درک اندیشه‌های حافظ با شناخت منزلت معارف دینی محقق می‌شود
کد خبر: 4173624
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۱
محمود شالویی:

درک اندیشه‌های حافظ با شناخت منزلت معارف دینی محقق می‌شود

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با بیان اینکه حافظ برای ما آموخته‌های فراوانی به‌ویژه در حوزه اندیشه‌های گره‌خورده با تعالیم قرآنی داشته است، گفت: هرکسی که می‌خواهد اندیشه‌های حافظ را درک کند، باید قدر و منزلت معارف دینی را نیز به‌خوبی بداند.

به گزارش ایکنا، همایش ملی بزرگداشت حافظ شیرازی با شعار «حافظ؛ شاعر زندگی» در قالب آیین افتتاحیه هفته بزرگداشت لسان‌الغیب، حافظ شیرازی، این شاعر جهانی عصر 15 مهر با حضور محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه و جمعی از مهمانان فرهیخته و اهالی زبان و ادب فارسی از ایران، تاجیکستان، هندوستان و تعدادی از مدیران فرهنگی و هنری در محل انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

شعر حافظ پیونددهنده شرق و غرب

اسماعیل آذر، استاد زبان و ادب فارسی در طلیعه این آیین با اشاره به آنکه در میان مردمان اروپا، آلمانی‌ها به دلیل وجود شاعری چون «گوته» و عشق و علاقه آن شاعر آلمانی به «حافظ» ایرانی بیشترین آشنایی را با شعر حافظ دارند، خاطرنشان کرد: گوته با روایت، اشعار خود و ذوب شدن در نگاه حافظ، شرق و غرب را به‌هم پیوند زد.

وی ادامه داد: گوته در اشعارش خطاب به حافظ گفته: «‌ای حافظ؛ تو مثل اقیانوسِ قاره‌پیمایی و من مثل یک تخته کهنه به‌دنبال تو؛ این احمقانه است که کسی خود را با تو مقایسه کند.»

نکوداشت بزرگان ادب ایران زمین در یک روز نمی‌گنجد

محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز در آیین گشایش هفته بزرگداشت حافظ شیرازی با اشاره به دوره جدید فعالیت‌های مربوط به مفاخر ایران‌زمین و بزرگداشت شاعران بزرگی چون مولوی، عطار، حافظ و دیگر نام‌های بزرگ ادب فارسی که در یک یا چند روز نمی‌گنجند، یادآور شد: بی‌هیچ تردیدی بزرگداشت این نام‌آوران و فخرآوران ایران‌زمین به زمان بیشتر، بهتر و وسیع‌تری نیاز دارد. به‌همین دلیل ما تنها به روز 20 مهر در تقویم که روز حافظ است بسنده نکرده‌ایم و تلاش کرده‌ایم ادای دینی طی یک هفته به این شاعر بزرگ ایرانی داشته باشیم.

وی با تأکید بر اختصاص یک هفته برای بزرگداشت مقام لسان‌الغیب خاطرنشان کرد: نه‌تنها در سطح جغرافیای ایران اسلامی و انقلابی بلکه در سطح جهان، تمامی نهادها، سازمان‌ها، مراکز علمی و فرهنگی که امکان معرفی بهتر و بیشتر این شاعر ارزنده وجود داشته، تلاش کردیم طی دو هفته بزرگداشت حافظ را در آن برگزار کنیم. حتی تعدادی از برنامه‌ها در حوزه هنرهای دیگر چون موسیقی و نمایش نیز به بعد از هفته بزرگداشت موکول شده‌ است. در تهران، شیراز و نیز برخی از کشورها نگاهمان در جایگاه تجلیل و تقدیر از حافظ، نکوداشت او و گره زدن اشعار او با دیگر فعالیت‌های هنر ایرانی ادامه خواهد داشت.

حافظ به جهان درس زندگی می‌دهد

رئیس انجمن آثار و مفاخر کشورمان با اشاره به حضور سفیر تاجیکستان، ترکیه و هنرمندانی از کشور هندوستان در آیین افتتاحیه یادآور شد: تلاش می‌کنیم با حضور این چهره‌های بین‌المللی در عرصه‌های سیاسی و هنری و با نگاهی جهانی بتوانیم حافظ را به بهترین شکل ممکن معرفی کنیم.

شالوی خاطرنشان کرد: برای بهره بردن و داشتن زندگی معقول و شاد بی‌هیچ تردیدی باید از اندیشه‌های بزرگانی چون حافظ بهترین بهره را ببریم. چرا که آثار این شاعر چنان مورد تفقد و توجه جهانیان قرار گرفته است که تردیدی در جایگاه والای او در عرصه ادبیات جهان نیز وجود ندارد. بسیاری از جهانیان امروز تأکید دارند که می‌توان از حافظ درس زندگی را آموخت.

