مردم‌سالاری در متن نظام اسلامی نهادینه شده است
کد خبر: 4161740
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹
خطیب جمعه تهران:

مردم‌سالاری در متن نظام اسلامی نهادینه شده است

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد با اشاره به روزهای مرحله اول ثبت نام انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: باید به این واقعیت و اصل محوری توجه داشت که مردم‌سالاری جوشیده از متن اندیشه سیاسی اسلام است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن ابوترابی فرد

به گزارش ایکنا، حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن ابوترابی فرد، امروز ۲۰ مرداد، در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران که در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد با تسلیت روز 25 ماه محرم، روز شهادت حضرت امام زین العابدین(ع) به روایتی، گفت: حادثه عاشورا تبیین کننده دو واقعیت و تحول مهم اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است.

وی افزود: تحول و دگرگونی نخست، بازگشت جامعه اسلامی با فاصله کمی از رحلت پیامبر(ص) به دوران جاهلیت و انحراف از سیره انسان‌ساز جامعه پرداز پیامبر(ص) است.

ابوترابی فرد اظهار کرد: در تاریخ یعقوبی آمده است در سال 44 هجری قمری معاویه در مسیر سفر به بیت الله الحرام در مدینه با جمعی از بنی هاشم و انصار گفت و گویی داشت. ابن عباس، شخصیت برجسته تاریخ اسلام، با بیانات محکم و مستدل خود، ابهت معاویه را شکست. بعد معاویه رو به جمعی از شخصیتهای برجسته انصار کرد و با آنها به بحث و گفت و گو پرداخت.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: انصار خطاب به معاویه اظهار کردند ما همان مردانی هستیم که در جنگ بدر جد تو و خاندان تو را به قتل رساندیم و بر شما پیروز شدیم اما امروز به وظیفه شرعی و مورد توصیه پیامبر(ص) که همان صبر است، عمل می کنیم. معاویه نیز پاسخ داد که پس صبر کنید.

وی ادامه داد: در واقع انصار در تبیین سیره پیامبر(ص) اظهار کردند ما وظیفه خود را صبر می دانیم؛ تحمل نظم سیاسی اموی. پیامبری که برای اقامه قسط برخاسته است و ده ها آیه از قرآن بر مبارزه با ظلم و ستم دلالت دارد و حال انصار می گویند وظیفه شرعی ما صبر بر حکومت اموی است.

ابوترابی فرد ابراز کرد: بعد از 16 سال این انحراف فکری و سیاسی نهادینه شد و به تقکر غالب و فراگیر در جامعه اسلامی تبدیل شد. مردانی که در جنگ جمل، صفین، نهروان و غزوات پیامبر(ص) برای مبارزه با ظلم و اقامه عدالت می جنگیدند در موقعیتی قرار گرفتند که با تبدیل نظام سیاسی نبوی به نظام سلطنتی و موروثی اموی، نه تنها خود سکوت کردند بلکه شخصیتی مانند امام حسین(ع) را نیز دعوت به سکوت کردند؛ چه انحرافی از این بالاتر؟

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: برپایه صحیح ترین گزارش ها امام حسین(ع) و اهل بیت و همراهان ایشان پس از چهار ماه و 5 روز مکه را به قصد کوفه ترک کردند و حدود 25 روز هم در این مسیر در حرکت بودند. در طول این مدت طولانی گزارش نشده که یکی از شخصیت های سیاسی برجسته و صحابه و تابعین پیامبر(ص) در مدینه یا مکه در کنار امام حسین(ع) قرار گرفته و برای مقابله با ظلم و اطاعت از فرامین فرزند پیامبر(ص) اعلام آمادگی کرده باشند.

وی بیان کرد: شخصیتهایی مانند عبدالله بن مطیع، عبدالله بن عمر، محمد بن حنفیه و ابن عباس؛ همه و همه، امام حسین(ع) را از حرکت به سوی کوفه و ایستادگی در برابر رژیم منحوس اموی که یزید در رأس آن است، نهی می کردند. این وضع جامعه اسلامی در آن دوران است.

