عفاف و حجاب جزء حقوق بانوان است
کد خبر: 4161589
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۱
معاون دادستان مرکز خراسان رضوی:

عفاف و حجاب جزء حقوق بانوان است

معاون دادستان مرکز خراسان رضوی گفت: در حقوق بانوان چند مورد شامل حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، بهداشت جسمی و روانی و... مطرح شده که حجاب و عفاف نیز در بطن تمام این حوزه‌ها نهادینه شده است.

نیره عابدین‌زاده، معاون دادستان مرکز خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، نیره عابدین‌زاده، معاون دادستان مرکز خراسان رضوی در مراسمی که به مناسبت تجلیل از برترین‌های مفلحون (آمران به معروف و ناهیان‌ از منکر ادارات) شامگاه ۱۸ مردادماه، در شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: مسئله حجاب و عفاف هم برای آقایان و هم بانوان بازمی‌گردد، به نسل‌های قدیم و در میان بشریت ریشه فطری دارد. 

وی با اشاره به اینکه عفاف و حجاب جزو حقوق زنان به‌شمار می‌رود، افزود: در حقوق زنان چند مورد شامل حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، بهداشت جسمی و روانی و... مطرح شده که حجاب و عفاف نیز در بطن تمام این حوزه‌ها نهادینه شده است.

عابدین‌زاده با تأکید بر اینکه هیچ قانونی آنچه در ذات انسان به‌صورت فطری است را نمی‌تواند تغییر دهد و از بین ببرد، بیان کرد: در کنار هم قرارگرفتن این دو مقوله به این دلیل است که ظاهر و فطرت در کنار هم اهمیت دارد و باید حفظ شود. همه افراد کار خوب و بد را به لحاظ فطری و ذاتی آن می‌شناسند و حجاب و عفاف هم به لحاظ ریشه فطری و ذاتی که از نسل‌های گذشته تاکنون دارد مورد اهمیت قرار گرفته است. 

وی زنان شاغل در شرکت برق را به بانوان نور توصیف کرد و تصریح کرد: در برخی دستگاه‌های اجرایی کارکردن بانوان بسیار سخت به چشم می‌آید، اما هنر زنان این است که به‌جای ازبین‌بردن هنر ذاتی سعی کنند نوع اجرای آن را تغییر دهند، به طور مثال بانوان در شرکت برق، کاری بسیار سخت دارند، اما اگر از این زاویه به شغلشان نگاه کنند که نور را به کانون خانواده‌ها می‌بخشند به این درک می‌رسند که کارشان سخت و مردانه نیست.

ظرفیت بالای دستگاه‌های اجرایی برای تبیین عفاف و حجاب

در ادامه مهدی رضایی، دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر خراسان رضوی، گفت: در موضوع عفاف و حجاب به‌درستی تبیین و روشنگری انجام نشده است و باید این امر در میان اقشار مختلف جامعه نهادینه شود.

وی افزود: دستگاه‌های اجرایی برای تبیین عفاف و حجاب ظرفیت بسیار بالایی به‌شمار می‌روند. بیش از ۱۳۰ دستگاه با ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر استان در ارتباط هستند که می‌توان با تقویت حوزه آموزش در این نهادها، مقوله عفاف و حجاب را تبیین کرد. 

رضایی با اعلام اینکه در ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر استان چند راهبرد اصلی پیگیری می‌شود، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین راهبردهای این ستاد ایجاد امیدبخشی در جامعه است و اقدامات انجام شده باید رفتارسازی را در لایه‌های جامعه نهادینه کند.

وی در بخشی دیگر با تأکید بر اهمیت امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر به‌عنوان دو واجب الهی در دین، بیان کرد: در قرآن و آیات و روایات متعددی در خصوص این فریضتین سفارش زیادی شده است. در انجام این دو فریضه لازم است بایدها و نبایدها که همان امر به‌ خوبی و نهی از بدی است با تزریق امیدبخشی صورت گیرد تا همه آحاد جامعه با هر سلیقه و نگرشی پذیرای آن باشند.

رضایی بیان کرد: در حوزه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر رسالت ستاد مطالبه‌گری از دستگاه‌های اجرایی در راستای پاسخ دادن به مطالبات مردمی است. ادارات با این امر می توانند منکرات را شناسایی و در رفع آنها تلاش کنند و معروفات را نیز ترویج دهند. 

وی ادامه داد: این اصل با هدف تسریع در امور ارباب‌ رجوع انجام می‌شود. امکان دارد بخشی از موارد به دلیل مشغله کاری فراوان از چشم دستگاه‌های اجرایی دور بماند برای همین مطالبات مردمی که از طریق ستاد پیگیری می‌شوند به ادارات این فرصت را می‌دهد تا بتوانند از این ظرفیت برای رفع مشکل دراسرع‌وقت استفاده کنند.

دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر خراسان رضوی، تکریم ارباب‌رجوع را بسیار بااهمیت برشمرد و گفت: مراجعه‌کنندگان کسانی هستند که بر مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی برتری دارند و تمام کارکنان که در ادارات مشغول هستند برای پاسخگویی به مطالبات مردمی فعالیت دارند پس باید با حفظ جایگاه خود تکریم ارباب‌رجوع را مهم بدانند.

شناختن اهمیت امربه‌معروف باعث ترک منکرات می‌شود

رضایی مطرح کرد: به‌منظور تبیین امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر باید آموزش‌ها در سطوح مختلف افزایش یابد. در حال حاضر آموزش در این ستاد در دو عرصه شامل شناساندن اهمیت و مهارت‌های امربه‌معروف انجام می‌شود و با همین رویکرد در هفته ۲ هزار نفر آموزش می‌بینند. این آموزش‌ها با این هدف برگزار می‌شود، زیرا اگر کسی اهمیت امربه‌معروف را درک کند بسیاری از منکرات را ترک خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha