ورود هیئت بازرسی در صورت نبود توافق اعضای هیئت مدیره اتحادیه کشوری قرآنی + صوت
کد خبر: 4176166
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۳
طلایی بیان کرد:

ورود هیئت بازرسی در صورت نبود توافق اعضای هیئت مدیره اتحادیه کشوری قرآنی + صوت

رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با اشاره به اینکه جلسه روز گذشته هیئت مدیره به حد نصاب نرسید، گفت: در جلسه هیئت مدیره اتحادیه اعلام شد که موضوع را به هیئت بازرسی اتحادیه ارجاع خواهیم داد، تا اگر اعضای هیئت مدیره با گفت‌وگو، مسائل را حل نکنند، هیئت بازرسی، ورود خواهد کرد.

مرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت

مرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به خروجی جلسه هیئت مدیره روز گذشته، 25 مهرماه گفت: سه‌شنبه‌های آخر هر ماه جلسات رسمی هیئت مدیره برگزار می‌شود ولیکن با توجه به مسائل پیش آمده، در جلسه هفته آخر شهریورماه تصمیم بر این شد تا در مهرماه به صورت هفتگی جلسه فوق‌العاده برگزار کنیم تا شرایط برگزاری مجمع را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر براساس پیگیری‌های انجام شده دستگاه‌های حاکمیتی تدبیری را به اتحادیه اعلام کردند که برای برون‌رفت از مشکلات و اختلاف نظر اعضای هیئت مدیره از تفاسیر متعدد اساسنامه، موضوع به مجمع ارجاع داده شود و هر تصمیمی که در مجمع گرفته شد، ملاک عمل قرار گیرد.

طلایی با اشاره به اینکه در دو جلسه فوق‌العاده پیشین هیئت مدیره که مصوبات آن نیز رسانه‌ای شد، اعضای هیئت مدیره با 14 رأی برای برگزاری این مجمع توافق کردند تا از آن طریق اختلاف‌نظر‌ها پیگیری شود، اضافه کرد: با کمال تأسف در جلسه فوق‌العاده هفته گذشته هیئت مدیره اتحادیه کشوری، تعدادی از دوستانی که خودشان رأی داده بودند، مجددا نظرات‌شان تغییر کرد و مدعی بودند که ابلاغ صورت گرفته از سوی دستگاه‌ حاکمیتی خلاف قانون است!؟ و انجام آن برای ما پیامد‌های قانونی دارد و از ادامه اقدامات برای برگزاری مجمع امتناع کردند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری با اشاره به اینکه نهایتا جلسه هفته گذشته بدون نتیجه به پایان رسید، بیان کرد: اما طبق روال هفته پایانی ماه، روز گذشته، جلسه رسمی هیئت مدیره با دستور مشخص برگزار شد. این دو دستور یکی شامل بررسی و تصمیم‌گیری درباره استعفای سه نفر از اعضای هیئت مدیره و دیگری تصمیم‌گیری برای برگزاری مجمع برابر نامه و ابلاغ دستگاه‌های حاکمیتی بود.

وی ادامه داد: با کمال تأسف اتفاقی که روز گذشته شاهد بودیم؛ عدم حضور تعدادی از اعضای هیئت مدیره در جلسه بود که عملاً منتج شد تا جلسه به حد نصاب نرسد. اعضای حاضر در جلسه 9 نفر بودند و شش نفر از دوستان در جلسه حاضر نشدند، اگرچه یک نفر از این افراد به صورت غیر حضوری (مجازی) در جلسه حاضر شد و سپس جلسه را ترک کرد.


بیشتر بخوانید: 


طلایی با تأکید بر اینکه جلسه روز گذشته رسمیت نیافت، بیان کرد: به حسب وظیفه هیئت مدیره و برابر اساسنامه به ناچار، اگر ظرف هفته جاری، اعضای هیئت مدیره نتوانند به توافق‌های لازم برای حل مشکلات برسند، ناچاریم که از طریق هیئت بازرسی ورود پیدا کنیم و هیئت بازرسی اتحادیه کشوری خودش مجمع را برگزار کند.

وی در پاسخ به این سؤال درباره این فراز و فرودهای تصمیم‌های برخی از اعضای هیئت مدیره و آسیبی که می‌تواند این عدم تعادل در تصمیم‌گیری به جامعه قرآنی ـ مردمی وارد کند، افزود: دوستان اعضای هیئت مدیره روز گذشته، تعمداً در جلسه هیئت مدیره حاضر نشدند تا جلسه به رسمیت نرسد یا ما با هشت نفر حاضر در جلسه هیئت مدیره، درباره مجمع تصمیم‌گیری کنیم، که این امر نیز رخ نداد.

