جهاد شمشیر بدون جهاد تبیین هیچ است
کد خبر: 4169085
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
حجت‌الاسلام تقوی:

جهاد شمشیر بدون جهاد تبیین هیچ است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه امام رضا(ع) به ما آموختند جهاد شمشیر بدون جهاد تبیین هیچ است، گفت: امر معروف و نهی از منکر خودش یک نوع جهاد تبیین است و از این طریق می‌توان جوانان را در مقابل آماج حملات فکری و فرهنگی بیمه کرد.

سیدرضا تقوی

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز، 24 شهریور تهران با تسلیت شهادت امام رضا(ع) و رحلت رسول مکرم اسلام(ص) گفت: امام رضا(ع) امام رئوف ما، دردمند مستمندان و ضعفا بودند و ایشان در عصری زندگی می‌کردند که شبیه به زمانه ما بود، یعنی در آن زمان نهضت ترجمه ظهور و بروز پیدا کرد و این نهضت منجر به تحریف‌ها و نحله‌های فرهنگی شد و جریان‌های فکری و فرهنگی انحرافی گسترش پیدا کردند.

وی افزد: امام رضا(ع) با مناظراتی که با طرفداران و بنیانگذاران این نحله‌های فرهنگی انجام دادند موفق ‌شدند به تنهایی پاسخ آنها را بدهند و به همین دلیل مناظرات امام رضا(ع) در تاریخ شهرت دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موج قیام‌های فکری در آن زمان به وجود آمده بود ولی حضرت رضا(ع) به تنهایی مقابل امواج فکری ایستاد و به حدی در جهاد تبیین روشنگری کرده بودند که جبهه‌ای را برای جهاد تبیین ایجاد کردند و این را به ما آموختند که جهاد شمشیر بدون جهاد تبیین هیچ است و همچنین به ما آموختند جهاد هیچ‌گاه متوقف نمی‌شود چه از نوع جهاد شمشیر باشد و چه جهاد فکری.

تقوی با بیان اینکه باید جهاد تبیین را جدی بگیریم و به همین خاطر است که مقام معظم رهبری بر آن تأکید دارند، گفت: امر معروف و نهی از منکر خودش یک نوع جهاد تبیین است و از این طریق می‌توان جوانان را روشن و در مقابل آماج حملات فکری و فرهنگی آنها را بیمه کرد.

وی بیان کرد: مأمون عباسی برای اینکه برای خود مقبولیت و مشروعیتی در میان مردم به دست آورد و برای اینکه حمایت شیعیان را به دست آورد، امام رضا(ع) را به عنوان ولیعهد خود برگزید و دستور ضرب سکه به اسم ایشان را داد ولی امام رضا(ع) با جهاد تبیین اجازه ندادند سیاست مأمون به سرانجام مثبت برسد و اهداف شوم او محقق شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: امام رضا(ع) با هرکه مناظره می‌کردند او را قانع می‌کردند و به همین دلیل مناظرات ایشان شهرت دارد و می‌تواند به الگویی برای جهاد تبیین در جامعه امروزی تبدیل شود.

تقوی با بیان اینکه نباید امر به معروف و نهی از منکر را رها کرد و نسبت به آن سرد شد، اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر از توصیه‌های بزرگان دین و معصومان(ع) است و در ایام شهادت امام رضا(ع) باید سیره و سلوک ایشان را در این باره فرا بگیریم و نسبت به اجرای آن در جامعه اهتمام وجود داشته باشد.

انتهای پیام
captcha