درهم تنیدگی شعر حافظ و قرآن

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با یادآوری اینکه حافظ برای ما آموخته‌های فراوانی به‌ویژه در حوزه اندیشه‌های گره‌خورده با تعالیم قرآنی داشته است، خاطرنشان کرد: هرکسی که می‌خواهد اندیشه‌های حافظ را درک کند، باید قدر و منزلت معارف دینی را نیز به‌خوبی بداند.

شالویی با اشاره به برگزاری هفته‌های بزرگداشت شمس و مولانا طی یک ماه اخیر در تبریز خاطرنشان کرد: برنامه‌هایی در راستای بزرگداشت چنین افرادی از مفاخر کشورمان تا پایان سال ادامه خواهد داشت؛ چراکه در تقویم فرهنگی کشورمان بزرگداشت چنین این مفاخر در ایام پیش رو نیز به چشم می‌خورد.

ساده‌سازی شعر حافظ برای نسل امروز

شالویی با تأکید بر اینکه نباید تنها به‌نام و نشان حافظ برای بزرگداشت و نکوداشت او اکتفا کرد، یادآور شد: نسل امروز باید به ویژه بیشتر از نسل‌های پیش ‌از اندیشه‌های بزرگانی همچون حافظ به بهترین نحو بهره ببرد و این کار مهم با ساده‌سازی و تسهیل آثار و سروده‌های این شاعر بزرگ امکان‌پذیر است.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در پایان با اعلام این خبر به سخنان خود پایان داد که علاوه‌ بر فعالیت‌های حوزه نمایشی تلاش می‌کنیم تا در حوزه سینما و سریال نیز برای معرفی حافظ بیش از پیش گام برداشته و آثاری را در این حوزه در دست تهیه داریم.

ریشه شعر حافظ در قرآن به درک منزلت دین کمک می‎کند

زبان فارسی زبان صلح و عشق و دوستی است

در ادامه ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن خیر مقدم به تمام فرهیختگان و مهمانان حاضر در این مراسم و خوانش این شعر که «ای خدا، ای فضل تو حاجت روا / با تو یاد هیچ‌کس نبود روا» گفت: در آغاز سخن لازم می‌دانم هفته بزرگداشت حافظ شیرازی، شاعر بزرگ پارسی‌گوی و اندیشمند جهانی را به استادان گرامی، مهمانان عزیز، به‌ویژه دیپلمات‌های حاضر در مراسم شادباش بگویم و بسیار شادمانم که در نشست شما دوستداران زبان فارسی و فرهنگ ایرانی هستم.

وی ادامه داد: همان‌گونه که می‌دانیم زبان فارسی زبان صلح و عشق و دوستی است و سرآمدان این مشق نیکو در ادب فارسی حافظ شیرازی است. آموزه‌هایی چون مدارا، بخشش، گذشت، نیکی و آسان‌گیری که زمینه‌ساز آشتی، دوستی و راه گشای ما در زندگی شخصی، مناسبات داخلی و عرصه بین‌الملل است، در جای‌جای سروده‌های حافظ به چشم می‌خورد. هم اوست که ما را چنین به مهرورزی فرا می‌خواند که گفته:

کم‌تر از ذره نه‌ای پست مشو مهر بورز/ تا به خلوتگاه خورشید رسی چرخ‌زنان

یا در جای دیگر چنین می‌سراید:

هر کو نکاشت مهر و ز خوبی گلی نچید/ در رهگذار باد نگهبان لاله بود

و در سروده‌ دیگر ما را این‌گونه به دوستی سفارش می‌کند:

دامن دوست به دست آر و ز دشمن بگسل/ مرد یزدان شو و ایمن گذر از اهرمنان

یا در جای دیگر چنین دوراندیشانه می‌گوید:

درخت دوستی بنشان که کام دل ببار آرد/ نهال دشمنی برکن که رنج بی‌شمار آرد

کنعانی سخنان خود را این‌گونه ادامه داد: لسان‌الغیب در این مسیر کار را به اوج می‌رساند و داد سخن می‌دهد:

آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است/ با دوستان مروت با دشمنان مدارا

همین فرهنگ و اندیشه است که شعر فارسی را تا بنگال و فراتر از آن روان ساخته است:

شکرشکن شوند همه طوطیان هند/ زین قند پارسی که به بنگاله می‌رود

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که همت همه ادیبان و فرهنگ‌دوستان پارسی‌گوی به‌ویژه شما فرهیختگان حاضر در جمع امروز نیز این معارف والای انسان‌دوستانه فرهنگ صلح‌دوستی و نیاز فزاینده بشری را تا دورترین نقاط گیتی نشر دهد. سخن خویش را با بیتی از حافظ شیرین سخن به پایان می‌رسانم:

به جان خواجه و حق قدیم و عهد درست/ که مونس دم صبحم دعای دولت توست

انتهای پیام
captcha