ابوترابی فرد تصریح کرد: در فاصله کوتاهی در همین مسیر حرکت از مکه به کوفه، انقلاب عظیمی رخ می دهد و یک مکتب فکری و سیاسی  مبتنی بر بصیرت، دانش، معرفت و آماده مجاهدت در رکاب امام تا مرز شهادت شکل گرفت.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: مدرسه ای که امام حسین(ع) تأسیس فرمودند شاگردانی را پذیرفت که آنها برجسته ترین فارغ التحصیلان این مدرسه بودند و یک جامعه سیاسی، فرهنگی، علمی و مبتنی بر بصیرت و معرفت را شکل دادند که راه را بر تحولات در جهان اسلام هموار کرد.

وی با اشاره به سخنرانی امام حسین(ع) در آستانه ورود به کربلا گفت: امام در این سخنرانی فرمودند چه می گویید کسانی که من را به سکوت دعوت می کنید، مگر نمی بینید به حق عمل نمی شود و از باطل نهی نمی گردد. من فرزند پیامبر(ص) برای مبارزه با منکر و اقامه حق تا مرز شهادت با کسانی که در کرسی پیامبر(ص) نشسته اند، آماده مبارزه هستم؛ این مدرسه امامت است.

ابوترابی فرد افزود: در ادامه زهیر بن قین بیان می دارد به خدا سوگند اگر دنیا ابدی بود و ما بنا بود که برای همیشه در این دنیا از لذت آن بهره مند شویم اما فقط به ما می گفتند اگر با حسین باشید از دنیا رخت بر می بندید ما ایستادن و و مجاهدت و شهادت در رکاب شما را بر حیات ابدی در دنیا مقدم می داشتیم.

خطیب جمعه تهران تأکید کرد: در این کلام زهیر محور، امام و شخصیت امام حسین(ع) است. در واقع زهیر می گوید تمام دین در شناخت امام و تبعیت از امام و ایستادگی در رکاب امام خلاصه می شود.

وی یادآور شد: امروز هم این مدرسه است که در انقلاب اسلامی حضور دارد و جنگ 33 روزه را خلق می کند. این مدرسه است که امروز سوریه را از چنگال آمریکا خارج کرده و یمن را به نماد مقاومت تبدیل ساخته است و شهید سردار سلیمانی ها و شهدای دفاع مقدس و جانبازان و آزادگان را ترییت کرده است.

ابوترابی فرد ادامه داد: حاج قاسم می گوید اسرائیل بعد از جنگ 33 روزه تبدیل به بازیگر شکست خورده منفعل و افتاده در روند فرسایش شد. این مردان عاشورایی رژیمی که با تهدید، امنیت خود را خلق می کرد به شکست کشاندند. حزب الله نیز پس از این جنگ مورد توجه جهان اسلام قرار گرفت و ملت ها به تحسین او قیام کردند. 4 میلیون لبنانی نماد عزت و اقتدار جهان عرب شدند و ملت لبنان در کانون توجه 300 میلیون عرب و دو میلیارد مسلمان قرار گرفت.

خطیب جمعه تهران با بیان اینکه تمام هویت انقلاب اسلامی از مدرسه عاشورا است، گفت: اگر عاشورا نبود، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هم نبود و اینها به نماد اقتدار ملت ایران تبدیل نمی شدند. ازدحام در کنار حسین یعنی ازدحام در کنار حقیقت اسلام و مدرسه عاشورا و ایستادگی در راهی که او گشود و برای امت اسلام عزت و اقتدار آفرید.

 بنابراین گزارش حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد در خطبه دوم نماز جمعه تهران با دعوت همگان به تقوا گفت: تقوای الهی در گرو شناخت امام و حرکت در راه امام و شناخت عاشورا و آراستگی به معارف این مدرسه است.

