«اسلام ناب» اندیشه مقاومت و نترسیدن از خدعه‌های دشمن است
کد خبر: 4181642
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۸
سعید جلیلی:

«اسلام ناب» اندیشه مقاومت و نترسیدن از خدعه‌های دشمن است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اندیشه مقاومت و نترسیدن از خدعه‌های دشمن می‌شود اسلام ناب و چرا دشمن در برابر این دیدگاه نگران است؟ چون می‌بینند این اندیشه می‌تواند تکثیر بشود و هیبت و حیثیت دروغین آن‌ها را خدشه‌دار کند.

سعید جلیلی

به گزارش ایکنا از قزوین، سعید جلیلی، نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی، دوشنبه ٢٢ آبان در نشست دانشجویی با عنوان «سنگر دانشگاه، سنگر مبارزه» که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: با توجه به آنچه در غزه در جریان است امروز تحلیل‌های متعدد و متفاوتی در نشست‌های مختلف دیده می‌شود ولی آنچه می‌تواند به این موضوع کمک کند و اثر بگذارد پرداختن صحیح به موضوعات حول محور فلسطین است.

وی با تأکید بر گفت‌وگو در محافل دانشگاهی و دانشجویی خاطرنشان کرد: لازم است از یک رویداد تحلیل درست داشته باشیم، اینکه به مسئله‌ای نگاه نقطه‌ای داشته باشیم ما را به نتیجه مطلوب و درک واقعیت نمی‌رساند، هر رویداد یک روند دارد که به این نقطه رسیده و از اینجا آینده‌ای خواهد داشت نکته دوم اینکه جدا از سیر زمانی رویدادها و فارغ از تحولات محیطی نمی‌توان موضوع را بررسی کرد.

اهمیت پیشینه‌شناسی موضوع غزه

جلیلی تصریح کرد: اگر امروز به موضوع فلسطین نگاه می‌کنیم لازم است توصیف و تحلیلی از پیشینه قضیه داشته باشیم یا سال گذشته اگر می‌خواستیم تحلیلی بر اغتشاشات داشته باشیم باید مطالعه‌ای در مورد وضعیت فرهنگی، سیاسی و اجتماعی می‌داشتیم چراکه آن اتفاق یک نقطه نبود و گذشته‌ای بر آن سایه افکنده بود.

وی گفت: وقایع سال گذشته در کشور پرده‌ای از یک نمایش بود که بازیگران اصلی آن بایدن، مکرون، صدر اعظم آلمان، نخست وزیر انگلیس و کانادا بودند و کمتر از یک سال بعد پرده دیگری از نمایش شکل گرفت، اسرائیل با موشک به بیمارستانی حمله کرد و هزاران زن و کودک کشته شدند و در این شرایط بازیگران با جانیان عکس یادگاری گرفتند و گفتند باید بیشتر به شما کمک کنیم. در این رویداد باید به یاد داشته باشیم که همه این رفتارها زنجیروار به هم گره خورده‌اند، تحولات محیطی این‌ها جدا از هم نیست.

جلیلی ادامه داد: این سوال برای ما پیش می‌آید که این اتفاقات که صورت گرفته با چه مبنا و رویکرد و اندیشه‌ای کنار هم قرار گرفته‌اند؟ آیا این دوگانگی در قول و عمل است یا حرفشان همین است؟ باید گفت که این موضوع نه تنها حرف بلکه یک بحث تئوریک جدی غربی هم دارد. این طور نیست که شعار دموکراسی می‌دهند و عکس عمل می‌کنند بلکه باید ببینید تحلیل و برداشت آن‌ها از دموکراسی چیست؟

نماینده رهبر در شورای عالی امنیت ملی گفت: رؤسای جمهور آمریکا گفته‌اند اگر صحبت از دموکراسی می‌کنیم نمونه درخشان آن همین اسرائیل است؛ مطالعه کنید که از کندی تا بایدن تعریف‌ها از رژیم صهیونسیتی چیست؟ آن‌ها صهیونیست‌ها را سپر دموکراسی و شمشیر آزادی معرفی می‌کنند و کندی می‌گوید اسرائیل سرزمین ثبات و دموکراسی است و یا کلینتون می‌گوید اسرائیل نمونه درخشان برای دموکراسی در جهان است و معتقدند عدم دفاع از این رژیم شکست اخلاقی برای جهان است و نهایتاً ترامپ اسرائیل را مرکز پر رونق دموکراسی معرفی می‌کند!

