پایان شهریورماه آخرین مهلت ارسال آثار به کنگره شعر دفاع مقدس است
کد خبر: 4168291
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۶

پایان شهریورماه آخرین مهلت ارسال آثار به کنگره شعر دفاع مقدس است

دبیر علمی و ادبی بیست و پنجمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت استان گیلان با تاکید بر  اینکه پایان شهریورماه مهلت ارسال آثار به کنگره است، گفت: در مهر ماه سال‌جاری معرفی برگزیدگان این کنگره و اختتامیه استانی را خواهیم داشت و آثار به مرحله کشوری راه خواهند یافت.

رضا نیکوکار

رضا نیکوکار، دبیر علمی و ادبی بیست‌وپنجمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت استان گیلان در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، در خصوص مهلت ارسال آثار به کنگره سراسری شعر دفاع مقدس اظهار کرد: مهلت ارسال آثار برای شرکت در این کنگره تا پایان شهریورماه سالجاری است‌ و علاقه‌مندان به شرکت در این کنگره می‌‌توانند از طریق تمامی پیام‌رسان‌ها با شماره 09911589146 و نشانی پست الکترونیکی adabiatbonyad@gmail.com آثار خود را ارسال کنند.

وی در خصوص محورهای این کنگره گفت: کنگره سراسری شعر دفاع مقدس در ۱۲ محور مختلف برگزار می‌شود که از جمله محورها می‌توان به بخش عمومی شعر دفاع مقدس و مقاومت اشاره کرد. همچنین  شعر با موضوعات دفاع مقدس و شهدای مدافع امنیت، جنگ نرم، کودک و نوجوان، دفاع مقدس و نقش زنان، مضامین عاشورایی، شهدای روحانی همچنین شعر دفاع مقدس، دانشجو و دانش‌آموز از دیگر محورهای این کنگره ادبی است.

دبیر علمی و ادبی کنگره سراسری شعر دفاع مقدس افزود: طنز در شعر دفاع مقدس، دفاع مقدس و سرود، ترانه، دفاع مقدس و شعر مقاومت اسلامی به اضافه شعر دفاع مقدس ولایت محوری و جهاد تبیین از دیگر محورهایاین کنگره هستند.

شاعر مجموعه دفاع مقدس «ماه، آن سوی پنجه‌ها» بیان کرد: همانطورکه رهبر معظم انقلاب فرمودند «فضیلت زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست»، در همین راستا هدف از برگزاری کنگره شعر دفاع مقدس زنده نگاه داشتن یاد و خاطره شهدا و جانبازان جنگ‌ تحمیلی و آزادگان سرافرازی ست که جان خویش را در طبق اخلاص نهادند و راهی جبهه‌های نبرد شدند.

وی افزود: از آنجا که شعر به زعم اکثریت قریب به اتفاق اندیشمندان و اهالی هنر مهم‌ترین و گویاترین رسانه در انتقال این‌ مفاهیم ارزشمند است برای بیست‌وپنجمین سال متوالی در کنار سایر فراخوان‌های ادبی، این رویداد مهم ادبی در حال شکل‌گیری است و باید بدانیم که شعر دفاع مقدس تنها منوط و محدود به شعر زمان جنگ‌ نمی‌شود و تاریخ ادبیات ما پس از جنگ‌ نیز علاوه‌بر شعر دفاع مقدس شاهد خلق آثاری در عناوین و موضوعات مختلف و مرتبط در حوزه دفاع مقدس چون آثار پس از جنگ و سختی‌ها و مصائبی که خانواده‌های شهدا، جانبازان و آزادگان سرافرازمان‌ در کنار عزیزان‌شان متحمل شدند، بودیم.

این شاعر آیینی با بیان اینکه شعر مقاومت خود یکی از شاخه‌ها و محورهای مهم ادبیات دفاع مقدس است، تصریح کرد: شهدای مدافع حرم، مدافعان‌ امنیت و سردار مقاومت شهید حاج قاسم‌سلیمانی که یکی از عناوین مهمی است که در این فراخوان به آن اشاره شده و مسلما در انتقال این‌ مفاهیم به نسل جوان ما شعر نقش تأثیرگذار و بسزایی خواهد داشت.

نیکوکار با بیان اینکه کنگره شعر دفاع مقدس در معرفی شعرا، نویسندگان جوان و پیشکسوت که در این حوزه قلم زدند می‌تواند نقش بارزی ایفا کند، گفت: الحمدلله در گیلان از دیرباز شاهد آثار بسیار درخشانی از شاعرانی بودیم که برخی از آن‌ها هم در زمان جنگ نیز حضور داشتند و هم اینک نیز از چهره‌های شاخص دفاع مقدس و هم از شاعران بنام کشور هستند؛ علاوه‌بر این هر ساله شاهد نشر مجموعه‌های شعر دفاع مقدس هستیم که اغلب به قلم شاعران جوانی خلق می‌شود و در سطح ملی نیز خوش درخشیدند، کیفیت آثاری تولیدی هر سال نسبت به سال‌های پیش حرکت رو به رشدی دارد.

وی افزود: پیش‌بینی بنده که امسال توفیق دبیری این کنگره نصیبم شده با توجه به شناختی که از محافل ادبی استان‌مان و شاعرانی که سال‌هاست افتخار مراوده و آشنایی شان را دارم این است که شاهد سروده‌های ارزشمند با مفاهیم والا و محورهای ذکر شده در فراخوان خواهیم بود، ان‌شاءالله پس از کارشناسی و داوری آثار که این‌ مرحله نیز با نهایت دقت انجام خواهد شد.

نیکوکار تصریح کرد: در مهر ماه سال‌جاری معرفی برگزیدگان این کنگره و اختتامیه استانی را خواهیم داشت و آثار به مرحله کشوری راه خواهند یافت که به لطف پروردگار در این‌ مرحله همچون سال‌های گذشته نمایندگانی از گیلان داشته‌ باشیم.

دبیر علمی و ادبی بیست‌وپنجمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت استان گیلان تأکید کرد: جا دارد همینجا از تمامی شاعران سراسر استان گیلان دعوت کنم که آثارشان را پیش از موعد مقرر یعنی پایان شهریورماه به دبیرخانه ارسال کنند و این مهم را به روزهای پایانی موکول نکنند.

انتهای پیام
captcha