خطیب جمعه تهران در ادامه با تبریک راهیابی تیم ملی والیبال نوجوانان کشورمان به دیدار نهایی مسابقات والیبال قهرمانی نوجوانان جهان گفت: این موفقیت تحسین برانگیز در عرصه مسابقات جهانی حکایت از مدیریت شایسته مدیران ارشد حوزه ورزش کشور، دانش، هوش و مدیریت افتخارآفرین مربی هوشمند و کارآزموده، کادر فنی عالم و با انگیزه، قدرت ذهنی، ذکاوت، دانش، مهارت، قدرت، استقامت، هماهنگی و کار تیمی مثال زدنی قهرمانان نوجوان ایرانی و رصد دقیق تیم های رقیب دارد. برای همه خواهران و برادران که برای ایران در عرصه های علمی، فرهنگی، ورزشی، سیاسی و اقتصادی افتخار می آفرینند، آرزوی سعادت و توفیق دارم.

وی با اشاره به روزهای مرحله اول ثبت نام انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: باید به این واقعیت و اصل محوری توجه داشت که مردمسالاری جوشیده از متن اندیشه سیاسی اسلام است. نظام سیاسی مبتنی بر اصول و مبانی وحیانی بر اراده استوار ملت تربیت یافته در مدرسه قرآن و عترت استوار است. اگر این پیوند بین نظام و ملت نمی بود، قطعا ما امروز در این موقعیت از اقتدار نبودیم.

ابوترابی فرد اظهار کرد: صاحب نظران و شخصیتهای برجسته سیاسی غیر مسلمان هم این واقعیت را اذعان دارند. رشید رضا، مفسر مصر و صاحل کتاب «المنار» در کتاب تفسیر خود می نویسد یکی از صاحب نظران برجسته آلمانی اظهار کرد شایسته است در برلین مجسمه معاویه را از طلا بسازیم و نصب کنیم. وقتی دلیل این کار از او سؤال شد، پاسخ داد معاویه اساس و بنیان نظام مردمسالاری اسلامی را به نظام موروثی و متکی بر قدرت منحرف کرد و معاویه اگر این کار را نمی کرد امروز اروپاییان مسلمان بودند؛ این بدان معناست که در متن نظام اسلامی مردمسالاری نهادینه شده است. 

خطیب جمعه تهران یادآور شد: رهبر انقلاب اسلامی در در فروردین ماه سال جاری در دیدار مسئولان نظام راهبرد جمهوری اسلامی را در انتخابات پیش رو تبیین فرمودند و بر چند اصل کلیدی و محوری تأکید کردند؛ اول رابطه قدرت و مردمسالاری: رهبری معظم تأکید داشتند قدرت برآمده از اراده ملت است. انتخابات آیینه حضور سیاسی و ایفای نقش اجتماعی مردم است. انتخابات، قوت و قدرت ملت و دولت و کشور را به نمایش می گذارد. 

وی با بیان اینکه فرمایشات رهبری در این حوزه ها بسیار شفاف است، گفت: انتخابات مظهر حاکمیت ملت و حضور مردم در عرصه مهم اداره کشور است. ایشان در ادامه فرمودند انتخابات بر چهار راهبرد محوری استوار است و مسئولان نظام را به تبیین دقیق این چهار راهبرد توصیه کردند؛ راهبرد مشارکت، راهبرد امنیت انتخابات، راهبرد سلامت و راهبرد رقابت.

ابوترابی فرد اظهار کرد: در رابطه با راهبرد سلامت همه سیاستمداران منصف اذعان دارند که جمهوری اسلامی در این حوزه دارای کارنامه بسیار درخشانی است، با این همه سکاندار نظام بر اهتمام بر این راهبرد اعتمادآفرین که از مهمترین ارکان افزایش سرمایه اجتماعی و اقتدار سیاسی در نظلم مردمسالاری دینی است، تأکید می کنند. 

خطیب جمعه تهران با اشاره به راهبرد مشارکت گفت: جوانان عزیز با پیروزی انقلاب اسلامی و سقوط نظام استبدادی و تدوین قانون اساسی، راه برای مشارکت ملت بزرگ ایران و اداره کشور به دست توانای ملت گشوده شد. این استقلال و عزت امروز کشور، بدون تردید دستاورد مردمسالای دینی و اسلامی است. این گوهر گرانبها را باید پاس داشت.

وی ابراز کرد: سخنان بدون کمترین پشتوانه اخلاقی و علمی سفیر انگلیس را حتما شنیدید. اجازه دهید از کتاب «آمریکا و بحزان قدرت جهانی» اثر برژینسکی یک جمله بخوانم که سفیر انگلیس و سفرای کشورهای غربی و صاحبان قدرت در آمریکا از به کار بردن این کلمات زشت حیا کنند.

