اقتصاد مقاومتی بهترین جایگزین اقتصاد ریاضتی
کد خبر: 4166354
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۴
بخشی دستجردی تأکید کرد:

اقتصاد مقاومتی بهترین جایگزین اقتصاد ریاضتی

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان اقتصاد ریاضتی را نسخه‌ای دانست که از سوی حامیان افزایش قیمت حامل‌های انرژی تجویز می‌شود و در این رابطه گفت: از منظر حامیان اقتصاد ریاضتی نوک پیکان اصلاح قیمت‌ها مردم عادی هستند، ولی از منظر اقتصاد مقاومتی، نوک پیکان، هشت‌دهم درصدی‌ها هستند یا افرادی که ثروت مملکت را به چنبره خود درآورده‌اند.

رسول بخشی دستجردی

رسول بخشی دستجردی، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه نقدینگی در بلندمدت عامل تورم است، گفت: این موضوعی است که رئیس کل بانک مرکزی به آن قائل است هرچند معتقد نیست در کوتاه‌مدت هم رشد نقدینگی منجر به تورم می‌شود اما همین که به تأثیر رشد نقدینگی بر تورم حتی در بلندمدت اعتقاد دارد خود جای امیدواری است.

وی افزود: برخی می‌گویند چون دولت سلطه مالی بر اقتصاد دارد کسری بودجه اتفاق می‌افتد و راهکارهایی که ارائه می‌دهند به نفع طبقات محروم و ضعیف نیست و منجر به تشدید شکاف‌های اجتماعی خواهد شد؛ مثلاً می‌گویند برای جبران کسری بودجه باید قیمت بنزین، گاز و حامل‌های انرژی افزایش پیدا کند! و از سوی دیگر بر این باورند که باید دست از خصومت با آمریکا برداشت تا بتوان نفت بیشتری صادر کرد.

کاهش هزینه‌های دولت و هدفمند کردن تخصیص‌ها؛ راهکار مقابله با کسری بودجه

بخشی دستجردی در همین رابطه ادامه داد: به باور من ریشه برطرف کردن مشکل کسری بودجه دولت در افزایش قیمت حامل‌های انرژی و اتمام خصومت با آمریکا نیست بلکه ریشه اصلی در کاهش هزینه‌های دولت و هدفمند کردن تخصیص اعتبارات و بودجه‌هاست. به عنوان مثال در اطراف برخی شهرها یک سری ارگان‌هایی هستند که کارمندانشان بازدهی مفیدی ندارند و فقط صبح می‌آیند و ظهر می‌روند و در ساعت کاری شاید یک ساعت مفید هم کاری انجام نمی‌دهند یا مثلاً دولت به بعضی از  موضوعات فرهنگی بودجه اختصاص می‌دهد در صورتی که هیچ اثرگذاری مثبتی در جامعه و حل مشکلات فرهنگی و اقتصادی کشور نداشته است. دولت باید تخصیص‌ها را هدفمند کند و متناسب با کارایی هر نهاد و سازمانی تخصیص انجام دهد.

وی بیان کرد: فکر می‌کنند با گرانی بنزین و حامل‌های انرژی کسری بودجه دولت رفع می‌شود ولی نه اینگونه نیست بلکه هر چقدر به جلو پیش برویم علاوه بر مشکلات سیاسی و اجتماعی، کسری بودجه در مقاطع بالاتر اتفاق می‌افتد. قبلاً قیمت بنزین 100 تومان بود و امروز سه هزار تومان، مگر با افزایش قیمت بنزین مشکلات و کسری بودجه دولت حل شدند؟! امروز دولت 400 هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد یعنی یک پانزدهم کل نقدینگی - 6 هزار هزار میلیارد تومان کل نقدینگی موجود در کشور است – بنابراین کسری بودجه نه‌تنها دولت را تحت تأثیر قرار می‌دهد بلکه سرنوشت تمامی ملت را دستخوش تغییر می‌کند.

خلق پول از هیچ به چه معناست؟

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه خلق پول از هیچ بدان معناست که کل جامعه دچار کسری و بدهی می‌شود نه تنها دولت، گفت: اقتصاد مقاومتی بهترین راهکار برای جلوگیری از کسری بودجه دولت است و می‌توان با اقتصاد مقاومتی بدون اینکه حامل‌های انرژی افزایش پیدا کند و با آمریکا رابطه داشته باشیم، مشکلات را حل کرد.

بخشی دستجردی اقتصاد ریاضتی را نسخه‌ای دانست که از سوی حامیان افزایش قیمت حامل‌های انرژی تجویز می‎‌شود و در این رابطه تأکید کرد: از منظر حامیان اقتصاد ریاضتی نوک پیکان اصلاح قیمت‌ها مردم عادی هستند ولی از منظر اقتصاد مقاومتی، نوک پیکان، هشت‌دهم درصدی‌ها هستند یا افرادی که ثروت مملکت را به چنبره خود درآورده‌اند. مسئله ما ظرف آبی است که کج بوده و باید صاف شود تا آب در تمام ظرف به صورت یک‌دست پخش شود. باید جلوی کسانی را گرفت که کیلوکیلو طلا انبار می‌کنند و دلار روی دلار می‌گذارند و بیش از 70 درصد نقدینگی کشور را در اختیار دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در پایان گفت: اگر این شیوه به صورت صحیح اجرا شود مردم عاشق دولت خواهند شد و بدون اینکه فشاری به طبقه ضعیف وارد شود اصلاحات اقتصادی به بهترین شکل ممکن به اجرا درمی‌آیند. حضرت علی(ع) فرمودند: «اگر آن اموالى که از بیت‌المال غارت شده را بیابم که کابین زنان شده یا کنیزانى با آن خریده شده باشد همه را قاطعانه به بیت‌المال باز مى گردانم.» روی سخن ایشان افراد عادی نبود بلکه بزرگان و شیوخ عربی است که بیت‌المال را به ناحق تصاحب کرده بودند. پس اصلاح از بالا به پایین انجام می‌شود و اگر چنین نشود هزار کار دیگر هم انجام دهیم هیچ‌یک نتیجه‌بخش نخواهد بود.

انتهای پیام
captcha