تبلیغ معروفات زمینه‌ساز کاهش منکرات است
کد خبر: 4158331
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰

تبلیغ معروفات زمینه‌ساز کاهش منکرات است

عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین(ع) گفت: در زمینه احیای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر هرچقدر در ترویج معروفات تلاش شود، زمینه برای توسعه منکرات کاهش می‌یابد.

امر به معروف نهی از منکربه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمد جوانی، عضو هیئت‌ علمی دانشگاه امام حسین(ع) و نویسنده کتاب «جنگ شناختی» در همايش آموزشی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در نبرد شناختی که امروز 4مردادماه، در سالن همایش جمعیت هلال‌احمر در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: برای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر ابتدا باید شناخت افراد را بالا برد و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید کرده‌اند از جهاد تبیین مانند چراغی که اطرافش را روشن می‌کند بهره‌مند شویم.

وی با اشاره به اهمیت امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در جنگ شناختی، افزود: در برهه کنونی که دشمن جنگ نرم و جنگ شناختی را راه انداخته، نیاز است روشنگری و تبیین در خصوص موضوعات مطرح شده در میان آحاد جامعه نهادینه شود، برای تحقق این مهم، هر فردی مسئول است که برای احیای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر قبل از اینکه مسئولان را مورد سرزنش قرار دهد از خودش آغاز کند. هر چقدر برای شناخت معروفات تلاش شود و ارتباط افکار عمومی را با معروفات ترویج دهیم زمینه توسعه منکرات کاهش می‌یابد.

جوانی بیان کرد: دشمن در جنگ شناختی تلاش کرده با تکرار اخبار و اطلاعات تحلیل شده دروغ، افکار همگانی را مورد هدف قرار دهد در مقابل برای خنثی‌کردن این فتنه باید در ترویج معروفات و نهی از منکرات به تکرار از افراد متعدد استفاده کرد که اصولی و از راه درست این اقدام را انجام دهند. تکرار خوبی‌ها سبب کاهش بدی‌ها می‌شود.

وی با اشاره به این امر که دشمن از فتنه تغییر رفتار برای تغییر نگرش استفاده می‌کند تا نظام را سرنگون کند، مطرح کرد: اخبار و اطلاعات تحلیل شده توسط دشمن باعث تخریب افکار نوجوانان و جوانان شده و باید در مقابل این حرکت معاندین، خوراک صحیح تهیه و آن را میان جامعه به‌ویژه قشر نوجوان و جوان ترویج کرد.

جوانی با ذکر یک مثال در خصوص موضوع مطرح شده فوق، تصریح کرد: اگر ما در یک جمعی اعلام کنیم کشاورزی گندم کاشته و خربزه برداشت کرده است، حاضران در جمع به گفته ما می‌خندند و باور ندارند، پس چرا دروغ‌های رسانه بیگانگان را باور دارند؟ در پاسخ باید گفت که در حوزه روشنگری و تبیین کار زیادی انجام نشده باید در حباب‌های رسانه‌ای روشنگری کرد تا دروغ‌های شبکه‌های معاند برای مردم آشکار شود. هر چقدر بذر راستی انگاری در افکار عمومی پاشیده شود برداشت‌های منفی علیه نظام کاهش می‌یابد.

وی نبرد شناختی را در برهه کنونی بسیار حائز اهمیت برشمرد و توضیح داد: در جنگ ابزاری دشمن جسم‌ها را از بین می‌برد و روح در افکار مردم تا نسل‌های آینده باقی می‌ماند؛ اما در جنگ شناختی و جنگ نرم جسم‌ها پرورش می‌یابد و روح‌ها از بین می‌رود این هدف نهایی دشمن است تا با ازبین‌بردن افکار اعتقادی مردم، نظام اسلامی را نابود کند.

دشمن از فتنه تغییر رفتار برای تغییر نگرش استفاده می‌کند

عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام حسین(ع) تصریح کرد: گاهی رفتارهای غیراخلاقی در اثر فشار اجتماعی به وجود می‌آید، اما فرد در خلوت خود با عذاب وجدان مواجه می‌شود که سه حالت دارد در مرحله اول اگر طرف اعتقادات خود را باور کرده باشد برمی‌گردد و توبه می‌کند،  اما در گام بعدی رفتار اشتباه خود را قبول کرده و فشار اجتماعی را بر شکل‌گیری چنین رفتاری تأثیرگذار می‌داند پس تلاش در توجیه رفتار دارد؛ اما مرحله سوم که مورد هدف دشمن است، عادی‌انگاری گناه بوده، آن زمانی که رفتار اشتباه فرد عادی شود و در افکارش تغییراتی ایجاد کند سپس اعتقادات خود را نادیده می‌گیرد و منکر همه معروفات می‌شود.