ابوترابی فرد ادامه داد: برژینسکی در صفحه 33 این کتاب آورده است که «مخالفت روزولت با سیاست استعماری اروپا مانع از این نشد که او سیاست نفع طلبانه ایالات متحده آمریکا در کشورهای نفت خیز خاورمیانه دنبال نکند. روزولت در سال 1943 میلادی، نه چندان با ظرافت، به سفیر بریتانیا در آمریکا در حالی که انگشت خود را روی نقشه جغرافیایی خاورمیانه نشانه رفته بود گفت نفت ایران مال شماست. نفت عراق و کویت را ما با هم شریک خواهیم بود اما تا آنجا که مربوط به عربستان سعودی می شود، نفت آن مال ماست.» جوانان عزیز این دیکتاتوری شاهنشاهی و دستاورد 2500 سال حکومت شاهنشاهی است.   

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: این عناصر منحرف که از جنایات بریتانیا در منطقه و ایران اطلاع دارند، چه سخنان موهومی است که می گویند. در ادامه کتاب امده است «به این ترتیب بود که درگیری دردآور آمریکا در منطقه خاورمیانه شروع شد و هنوز هم ادامه دارد.» این شرایط منطقه بود اما انقلاب اسلامی؛ ایران، عراق، سوریه، لبنان، یمن و فلسطین را از حلقوم و چنگال آمریکا خارج کرد و این دلیل دشمنی دنیای استکبار با شما ملت بزرگ است و راه افزایش قدرت در برابر زیاده خواهی زیاده خواهان، افزایش اقتدار ملی و اقتدار سیاسی با ارتقای سطح مشارکت و رقابت است.

وی تصریح کرد: لذا دولتمردان در این راستا جدی حرکت کنند. خطاب به چهره های عالم، هوشمند و فهیم که مسائل کشور را می فهمند عرض می کنم، دانش حکمرانی، دانش اصیل و دشوار برای خدمت به عامه مردم و جامعه است. حکمرانی دانش پیچیده ای است که ظرفیت بالایی برای توسعه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی فراهم می آورد. به هر میزان بر چالش های پیش روی جوامع افزده شود، ارزش تلاش برای بهبود مناسبات میان حکمرانان و مردم بیشتر می شود.

ابوترابی فرد اظهار کرد: هر گاه ساحت حکمرانی در همه سطوح خصوصا سطوح بالای قدرت، ساخت عمل و اقدام خردمندان و اندیشمندان متعهد، کاردان، پاک سیرت و پاک دست باشد، به توسعه و ارتقای عدالت اجتماعی می انجامد و سرمایه اجتماعی و امید افزایش پیدا می کند. لذا از همه صاحب نظران متعهد که با دانش حکمرانی آشنا هستند و مسائل اصلی اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور را می فهمند و توجه دارند این تورم ریشه در کسری بودجه سالانه کشور دارد و با اصلاح نظام بودجه ریزی می توان در مسیر مهار تورم قدم برداشت و می دانند که باید منابع ملی را پس انداز و صندوق ذخایر ارزی را به یک صندوق قدرتمند تبدیل کرد تا کشور از این تنگناها عبور کند، با افزایش هزینه های جاری و تأمین این هزینه ها از منابع نامشروع، استقراض از بانک مرکزی، افزایش پایه پولی مشکلات کسور افزوده می شود. کسانی که شجاع هستند و این مسائل را تشخیص می دهند و برای برون رفت از تنگناها نگاه بلندمدت دارند، برای ورود به این صحنه آماده باشند و حضور پیدا کنند.

خطیب جمعه تهران تأکید کرد: امروز رسانه ملی پیام آور عزم جمهوری اسلامی برای مشارکت بالا و رقابت است که در اینجا از رسانه ملی تشکر ویژه دارم. از همه کسانی که با تعهد و با صلاحیت ثبت نام اولیه را انجام دادند و این شور انتخاباتی را خلق کردند، تشکر می کنم.     

مجتبی برزگری                

انتهای پیام
captcha