اعمال توصیه شده روز 28 ماه صفر
کد خبر: 4168767
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳

اعمال توصیه شده روز 28 ماه صفر

صدقه دادن، غسل کردن، خواندن زیارت حضرت رسول(ص) و امام حسین مجتبی(ع) به همراه قرائت دعای «یا شدید‌القوی ...» از مهم‌ترین اعمال توصیه شده آخرین روزهای ماه صفر است.

اعمال توصیه شده روز 28 ماه صفربه گزارش ایکنا، فردا 28 ماه صفر مصادف با غم اهل عالم برای وفات پیامبری است که قلبشان مالامال از محبت به امتش است. خداوند در آیه 128 سوره توبه در توصیف ویژگی‌های پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند که رنج مردم بر پیامبر بسیار دشوار است و ایشان نسبت به مومنان بسیار دلسوز و مهربان هستند. «لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ؛‌ قطعا براى شما پيامبرى از خودتان آمد كه بر او دشوار است‏ شما در رنج بيفتيد به [هدايت] شما حريص و نسبت به مؤمنان دلسوز مهربان است».  

میزان محبت حضرت محمد(ص) نسبت به مردم به حدی زیاد بود که خواب و آسایش را بر خود محدود کرده و مدام در تلاش برای هدایت مردم بودند به نحوی که خداوند در سوره کهف و شعرا نسبت به سلامتی پیامبر(ص) اظهار نگرانی می‌کند و می‌فرماید: «لَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَفْسَكَ أَلَّا يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ؛‌شايد تو از اينكه [مشركان] ايمان نمى‌‏آورند جان خود را تباه سازى»(شعراء/ 3).

این روز همچنین مصادف است با سالروز شهادت امام حسین مجتبی(ع) نوه محبوب پیامبر، کریم اهل بیت(ع) و امامی که سخت‌ترین روزهای پس از شهادت حضرت علی(ع) و بحران‌های بزرگ امت اسلامی را تجربه کردند.  

برای این روز پر از غم و درس اعمال مستحبی توصیه شده است از جمله صدقه دادن، زیارت حضرت رسول(ص) و امام حسن مجتبی(ع) از دور یا نزدیک که اعمال این روز را به تفصیل می‌خوانیم:

صدقه بدهیم

صدقه دادن در ماه صفر به ویژه در روز‌های پایانی این ماه که وفات پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و در ادامه سالروز شهادت امام رضا(ع) در آن واقع شده بسیار سفارش شده است. به یاد داشته باشیم که پیامبر اکرم(ص) در باب صدقه دادن در ماه صفر، می‌فرمایند: «لبخند تو بر روی برادرت صدقه است، امر به معروف و نهی از منکر کردنت صدقه است، رهنمایی کسی که راه را گم کرده صدقه است و دور کردن سنگ و خار و استخوان از راه صدقه است».

۱۰ مرتبه دعای یا شَدِیدَ الْقُوَى بخوانیم

خواندن دعای معروف «یا شَدِیدَ الْقُوَى» در تمام روزهای ماه صفر از توصیه‌های اکید است. در این دعا می‌خوانیم: یا شَدِیدَ الْقُوَى وَ یَا شَدِیدَ الْمِحَالِ یَا عَزِیزُ یَا عَزِیزُ یَا عَزِیزُ ذَلَّتْ بِعَظَمَتِکَ جَمِیعُ خَلْقِکَ فَاکْفِنِی شَرَّ خَلْقِکَ یَا مُحْسِنُ یَا مُجْمِلُ یَا مُنْعِمُ یَا مُفْضِلُ یَا لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ نَجَّیْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ کَذلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنِینَ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِین‏‌؛ ای سخت نیرو، و‌ ای سختگیر!‌ ای عزیز،‌ ای عزیز،‌ ای عزیز! خوارند از بزرگی‏‌ات همه خلقت. پس کفایت کن از من شرّ خلق خودت را،‌ ای احسان بخش!‌ ای نیکوکار!‌ ای نعمت بخش!‌ ای عطا دِه!‌ ای که معبودی جز تو نیست! منزهی تو! به راستی من از ظالمانم. اجابت کردیم برایش و نجاتش دادیم از غم و همچنین نجات دهیم مؤمنان را و صلوات خدا بر محمّد و آل پاک و پاکیزه‏ اش!

روزه بگیریم

روزه گرفتن در روز‌های ابتدایی، میانی و پایانی هر ماه قمری مورد تأکید است. بر همین اساس، روزه در ۲۸ ماه صفر نیز که از روز‌های پایانی ماه صفر است، ارزشمند است.

غسل کنیم

از آنجا که یکی از اعمال ۲۸ صفر، خواندن زیارت حضرت رسول(ص) است، مستحب است که قبل از خواندن زیارت حتی از راه دور، غسل انجام شود.

زیارت حضرت رسول(ص) از دور یا نزدیک را بخوانیم

زیارت حضرت رسول(ص) در این روز اگر از نزدیک امکان‌پذیر باشد، ثواب زیادی دارد، اما زیارت آن حضرت از راه دور نیز امکان‌پذیر است. شیخ مفید و سیدبن طاووس گفته‌‏اند که چون در غیر مدینه بخواهى حضرت رسول(ص) را زیارت کنى، غسل کن و شبیه به قبر در پیش روى خود بساز و اسم مبارک آن حضرت را بر آن بنویس و بایست و دل خود را متوجه آن حضرت گردان و زیارت ایشان را بخوان. همچنین به دلیل اینکه رحلت حضرت رسول(ص) بزرگ‌ترین مصیبت در جهان اسلام است، در این روز بر تعطیل شدن بازار‌ها و دوری از انجام هر گونه فعالیت کاری سفارش بسیاری شده است.

زیارت امام حسن مجتبی(ع) از راه دور را بخوانیم

زیارت امام حسن مجتبی(ع) در روز شهادت آن حضرت نیز از اعمال مستحبی روز ۲۸ صفر است. در این زیارت آمده است: اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْن َرَسُول ِرَبِ ّالْعالَمینَ. اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْن َفاطِمَةَ الزَّهْراَّءِ. اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا حَبیبَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا صِفْوَة َاللّهِ. اَلسَّلام ُعَلَیْکَ یا اَمینَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا حُجَّةَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یان ُورَ اللّهِ. السَّلامُ عَلَیْکَ یا صِراطَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا بَیانَ حُکْمِ اللّهِ. اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ناصِرَ دینِ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا السَّیِدُ الزَّکِىُّ. اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْبَرُّ الْوَفِىُّ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْقاَّئِمُ الاْمینُ. اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْعالِمُ بِالتَّأویلِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْهادِى الْمَهْدِىُّ. اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الطّاهِرُ الزَّکِىُّ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا التَّقِیُ ّالنَّقِىُّ. السَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْحَقُّ الْحَقیقُ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الشَّهیدُ الصِّدّیقُ. اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ابا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِی وَ رَحْمَةُ اللّهِ وَ بَرَکاتُهُ.

انتهای پیام
captcha