طلایی با اشاره به اینکه هنگامی که قرار است مورد ابهام در اساسنامه اتحادیه کشوری را بنابر نامه دبیرخانه هیئت نظارت بر مراکز فرهنگی به مجمع ببریم، دیگر چه جای صحبت است؟! گفت: در این نامه نیز قید شده مجمعی برای ابهام‌زدایی از تفاسیر متعدد از اساسنامه داشته باشیم، نگفته مجمع دوم برگزار کنیم. در نتیجه حتی در اینجا نیز با دوستان همراه شدیم که مجمع را برگزار کنیم. اگر در مجمع، اعضا به اینکه مؤسسات با پروانه تاریخ منقضی در انتخابات شرکت کنند، رای ندادند، ما همان روز مجمع دومی را که مدعی هستید با همان تعداد افراد تأیید شده کاندیدایی، برگزار شود، برپا می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه اینگونه صحبت‌ها از سوی بنده به عنوان نماینده‌ اتحادیه قرآنی که سه هزار مؤسسه داریم و مدعی هستیم آمده‌ایم تا برای مؤسسات قرآنی کارها و اقدامات مثمرثمری انجام دهیم، زیبنده نیست، افزود: بیاییم در پناه قرآن و به نام قرآن، بر اختلاف سلیقه‌ها سماجت و پافشاری کنیم، استعفای زنجیره‌ای دهیم، استعفاها را رسانه‌ای کنیم در حالی که باید در دستور جلسه هیئت مدیره قرار گیرد تا درباره آن تصمیم‌گیری شود، بیانیه یک طرفه منتشر کنیم و ...  که کار به اینجا برسد.

طلایی ادامه داد: ما با کدام معیار و شرایط اخلاق قرآنی اینگونه اقدامات را انجام می‌دهیم؟ اختلاف نظر‌ها خوب است، اینکه نتوانستیم درباره این اختلاف نظرها به تصمیم واحدی برسیم، اشکالی ندارد؟ مرجع بالاتر و نهادهای حاکمیتی نظریه‌ای دادند و حل این اختلاف نظر را برعهده بالاترین رکن اتحادیه کشوری یعنی همان مجمع عمومی و فوق‌‌العاده انداختند. اگر ما تمکین به قانون داریم و احترامی به مجمع قائل هستیم و اگر مجمع را به عنوان بالاترین رکن اتحادیه قبول داریم، مجمع را برگزار کنیم. این اصرار برای مجمع دوم برای چیست؟ اگر قرار بود مجمع دوم برگزار شود، نهادهای حاکمیتی برای حل اختلاف تفاسیر و تعابیر نمی‌گفت برویم مجمعی برگزار کنیم.

وی با اشاره به اینکه انتظارمان از دوستان و پیشکسوتان قرآنی حل این معضل و مشکلات است و نه کور کردن این موضوع، بیان کرد: بنابر این طی جلسه روز گذشته هیئت مدیره اتحادیه کشوری اعلام شد که موضوع را به هیئت بازرسی اتحادیه ارجاع خواهم داد و درخواست اعضای هیئت بازرسی این بود که فرصتی را تا هفته پیش رو به اعضای هیئت مدیره بدهیم تا دوستان با مذاکره و گفت‌وگو مسئله را حل کنند و مجمع را برای حل اختلاف تفاسیر برگزار کنیم و طی جلسه فوق‌العاده هیئت مدیره برای برگزاری این مجمع و مقدمات آن تصمیم‌گیری کنیم اگر نه هیئت بازرسی ورود خواهد کرد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری ضمن عذرخواهی از کوتاهی‌های انجام شده، گفت: عاجزانه درخواست دارم به احترام قرآن و مؤسسات قرآنی، تعامل و مجمع را برگزار کنید. اینکه بگوییم نامه دستگاه بالادستی خلاف قانون است و اینگونه تفسیر کنیم درست نیست.

