هنر در فرهنگ‌سازی جریان مقاومت تأثیرگذار است
کد خبر: 4180508
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۵
یک شاعر آیینی:

هنر در فرهنگ‌سازی جریان مقاومت تأثیرگذار است

حمیدرضا نظری گفت: فرهنگ‌سازی جریان مقاومت نیازمند عوامل متعدد و تأثیرگذار همچون هنر است که در این میان شعر نیز رسالتی دارد که بر دوش شاعران امروز است.

حمیدرضا نظری، شاعر آیینی در دیدار با رهبریحمیدرضا نظری، شاعر آیینی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با بیان اینکه هنرمند، فرزند زمان خویش است و نمی‌تواند به اتفاقات پیرامون بی‌اعتنا باشد در خصوص تأثیر شعر در جریان مقاومت بیان کرد: بدون شک، خیزش هنرمندان، شاعران و بازتاب مقاومت مردم مظلوم و تجاوز صهیونیست‌ها باعث بازتاب بیشتر و هنرمندانه‌تر میان اقشار مختلف جامعه و انزجار از متجاوز و حمایت از مظلوم می‌شود، که در نهایت مثل آیینه‌ای دیدگاه کشور ما را به مردم مظلوم فلسطین و جهانیان بازتاب می‌دهد و این خیزش باعث ترمیم افکار عمومی جهانیان و تا حدی تحریف رسانه‌ای جهان را بی‌اثر می‌کند.

وی در خصوص عنصر روشنگری در شعر آیینی حماسی چه جایگاهی دارد، گفت: در حقیقت شعر برای بیداری و روشنگری‌ است، اما حماسه به وجه احسن باید روشنگر و آیینه‌ تمام‌نمای واقعیات باشد. شعر بیداری امروز در حقیقت رسالتی بزرگتر از بصیرت‌افزایی دارد، که دغدغه‌ مقام معظم رهبری نیز است، ما در شعر مقاومت ملل، دنبال بی‌اثر کردن حربه‌ی جهان استکبار که دنبال وارونه نشان دادن واقعیات است، هستیم.

این شاعر آیینی با بیان اینکه شعر حماسی می‌تواند راوی رشادت‌ها، ازخودگذشتگی، انعکاس عزت و غیرت غیورمردان امروز از جمله در غزه باشد، ادامه داد: ما نیاز به یک بازنگری در پرداخت به موضوع حماسه، مقاومت و شعر دفاع‌ مقدس داریم که توجهی به این موضوع نشده و به سمت شعر تجلیلی به جای شعر تحلیلی پرداخته‌ایم.

نظری در خصوص دغدغه شعر آیینی و حماسی تصریح کرد: دغدغه اصلی شعر آیینی نشان دادن واقعیات و نوآوری در محتواست و چنانچه که گفتم به‌جای تجلیل به تحلیل پرداختن، و به نوعی علمی بودن و دوری از شعار شاعر امروز نیازمند مطالعه دقیق و هدفمند برای سرایش شعر نه کلی‌گویی‌های رایج است.

وی اظهار کرد: فرهنگ‌سازی جریان مقاومت نیازمند عوامل متعددی است که هنر یک عامل‌ تأثیر‌گذار است و شعر نیز رسالتی دارد که بر دوش شاعران امروز است. وقتی شاعر مقاومت، عزت و جریان ظلم‌ناپذیری را از عاشورا تا به امروز به زبان شعر بیان می‌کند خود روایت‌گری جریانی است که به «هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة» می‌رسد.

انتهای پیام
captcha