قیام عاشورا برای اقامه عدل و تبیین ارزش‌های دینی بود
کد خبر: 4158673
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۰
امام‌ جمعه ایلام:

قیام عاشورا برای اقامه عدل و تبیین ارزش‌های دینی بود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین الله‌نور کریمی‌تبار تقارن نماز جمعه با عاشورای امام حسین(ع) را هم‌افزایی معنویت، بصیرت و دشمن‌ستیزی دانست و گفت: قیام عاشورا برای اقامه عدل و داد و تبیین ارزش‌های دینی بود و سنگر نماز جمعه نیز همین رسالت تبیینی را به عهده دارد.

حجت‌الاسلام‌ الله‌نور کریمی‌تبار امام جمعه ایلامبه گزارش ایکنا از ایلام، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین الله‌نور کریمی‌تبار، نماینده ولی‌ فقیه در استان و امام‌ جمعه ایلام، ششم مردادماه در خطبه‌های نماز جمعه این هفته ضمن تسلیت عاشورای حسینی و ایام سوگواری سید‌وسالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) گفت: قیام عاشورا برای اقامه عدل و داد و تبیین ارزش‌های دینی بود و سنگر نماز جمعه نیز همین رسالت تبیینی را به عهده دارد. قیام امام حسین(ع) موجب وحدت‌آفرینی در بین پیروانش شد و نماز جمعه هم سنگر وحدت‌آفرینی است.

وی افزود: سلاحی که خطیب جمعه در دست می‌گیرد نشان هماوردی با دشمنان است و طبیعتاً این تقارن درس آموزنده‌ای است که باید بیش از گذشته هم توجه به نماز، نماز جمعه، معنویت داشته باشیم، هم به قیام عاشورا و بُعد آزادگی و عدالت‌خواهی و دشمن‌ستیزی آن.

کریمی‌تبار عزادار اصلی روز عاشورا را امام‌ زمان(عج) خواند و سوگواری و هم‌نوا شدن با امام‌ زمان(عج) را نشان ولایت‌مداری و پایبندی به ارزش‌های شهدای کربلا دانست و بیان کرد: برای یاری امام و رهبر جامعه اقدام بهنگام لازم است، اگر حرکتی که لازم است، در زمان مناسبش انجام نشود و به تأخیر بیفتد قابل قضاشدن نیست و خسارت کوتاهی در ولایت‌پذیری جبران نمی‌شود.

امام‌ جمعه ایلام ادامه داد: بعد از واقعه عاشورا، حدود 35 هزار نفر از شیعیان و محبان امام حسین(ع) جانشان را از دست دادند، اما کار آنها ارزش فداکاری 72 نفری را که در رکاب حضرت به شهادت رسیدند نداشت. آنهایی که در روز عاشورا سکوت کرده و امام(ع) را یاری نکردند، بعداً در قالب توابین برای خونخواهی امام حسین(ع) قیام کردند و پنج هزار نفر به شهادت رسیدند؛ ولی کارشان اثربخش نبود. کسانی که هنگام حرکت امام(ع) از مدینه به سمت مکه و سپس کوفه ایشان را همراهی نکردند، بعد از شهادت ایشان متوجه شدند که دیر حرکت کرده‌اند و قیام کرده و 10 هزار نفر از آنها به شهادت رسیدند؛ ولی اثربخش نبود و بعد از آنها هم قیام مختار صورت گرفت و هرچند موفق شد از قاتلان امام حسین(ع) انتقام بگیرد، ولی طی قیام او 22 هزار نفر از شیعیان به شهادت رسیدند، ولی نهایتاً شکست خوردند؛ بنابراین برای تبعیت از امام باید لحظه‌به‌لحظه گوش‌ به‌فرمان بود.

نماینده ولی‌ فقیه در ایلام اظهار کرد: اگر انسان از امام جلو بیفتد یا عقب بماند، ضرر خواهد کرد، امام سجاد(ع) در این‌ خصوص می‌فرماید: «اَلْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ وَالْمُتَأَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ وَاللاّزِمُ لَهُمْ لاحِقٌ» یعنی کسانی که از امام‌شان پیشی بگیرند از دین خارج خواهند شد، کسانی که از امام عقب بمانند، نابود خواهند شد و آنانی که همراه امام‌شان هستند، به سرمنزل مقصود خواهند رسید.

وی افزود: یکی از حوادث عبرت‌آموز قیام عاشورا این بود که افرادی از اهالی کوفه که مسلم را درک کردند؛ ولی حاضر به حمایت از این نایب امام‌زمان‌شان نشدند و او را تنها و غریب رها کردند تا به شهادت برسد، دست انتقام الهی برایشان بیرون آمد و همین‌ها نه‌ تنها خانه‌نشین نشدند، بلکه سلاح به دست گرفته و با امام‌زمان‌شان، حسین‌ بن‌ علی‌ بن‌ ابیطالب(ع) جنگیدند و او و یارانش را به شهادت رساندند. سکوت آنها چنین جنایتی را به بار آورد و دستشان را به خون شهدای کربلا آغشته کرد.

امام‌ جمعه ایلام گفت: این امر عبرتی است برای ما و کسانی که در برابر نایب امام‌ زمان(عج) قرار بگیرند؛ طبیعتاً باید منتظر سرنوشت مشابهی باشند. آنان که در مقابل ولی‌ فقیه و نایب امام‌ زمان(عج) اظهارنظر و موضع‌گیری خصمانه و معاندانه کرده یا بی‌تفاوت می‌مانند، این تهدید برایشان وجود دارد که در هر لحظه که ظهور اتفاق بیفتد، اسلحه به دست گرفته و مانند کسانی که مسلم‌ بن‌ عقیل را رها کردند و با امام حسین(ع) جنگیدند، با امام عصر(عج) بجنگند.

انتهای پیام
captcha