برای دومین بار طی چند هفته اخیر پنجشنبه گذشته بیست و هشتم تیرماه ۱۴۰۲ عاملان قرآنسوزی در سوئد، با چراغ سبز پلیس این کشور و پس از دریافت مجوز برای تجمع ضد اسلامی در استکهلم، به قرآن کریم اهانت کردند.
«سلوان مومیکا» شهروند عراقیتبار سوئد در این تجمع، بار دیگر با حمایت پلیس به قرآن کریم هتاکی کرد و پرچم عراق را آتش زد. بیتفاوتی سوئد نسبت به عقاید و احساسات مسلمانان به طور گسترده توسط دولتهای مسلمان و غیر مسلمان محکوم شده است و نهادهای بینالمللی با تقبیح این عمل خواستار توقف اهانت به مقدسات اسلامی در سوئد و دانمارک شدند.
«جورجیو کافیرو» (Giorgio Cafiero)، مدیر اجرایی بنیاد تحلیل کشورهای خلیج فارس مستقر در واشنگتن در گفتوگو با ایکنا با اشاره به ممنوعیت سخنان نفرتآمیز موجود در این کشور اسکاندیناوی ممنوعیت قانونی سوزاندن و هتک حرمت قرآن و همچنین متون مقدس سایر ادیان را امری منطقی دانست زیرا بدون شک این اقدام نوعی نفرتپراکنی است.
وی درباره حادثه قرآنسوزی اخیر گفت: در سوئد، پلیس قبلاً تلاش کرده بود تا مراسم قرآنسوزی را ممنوع کند. با این حال، قوه قضائیه این کشور بر اساس ملاحظات آزادی بیان، پلیس را از انجام این کار منع کرده است. اقداماتی همچون سوزاندن و هتک حرمت قرآن توسط اسلامهراسان، مشکلات بزرگی را برای این کشور در خارج ایجاد کرده است. در سوئد، اکثر مردم این عمل را به شدت توهینآمیز میدانند و از افرادی که قرآن را سوزانده و هتک حرمت میکنند حمایت نمیکنند. اکنون بحثی در میان سوئدیها وجود دارد که آیا قوانین باید تغییر کنند تا این قانون لغو شود. در حال حاضر سوئد قانون ممنوعیت سخنان مشوق تنفر را دارد. بنابراین، حداقل به نظر من، ممنوعیت قانونی سوزاندن و هتک حرمت قرآن و همچنین متون مقدس سایر ادیان، منطقی خواهد بود، زیرا بدون شک این اقدام نوعی نفرتپراکنی است.
کافیرو درباره معیارهای دوگانه غرب در قبال هتک حرمت قرآن و ارزشهای اسلامی گفت: متأسفانه اسلامهراسی يک مشکل عمده در اروپا بوده و هست. برخی از سیاستمداران راست افراطی، با ایجاد ترس، از تعصب ضد اسلامی شهروندان خود سود میبرند. نمیتوان انکار کرد که موج عظیم پناهندگان از سوریه، افغانستان و دیگر کشورهای مسلماننشین جنگ زده به اروپا تنشهایی را ایجاد کرد که سیاستمداران دست راستی از آنها برای اهداف خود سوء استفاده میکنند. در ایالات متحده، اسلامهراسی در 11 سپتامبر 2001 آغاز نشد اما هیچ شکی وجود ندارد که حملات تروریستی آن روز کذایی را ایجاد کرد که در آن اسلامهراسی مانند آتش در سراسر آمریکا گسترش یافت.
وی ادامه داد: دولت ایالات متحده آزادیهای مدنی بسیاری از شهروندان خود را که به اسلام عمل میکنند، تحت عنوان «قانون حفاظت از میهن در برابر تروریسم» نقض کرده است. هنوز مسلمانان آمریکایی، تجربیاتی در فرودگاهها دارند که نشان دهنده تداوم محیط پس از 11 سپتامبر تقریباً 22 سال پس از آن روز وحشتناک در سال 2001 است.
وی درباره پیامدهای حقوقی و حقوق بشری این هتک حرمت و واکنش مناسب جامعه جهانی و سازمانهای مربوطه گفت: بهترین راهبردها و شیوهها برای پیشگیری و مقابله با این گونه اعمال هتک حرمت و جنایات ناشی از نفرت، اقناع بینالمللی است.
وی افزود: در نهایت، سوئد یک کشور مستقل است که حق دارد قوانین خود را وضع کند، اما این حق سایر کشورها نیز هست که تلاش کنند بر سوئد تأثیر بگذارند. من معتقدم که اقناع بینالمللی بهترین تاکتیک برای تلاش برای متقاعد کردن سوئد به پیروی از فنلاند در زمینه به رسمیت شناختن رویدادهایی همچون قرآن سوزی به عنوان اعمال نفرتآمیز است که همزیستی ادیان را نقض میکند و تحت عنوان حق آزادی بیان قابل توجیه نیست.
این تحلیلگر امور خاورمیانه در پایان گفت: اسلامهراسی و تبعیض علیه اقلیتهای دینی یک مشکل بزرگ در بسیاری از کشورهای جهان است. برای کشورها و جوامع مسلمان در سرتاسر جهان مهم است که آگاهی خود را در مورد اسلامهراسی افزایش دهند و برای گرد هم آوردن گروههای مختلف، در جهت دستیابی به جهانی صلح آمیزتر و بردبارتر تلاش کنند.
گفتوگو: علیرضا حقشناس
ترجمه: محسن حدادی
انتهای پیام