وی با اشاره به استعلام‌هایی که از سوی هیئت مدیره کشوری از دستگاه‌های بالادستی انجام شد و پاسخ‌هایی که دریافت کردیم، بیان کرد: همان دستگاهی که آن استعلام‌ها را پاسخ داده بود در پاسخ به اختلاف‌نظرها و تفاسیر از اساسنامه، حل این موضوع را به مجمع عمومی واگذار کرده است. دستگاه‌های حاکمیتی در این زمینه ورود پیدا نمی‌کنند و این نیز از نکات مثبت است.

کد

طلایی درباره شایعات و لابی‌گری‌هایی که برای برخی از استان‌ها در فرایند تمدید مجوز صورت گرفته است، بیان کرد: در دو جلسه پیش هیئت مدیره برای پایش مؤسسات قرآنی، تصمیم‌گیری و مقرر شد تا با تعامل و مذاکره دو دستگاه صدور مجوز ارشاد و سازمان دارالقرآن الکریم، تسهیل‌گری برای تمدید پروانه فعالیت مؤسسات قرآنی که تاریخ آن منقضی شده است، انجام شود. این موضوع صورت گرفت و سازمان دارالقرآن به سرعت این امر را انجام می‌دهد، اما پیام‌هایی از استان‌ها داریم که سامانه وزارت ارشاد (معاونت قرآن و عترت) برای به‌روزرسانی پروانه‌های فعالیت مؤسسات قرآنی، باز نمی‌شود.

وی با ابراز گلایه از اینکه چرا دستگاه‌های اجرایی پای کار نیستند؟ گفت: از سوی اتحادیه که تنها به عنوان رابط بین مؤسسات قرآنی و دستگاه‌های بالادستی است تا طی مذاکره برای مؤسسات قرآنی تسهیل‌گری کنیم، اقدامی بر نمی‌آید یعنی اهرم و ابزار اجرایی خاصی ندارد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری با اشاره به اینکه بعد هم شائبه ایجاد می‌کنند که فلان مؤسسه به دلیل اینکه پروانه‌اش به‌روزرسانی نشده است از کاندیدایی در مجمع محروم است، گفت: پس هنگامی که دستگاه حاکمیتی تسهیل‌گری را انجام نمی‌دهد، کاری از سوی اتحادیه برنمی‌آید. از سوی دیگر معتقدم دستگاه‌های که پروانه فعالیت صادر می‌کنند، باید ناظر آن با نظارت دقیق به مؤسسه اتمام پروانه فعالیتش را متذکر شود، صرفا قرار نیست که آمار صدور پروانه فعالیت مؤسسات را بالا ببریم. باید این موضوع را کنترل کنیم.

وی ادامه داد: هنگامی که مؤسسه‌ای فعال در استان است و محور فعالیت قرآنی استان است در فرایند تمدید پروانه فعالیت، با زمان روبرو شده است و تمدید نشده است، این را بهانه می‌کنیم و چون اعتبار آن تمام شده است از کاندیدایی هیئت مدیره محروم می‌کنیم، این اجحاف است.

طلایی با اشاره به اینکه برخی از اعضای هیئت مدیره با گروه‌هایی در بسترهای فضای مجازی در ارتباط هستند تا از آن به عنوان اهرم فشار بر اتحادیه استفاده کنند، بیان کرد: بعضی از افراد هیئت مدیره طی ارتباط با چنین گروه‌هایی و دادن نامه‌های درون تشکیلاتی یا در اختیار گذاشتن اطلاعات جلسات هیئت مدیره، نوعی اهرم فشار برای دستگاه‌های حاکمیتی و هیئت مدیره ایجاد کرده‌اند و حال آن که برای تأمین نظراتشان، این اقدام خوبی نیست.

وی ادامه داد: حتما با مطالبه‌گری، پرسش‌گری موافق هستیم. لکن در چارچوب اخلاق، با دیدی منصفانه و به دور از حب و بغض‌های فردی یا اختلاف فردی. لذا از این عزیزان درخواست می‌کنم به جای دامن زدن به حواشی، کمک کنید، مجمع برگزار شود. بنده آمادگی دارم تا به صورت حضوری پاسخگوی هر تعداد از عزیزان باشم تا سؤالات، پیشنهادات و انتقادات و ... آنها را دریافت کنم. لکن هرگز تحت تأثیر فضاسازی‌ها قرار نخواهم گرفت.

طلایی در پایان تصریح کرد: ما که برای آینده و کاندیدایی آینده نیز تصمیمی‌ نداریم تا بگویید برای حفظ منافع خودشان این کارها را انجام می‌دهند. پس بیایید و براساس مرّ قانون عمل کنید.

انتهای پیام
captcha