آمر به معروف در مقابله با دشمن نباید باعجله و انفعالی برخورد کند
کد خبر: 4166995
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۵

آمر به معروف در مقابله با دشمن نباید باعجله و انفعالی برخورد کند

 رئیس ستاد امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر کشور و امام‌جمعه موقت تهران، گفت: به تعبیر آیات قرآن کریم در خصوص امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر و نحوه مقابله با منکرات در جامعه اسلامی، آمر به معروف نباید در مقابله با دشمن باعجله و انفعالی برخورد کند.

آیت‌الله کاظم صدیقی، رئیس ستاد امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر کشوربه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت‌الله کاظم صدیقی، رئیس ستاد امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر کشور، امروز 13 شهریورماه در سلسله‌نشست‌های تبیینی امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر که در سالن همایش‌های معاونت فرهنگی حوزه علمیه خراسان برگزار شد، اظهار کرد: بهترین روش برای انجام امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر نظارت عمومی در ترویج و ارتقای خوبی‌ها و کاهش بدی‌ها است، بنابراین داشتن مهارت، ذوق و هنر برای نزدیک‌کردن نظرات جبهه مخالف به خود امری ضروری به‌شمار می‌رود.

 وی با اشاره به اهمیت حوزه و روحانیت افزود: امروز دشمنان روحانیت را مورد حمله قرار داده‌اند تا بدین‌وسیله دین مردم را سست کنند. در این بخش باید بیشتر آگاهی‌بخشی و تبیین انجام شود. خطر روحیه سکولاری کمتر از بی‌حجابی نیست، دشمن تمام تلاش خود را برای بی‌تفاوت کردن روحانیت نسبت به وظیفه دینی‌اش به‌کار برده است.

 صدیقی در بخشی دیگر از سخنانش خطاب به آمران به معروف و ناهیان از منکر، تأکید کرد: عده‌ای از منکرکنندگان هستند که تلاش دارند در مقابل معروف ایستادگی کنند و منکر را برحق بدانند این گروه از انجام هیچ اقدامی کوتاهی نمی‌کنند. چه در فتنه 88 و چه در اغتشاش سال گذشته عده‌ای بی‌گناه کشته شدند. در این اتفاقات افرادی بودند که حرف باطل خود را باروحیه خشونت‌طلبی، زخمی‌کردن و کشتن انسان‌های بی‌گناه فریاد می‌زدند باید در مقابل این افراد و افکار باطل آنها قاطعانه ایستادگی کرد.

 رئیس ستاد امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر کشور تصریح کرد: در قرآن کریم درباره مبلّغان و گروه‌هایی که آنها با آن برخورد می‌کنند ویژگی‌هایی مطرح شده است. گروهی از فرهیختگان هستند که به‌نوعی حرف قبول نمی‌کنند، زیرا مطالعات و تخصصی دارند و آمر به معروف در مواجهه با این دسته باید به او حق بدهد تا از لغزش نجات پیدا کند.

وی گروه دوم را افرادی اعلام کرد که با هر طوفان، لغزش و صدایی به سمت همان موج حرکت می‌کنند و راه خود را تغییر می‌دهند و در خصوص این گروه گفت: آنها مانند جریان گوساله سامری هستند، در اسلام نیز ماجرای سامری تکرار شد، پس از فوت پیامبر(ص) مسیر ولایت را تغییر دادند، حکومت الهی را به حکومت سکولار تغییر دادند، زیرا بر موج احساسات سوار شدند.

 صدیقی بیان کرد: ماجرای گوساله سامری امروز به نحوی دیگری در جامعه تکرار شده و برخی سلبریتی‌ها با سوءاستفاده از هنر و احساسات، مردم را فریب می‌دهند تا با این ابزار خواسته‌های خود را در قلب مردم قرار دهند.

 وی با اشاره به اینکه قرآن درباره گروه سوم یادکرده است، اظهار کرد: این دسته افرادی هستند که گوش شنوا برای شنیدن حرف حق ندارند و اهل لجاجت و مقابله هستند، لذا در برخورد با این افراد باید در آغاز از چیزهایی صحبت کرد که فرد قبول دارد.

امام‌جمعه موقت تهران با استناد به آیات ۳۹ و ۴۰ سوره حج به مسئله جهاد در راه خدا و شهادت اشاره کرد و افزود: نکته مهمی که در این آیات نمایان وجود دارد این است که هیچ‌کسی حق ندارد بدون اذن خداوند جان، مال و آبروی خود را به مخاطره بیندازد، هر چه داریم امانت الهی است.

 وی تأکید کرد: انسان باید زمان‌شناس باشد، کسانی که به‌خوبی می‌دانند در چه دوره و زمانی زندگی می‌کند، خود را به دست تندبادها قرار نمی‌دهند و لغزش ندارند. آمر به معروف باید با مخاطب‌شناسی اقشار مختلف آشنا بوده و آسیب‌های موجود در جامعه را بشناسد، سپس برای رفع آسیب‌ها عالمانه برخورد کند.

 رئیس ستاد امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر کشور نقش زنان مبلغ در جامعه را بسیار ارزشمند دانست و گفت: بانوانی که به این عرصه وارد شده‌اند، سیره حضرت زینب(س) را الگو قرار دهند، زنان و دختران جامعه اسلامی نقش تعیین‌کننده‌ای در احیای امر به‌ معروف در جامعه دارند و این نقش باید توسعه پیدا کند.

انتهای پیام
captcha