کارگاه اصول مصاحبه در تاریخ شفاهی در یاسوج برگزار شد
کد خبر: 4153476
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵

کارگاه اصول مصاحبه در تاریخ شفاهی در یاسوج برگزار شد

کارگاه اصول مصاحبه در تاریخ شفاهی عصر روز گذشته، ۱۶ تیرماه در سالن کنفرانس بنیاد شهید و امور ایثارگران کهگیلویه و بویراحمد با حضور ۳۰ نفر از فعالان حوزه ادبیات در شهر یاسوج برگزار شد.

حضور علاقه‌مندان در کارگاه اصول مصاحبه در تاریخ شفاهی

به گزارش ایکنا از کهگیلویه‌وبویراحمد، محمد‌حسین عظیمی، مدرس کارگاه اصول مصاحبه در تاریخ شفاهی عصر روز گذشته، 16 تیرماه در سالن کنفرانس بنیاد شهید و امور ایثارگران استان که با حضور 30  نفر از فعالان حوزه ادبیات در شهر یاسوج برگزار شد، با بیان اینکه تاریخ شفاهی بن‌مایه تولیدات فرهنگی است و صدها برابر ارزش افزوده ایجاد می‌کند، اظهار کرد: تاریخ شفاهی ابزار حکمرانی است و روایت اول در آن بسیار اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه تاریخ شفاهی به جزئیات می‌پردازد، ادامه داد: تاریخ شفاهی باید تمامی عناصر داستانی از جمله قصه، اوج، پایان و شخصیت را داشته باشد و تنها تفاوت آن با داستان همان خالی از تخیل بودن آن است.

مدرس کارگاه اصول مصاحبه در تاریخ شفاهی  با بیان اینکه برخی از نویسندگان تاریخ شفاهی وقتی با کمبود اطلاعات روبرو می‌شوند شروع به خیال‌پردازی می‌کنند، گفت: در حالی که با مصاحبه باید جزئیات بیشتری به روایت اضافه شود. مصاحبه در تاریخ شفاهی بسیار اهمیت دارد زیرا در مصاحبه سؤالات منجر به طرح خاطره یا پیدا کردن جزئیات بیشتر می‌شود که جزئیات و خاطره هر دو روایت را گرم می‌کند.

وی درباره انتخاب سوژه در تاریخ شفاهی نیز گفت: اولویت با افراد نزدیک به موضوع، خاطره‌گو بودن، داشتن درام است. فوریت هم باید در نظر گرفته شود؛ برای نمونه جمع‌آوری اطلاعات و خاطرات افراد بیمار و یا کهنسال باید در اولویت قرار بگیرند.

یادآور می‌شود، کارگاه مصاحبه در تاریخ شفاهی با حمایت حوزه هنری کهگیلویه‌وبویراحمد، اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، بنیاد شهید و امور ایثارگران و کنگره شهدای استان با حضور علاقه‌مندان به ادبیات پایداری و تاریخ شفاهی برگزار شد.

انتهای پیام
captcha