عدالت و رفاه در سایه امنیت حاصل می‌شود
کد خبر: 4173361
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۴

عدالت و رفاه در سایه امنیت حاصل می‌شود

امام جمعه همدان گفت: امنیت در جامعه بسیار مهم و ضروری است، مختص مسلمان و غیر مسلمان نیست، در یک جامعه همه باید احساس امنیت کنند و به حمدالله در نظام جمهوری اسلامی این نعمت بزرگ فراهم است.

امام جمعه همدانبه گزارش ایکنا از همدان، آیت‌الله حبیب الله شعبانی، نماینده ولی فقیه در استان همدان، امروز جمعه 14 مهر ماه در خطبه‌های عبادی، سیاسی نماز جمعه همدان، ضمن سفارش نمازگزاران به تقوای الهی، اظهار کرد: وقتی قرآن کریم به شما دستور نماز می‌دهد مراد اقامه حدود نماز است که انسان نماز را به حدی ادا کند که شایسته است و نسبت به این مسئله توجه داشته باشد.

خطیب جمعه همدان در بخش دیگری از سخنان خود بر داشتن تقوا برای مسئولان تأکيد کرد و گفت: طبق فرموده قرآن کریم اگر تقوای الهی داشته باشید ما به شما قدرت  تشخیص می‌دهیم و کسی که این ویژگی را داشته باشد، در مسئولیت خود به درستی تشخیص می‌دهد که چه کارهایی خدمت است و چه کارهایی خدمت نیست.

وی اضافه کرد: برخی در عرصه سیاسی برای رسیدن به منافع خود تلاش می‌کنند و یکی از مهم‌ترین مواردی که باعث می‌شود انسان در عرصه سیاسی فریب نخورد داشتن تقوای الهی است و این تأکيد قرآن است کسی که این ویژگی را داشته باشد قدرت تشخیص حقایق به وی داده شود.

شعبانی با بیان اینکه امام راحل در این میان به خوبی در جریان‌های مختلف به ویژه جریان‌های سیاسی حقایق را درست تشخیص می‌دادند و رهبری نیز امروز در عرصه‌های مختلف به همین منوال عمل می‌کند، افزود: این تشخیص نتیجه تقوای الهی است.

وی با بیان اینکه طبق روایتی از امام  صادق(ع) سه چیز ضرورت یک جامعه توسط مسئولان برای مردم است، افزود: این موارد امنیت، عدالت و رفاه است که مهمترین آن امنیت است و عدالت و رفاه نیز در سایه امنیت حاصل می‌شود.

وی اضافه کرد: امنیت در جامعه بسیار مهم و ضروری است و مختص مسلمان و غیر مسلمان نیست، در یک جامعه همه باید احساس امنیت کنند و به حمدالله در نظام جمهوری اسلامی این نعمت بزرگ به برکت تلاش‌های  فراجا، نیروهای نظامی و انتظامی و فرامین رهبری و خون شهدا حاصل شده است.

امام جمعه همدان تصریح کرد: بنا به روایتی از امام علی(ع) بدترین کشورها، وطن‌ها و جامعه‌ها، جامعه‌ای است که در آن امنیت وجود نداشته باشد، امروز دشمن همه تلاش خود را برای هم زدن امنیت این کشور در عرصه‌های مختلف دارد اما بحمدالله این امنیت در کشور ما فراهم است.

وی ضمن تبریک هفته نیروی انتظامی وجود فراجا را مایه آسایش و آرامش جامعه و حفظ حریم قانون برشمرد و تصریح کرد: هر کسی به هر شکلی بخواهد نیروهای نظامی انتظامی را تضعیف کند به نظم عمومی جامعه خیانت کرده است و هر کس بخواهد این اقتدار را از بین ببرد به هنجارشکنی و نافرمانی‌های مدنی جامعه کمک کرده است.

شعبانی با تأکيد بر اینکه جامعه نیازمند نظم است و باید هنجارها در آن رعایت شود،  گفت: سلایق مختلف است اما اگر قرار باشد هر که در جامعه قانونی را رعایت نکند   جامعه دچار بی نظمی می‌شود لذا قانون محور جامعه است.

وی با اشاره به شعار هفته ناجا با عنوان شهروند قانون مدار، گفت: آگاهی مردم از قانون کمک می‌کند که حق خود را احقاق کنند و هر چه ما از قانون آگاه‌تر باشیم می‌توانیم در مورد حقوق خود مطابه گر بوده و نیاز است  علاوه بر مردم مسئولان نیز نسبت به قانون و شناخت آن آگاهی کامل را داشته باشند.

خطیب جمعه همدان تصریح کرد: در حکومت اسلامی مسئول نباید بگوید من مأمو و معذور، قانون برای عدالت در جامعه است و به تنهایی نمی‌تواند محقق کننده عدالت در جامعه باشد و به استناد قانون عدالت را محقق کرد اگر مدیری در جایی مدیریت می‌کند باید مشکل مردم را حل کند.

وی با تأکيد بر اینکه برخی مشکلات جامعه شاید سال‌هاست به خاطر اینکه می‌گویند قانون اجازه نمی‌دهد معطل مانده و یا بودجه نیست، گفت: قانون نوشته شده تا اخلاق و عدالت حفظ و منافع مردم تامین شود و اگر در جایی قانون منافع مردم را به خطر بیندازد باید اصلاح شود و یا راهکار قانونی ارائه شود.

وی گفت: هیچ کس نباید دعوت به قانون گریزی شود اما با راهکار قانونی باید مشکل حل شود ، نا کارآمدی در مسئولین این نیست که اختلاس کنند آن کسی که اختلاس می‌کند فاسق و فاسد است وکسی که نتواند مشکل مردم را حل کند و خدمت ارائه ندهد نا کارآمد است.

شعبانی همچنین با تأکید بر رفع مشکلات حوزه تعلیم و تربیت افزود: امروز مشکلاتی در آموزش و پرورش وجود دارد و سال گذشته با مشکلاتی که در حوزه تعلیم و تربیت به وجود آمد باید امسال بیش از گذشته توجه شود و شخص متعهدی و فارغ از جریانات سیاسی را معرفی کنند و با پیگیری استاندار هر چه سریعتر مشکلات این حوزه حل شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه در آستانه برگزاری کنگره 8 هزار شهید استان  برنامه های خوبی برگزار شده است از برپایی نمایشگاه کتاب با 7 هزار عنوان در همدان خبر داد و تاکید کرد: خانواده‌ها با فرزندانشان در این نمایشگاه حضور پیدا کرده و با خواندن کتابهای حوزه دفاع مقدس فرزندان خود را با معارف بلند و ناب ایثار و شهادت آشنا کنند.

انتهای پیام
captcha