مدرسه‌ای به نام شهید 17 ساله در قم افتتاح شد
کد خبر: 4179652
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۶

مدرسه‌ای به نام شهید 17 ساله در قم افتتاح شد

مدرسه‌ای به نام یک شهید 17 ساله یعنی شهید سلمان درودیان در منطقه پردیسان قم با حضور جمعی از مسئولان ملی و استانی، خیرین مدرسه‌ساز و همچنین دانش‌آموزان و کادر مدرسه افتتاح شد.

افتتاحیه مدرسه شهید سلمان درودیانبه گزارش ایکنا از قم، مراسم افتتاحیه مدرسه شهید سلمان درودیان در منطقه پردیسان قم امروز 12 آبان‌ماه، با حضور جمعی از مسئولان ملی و استانی، خیرین مدرسه‌ ساز و همچنین دانش‌آموزان و کادر مدرسه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم پاشا آقاخان محب، نوه مرحوم احمد آقاخان محب، خیر مدرسه‌ساز، اظهار کرد: این مدرسه با وصیت مرحوم پدربزرگم و البته با پیگیری‌های مجدّانه وصی ایشان یعنی حاج احمد درودیان به سرانجام رسید. آن مرحوم از دیرباز به عنوان یکی از پیشتازان کار خیر، الگویی برای همه مردم و بستگان بود و ما همچنان به ایشان افتخار می‌کنیم.

پاشا آقاخان محب همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدا یادآور شد: خوشبختانه این مدرسه به نام یک شهید 17 ساله یعنی شهید سلمان درودیان نامگذاری شده است. طبق وصیت نامه مرحوم آقاخان محب، ثلث اموال ایشان همچنان با پیگیری های وصی ایشان در امور خیر مانند مدرسه و درمانگاه‌سازی هزینه می‌شود. مسیر خیر مدرسه‌سازی و کمک به نظام تعلیم و تربیت همچنان ادامه دارد.

قم، جزو هشت استان محروم در موضوع سرانه فضای آموزشی است

همچنین در این مراسم، محمدرضا جعفری، مدیرعامل جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور، با بیان روایتی از حضرت رسول‌الله(ص) بیان کرد: طبق این روایت، هر آن که از این دنیا رخت بر می‌بندد، عملش قطع خواهد شد، مگر سه دسته که عبارتند از افرادی که صدقه جاریه‌ای داشته‌اند، علمی سودمند به یادگار گذاشته‌اند و یا افرادی که فرزند صالحی از خود دارند.

جعفری با بیان اینکه هر سه این مفاهیم در موضوع مدرسه‌سازی نهفته است، گفت: مدرسه‌سازی که به تعبیر مقام معظم رهبری حسنه و صدقه جاریه است، ضمن آنکه علم و دانش و البته پرورش فرزند صالح هم در مدرسه محقق می‌شود.

وی با ابراز خرسندی از ساخت مدارس خیّری با طراحی کم‌نظیر و زیبا در سطح کشور و در استان قم یادآور شد: سیاست جامعه خیرین مدرسه‌ساز این است که خیرین عزیز، بعد از ساخت هم در کنار مدرسه باقی بمانند. یکی دیگر از برنامه‌های جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور، ورود خیرین به نوسازی تجهیزات مدارس دولتی مانند نمازخانه‌ها، کتابخانه‌ها و تأسیسات مدارس بویژه در بخش هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای است.

 جعفری با اشاره به اینکه استان قم به دلیل مهاجرت‌های فراوان و رشد دانش‌آموزی، یکی از هشت استان محروم در موضوع سرانه فضای آموزشی است، افزود: امیدواریم این استان با افزایش اعتبارات ملی و همچنین کمک‌های بیشتر خیرین مدرسه‌ساز، به وضعیت بهتری در سرانه فضای آموزشی برسد.

تخریب 80 مدرسه در غزه

در ادامه، مجید عبداللهی، معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، ضمن تقدیر از زحمات خیرین مدرسه‌ساز در سراسر کشور به‌عنوان الهام‌بخشان نظام تعلیم و تربیت گفت: به نمایندگی از همکارانم در سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، دست‌بوس همه خیرین عزیز هستم و البته به آن‌ها قول می‌دهیم که حامی و پشتیبانشان باشیم.

وی همچنین به ارائه برخی آمار عرصه مدرسه‌سازی در کشور پرداخت و گفت: خوشبختانه در هر روز شش ماهه نخست امسال، 10 مدرسه در کشور ساخته و در این مدت، 14 هزار میلیارد تومان در این عرصه هزینه شده که 54 درصد این پروژه‌ها توسط خیرین به سرانجام رسیده است.

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور افزود: در حال حاضر نیز هشت هزار پروژه مدرسه‌سازی در کشور در دست اجراست که خیرین عزیز مدرسه‌ساز در 55 درصد این پروژه‌ها مشارکت دارند.

وی با ابراز خرسندی از رعایت استانداردها در ساخت مدارس و از جمله مدرسه شهید سلمان درودیان یادآور شد: در ساخت و سازهای آموزشی تلاش می‌شود تا فضاهای تربیتی و ورزشی نیز برای مدارس گنجانده شود.