جوانی اظهار کرد: در دین اسلام به من چه و به تو چه نداریم همه در برابر منکرات مسئول هستند پس هرکجا منکری دیده شده باید تذکر داده شود و نمی‌توان گفت که به من ربطی ندارد در مقابل منکر کننده هم نباید در برابر امرکننده از لفظ به تو چه ربطی دارد استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه آموزش در حوزه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر بسیار تأثیرگذار است، ابراز کرد: در امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر می‌توان اجبار و کار سلبی را در میان بزرگسالان انجام داد آن هم از طریق ضابطین قانونی  اما وقتی مخاطب ما یک نوجوان است و در برخورد با منکر انجام شده می‌گوید بدن خودم است به کسی مربوط نیست، باید بر سیستم آموزش افسوس خورد که در مدارس آموزش صحیح برای برخورد با آمران به معروف و ناهیان از منکر داده نشده است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام حسین (ع) بیان کرد: متأسفانه امروز در جنگ نرم گروهی از داده‌های رسانه‌ها استفاده می‌کنند و بدون تحقیق و بررسی آن را منتشر می‌کنند و این‌گونه به‌صورت شبکه‌ای یک موضوع اشتباه ترویج پیدا می‌کند، تا جایی رسانه‌های معاند بر افکار عمومی تأثیر می‌گذارند که هنجارشکنان و منحرفان اعتقادی را بزرگ کرده و در فضای مجازی از آنها یک قرمان می‌سازند و همین را ترویج می‌کنند؛ اما زمانی که اسناد و ادله از آنها برای اثبات ادعایشان خواسته می‌شود چیزی جز چند خبر در رسانه‌های معاند ندارند.

وی گفت: برای خنثی‌کردن چنین فتنه‌ای باید رسانه‌های داخلی خوراک افکار عمومی را با اسناد و مدارک آماده کنند و آن را به‌صورت شبکه‌ای منتشر کنند. هدف دشمن قطع ارتباط رسانه‌ای است هر چقدر افراد با رسانه‌های داخلی بیگانه‌تر شوند رسانه‌های دروغین مانند بی‌بی‌سی فعال‌تر عمل می‌کنند. در واقع تمام افراد کنار هم زندگی می‌کنند؛ اما در حباب‌های مختلف فکری و همین امر باعث می‌شود هر چیزی را بدون سند و مدرک قبول کنند.

جوانی تصریح کرد: در جنگ شناختی اولین کار دشمن بی حس‌کردن افکار مردم در برابر مطالبی است که در رسانه و فضای مجازی منتشر می‌شود. پس لازم است در رسانه هم امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر انجام شود، افرادی که در این فضا فعال هستند باید معروفات را به طرق مختلف بزرگ‌نمایی کنند تا منکرات کوچک و به‌تدریج از بین بروند.

نویسنده کتاب جنگ شناختی بیان کرد: در جنگ نرم و شناختی دشمن به دنبال این است افکار مردم را بخواباند و اگر خود را به خواب بزنیم زمانی می‌رسد که فرزند ما اعتقاد ما را به تمسخر بگیرد و ما را بیدار کند.دشمن برای اجرای این هدف کانونی‌ترین نقطه را میان جوانان هدف قرار داده و آن تزریق ناامیدی است. دشمن می‌داند هرچقدر امید را از مردم بگیرد بی‌اعتقادی را قوی کرده است؛ زیرا دیگر افراد چیزی را که درست است قبول ندارند.

وی اظهار کرد: وقتی منکری توسط برخی از مسئولان بی‌کفایت و آقازاده‌ها انجام می‌شود به دنبال این است که ناامیدی را در جامعه ترویج دهد با این محتوا که چرا ما باید خوب باشیم وقتی مسئولان خطاکار هستند؟ اما باید روشنگری کرد که مردم بدانند در کنار همین خطاکاران  سلیمانی‌ها و فخری‌زاده‌هایی هم زندگی می‌کردند. چند نفر تا قبل شهادت این دو بزرگوار آن‌ها را می‌شناختند؟ بله باید بگوییم خیلی کم زیرا امثال سلیمان‌ها و فخری‌زاده‌ها برای جهاد آمده بودند نه دیده‌شدن، پس بر ما واجب است پیرو راه آنها روشنگری کنیم و در مقابل چند منکر، معروفات را نادیده نگیریم.
 
جوانی هدف دشمن از تزریق ناامیدی را بی‌کفایت جلوه‌دادن حکومت و دولت دانست و ادامه داد: اگر نگاهی به تاریخ بیندازیم شاهد هستیم در زمان ائمه(ع) هم برخی از یاران آنها خائن بودند پس نباید مسئولان بی‌کفایت را به‌پای ناکارآمدی دولت محاسبه کرد. نباید با یک انگل کل بدن را از بین برد؛ بلکه باید با دارو آن را پاک کرد، نظام هم باید از حضور ویروس‌ها و انگل‌هایی مانند آقازاده‌ها و مسئولان بی‌کفایت پاک شود. 

انتهای پیام
captcha