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به حوادث اخیر غزه گفت: متأسفانه در این مدت، حدود 80 مدرسه در غزه تخریب و دانش‌آموزان زیادی از تحصیل محروم شده‌اند، در حالیکه دسترسی به خدمات آموزشی، حق هر کودک و نوجوان است.

بدهی بیش از هشت هزار میلیارد تومانی دولت به خیرین مدرسه‌ساز،

همچنین در ادامه، صادق ستاری‌فرد، معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ضمن گرامیداشت یاد و نام همه شهدا بویژه شهید درودیان اظهار کرد: انقلاب اسلامی از مدرسه به پا خاست و 36 هزار دانش‌آموز شهید نشانه همراهی این عزیزان با آرمان‌های امام راحل عظیم الشأن است.

وی با اشاره به مناسبت 13 آبان‌ماه به عنوان روز دانش آموز، گفت: تردیدی نیست که جنبش‌های دانش‌آموزی از پیشران‌های جریان‌های انقلابی بوده و هستند. حضور دانش‌آموزان و معلمان عزیز در همه بزنگاه‌های حیات انقلاب اسلامی و به‌ویژه در دوران هشت سال دفاع مقدس، برگ زرینی از افتخارات نظام تعیلم و تربیت است.

ستاری‌فرد با اشاره به اینکه خیرین مدرسه‌ساز، خلیفه الله هستند، افزود: بر اساس فرموده امام راحل، انگیزه همه سعادت‌ها و شقاوت‌های یک جامعه از مدارس است که همین امر بر اهمیت جایگاه مدارس در جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی صحه می‌گذارد.

وی با اشاره به آیه مبارکه «هذا من فضل ربّی»، خیرین مدرسه‌ساز را مایه فضل و برکت نظام فرهنگی و اسلامی خواند و اضافه کرد: البته باید از زحمات دست‌اندرکاران سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور نیز که تسهیل‌گر زحمات خیرین در این عرصه هستند تقدیر و تشکر کرد.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش سپس به پیشران بودن استان قم در عرصه نظام تعلیم و تربیت پرداخت و افزود: استان قم هم در موضوع سرمایه انسانی، هم در زیرساخت‌ها و هم در برنامه و محتواسازی، از استان‌های پیشران کشور است.

وی با اشاره به بدهی بیش از هشت هزار میلیارد تومانی دولت به خیرین مدرسه‌ساز، گفت: این موضوع نیاز به توجه بیشتر نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی دارد.

مشکل کمبود فضاهای آموزشی در قم با کمک خیرین مرتفع می‌شود

احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، نیز در این مراسم، با اشاره به حوادث اخیر غزه اظهار کرد: امروز جهان اسلام داغدار مردم مسلمان غزه و فلسطین است و متأسفانه باید گفت دشمنان هر ظلمی را به این مردم مظلوم روا می‌دارند.البته عملیات مقاومت اسلامی، ابهت دشمنان را شکسته، تا آنجا که دولت‌های اسلامی هم به این نتیجه رسیده‌اند که اسرائیل، تنها یک خانه سست عنکبوتی است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی همچنین به موضوع مدرسه‌سازی در کشور پرداخت و گفت: خوشبختانه در این حوزه، خیرین عزیز به کمک دولت آمده‌اند که باید از آنان تقدیر و تشکر کرد؛ چراکه کار بزرگ و ماندگاری را انجام می‌دهند. مجلس شورای اسلامی هم در قانون برنامه هفتم توسعه تلاش کرده تا کمک‌هایی به توسعه مدرسه‌سازی در کشور شود.

وی بیان کرد: سمت و سوی برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران، مردمی‌سازی است که توجه به این مفهوم در عرصه مدرسه‌سازی هم لازم است. اگر خیرین مدرسه‌ساز به کمک دولت نیایند، مشکل کمبود فضاهای آموزشی بویژه در استان قم مرتفع نمی‌شود و امروز فقط در منطقه پردیسان قم، حداقل 100 مدرسه جدید مورد نیاز است.

در ادامه، علیرضا رحیمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان قم نیز در این مراسم با اشاره به ناعدالتی‌ها و کودک‌کُشی‌های امروز در جهان، گفت: همه این پدیده‌های شوم به آن دلیل است که برخی انسان‌ها از آموزه‌های الهی دور افتاده‌اند و حاضر می‌شوند به مردم یک کشور، در سرزمین خودشان ظلم کنند و زور بگویند.

رحیمی افزود: تردیدی نیست که اگر بایدن‌ها و نتانیاهوها تحت تعالیم صحیح قرار گرفته بودند، این قدر بی‌رحم و خونخوار نمی‌شدند. مدرسه‌سازی و موضوع تعلیم و تربیت، مهم‌ترین و زیباترین کار عالَم هستی است و افتتاح مدرسه به آن معناست که می‌خواهیم به مهم‌ترین اهداف عالم هستی یعنی تربیت انسان تحقق ببخشیم.

انتهای پیام
captcha