وی بیان کرد: برای ما سوال پیش می‌آید که چرا چنین می‌گویند و این نگاه از کجا پیدا می‌شود؟ آیا این دوگانگی در قول و عمل است؟ باید گفت که دموکراسی در نگاه آن‌ها دقیقاً همین است که به آن عمل می‌کنند و قول و عملشان یکی است. همین آقای «جان لاک» که پدر لیبرالیسم و آزادی غرب معرفی می‌شود، غایت حکومت را حفاظت از سرمایه و جامعه مدنی برتر از جامعه طبیعی می‌داند.

عضو مجلس تشخیص مصلحت نظام افزود: آن‌ها معتقدند افرادی در وضع طبیعی و برخی در وضع مدنی هستند و هیچ حقی برای دسته طبیعی‌ها وجود ندارند، این مبنای نظری و تئوریک در غرب وجود دارد و به همین هم عمل می‌کنند. تمدن به ویژه طی ۵ قرن گذشته به خوبی این رفتار را نشان داده است و آنچه امروز درباره آن صحبت می‌کنیم یک موضوع تاریخی نیست بلکه رفتار حال حاضر غرب را شامل می‌شود.

وی یادآور شد: در شرایطی که آمریکایی‌ها و متحدانشان خود را قدرت برتر جهان می‌بینند و سایر انسان‌ها را در درجه‌بندی دوم و پایین‌تر در نظر می‌گیرند می‌خواهند که برای همه جهان تصمیم‌گیری کنند. در این خلال دانشگاه هم باید تصمیم بگیرد که در کجای این داستان قرار گرفته و چه اثری می‌گذارد.

دانشگاه باید از موضوع «محکوم کردن» عبور کند

این مسئول مطرح کرد: دانشگاه باید نقش خود را تعریف کند، برخی می‌گویند این جامعه است و باید پذیرفت و خیلی هم بد است و نهایت فعالیت ما می‌تواند محکوم کردن باشد ولی یک زمانی خود را باور می‌کنید و حرکتی را شکل می‌دهید و در این عرصه فعالیت کرده و می‌خواهید تغییر ایجاد کنید.

وی بیان کرد: خیلی‌ها می‌پرسند رفتار ما در دنیایی که حتی یک قطعنامه محکوم کننده علیه رفتار و توحش صهیونیستی صادر نمی‌شود چه تأثیری دارد؟ این همان صدایی است که شاه را که مورد حمایت همه دنیا بود به زیر آورد، همان صدایی که صدام را رفتنی کرد، همان صدایی است که در برابر فشار حد اکثریت تحریم‌ها می ایستد و در نهایت خود غربی‌ها اعلام می‌کنند که فشار حداکثری نقشه‌ای است که شکست خورده است.

جلیلی نیروی محرک و برتر جهان را مقاومت معرفی کرد و گفت: دشمن به خصوص دشمن فلسطین برای نابودی آن همه کار کرد در حالی که مقاومت پیشرفت می‌کند و تکثیر می‌شود، همین رژیم صهیونسیتی از اراضی ١٩۴٨ تا اراضی ١٩۶٧ با بهانه‌های مختلف تا بیروت هم پیش رفت و جنایت می‌کرد و محکوم نمی‌شد و تأیید هم می‌شد و بعد چه می‌شود که این روند اشغالگری تبدیل به روند شکست می‌شود؟ شکست او در جنگ ٢٢ روزه، ٣٣ روزه و سایر شکست‌هایش را باید در کلیدواژه مقاومت جست‌وجو کرد.

وی بیان کرد: کسانی نترسیدند و استقامت کردند و این رفتار را در برابر مهم‌ترین حربه دشمن که همان ترساندن است نشان دادند. دشمن با انواع سلاح‌هایی که در دست داشت علیه حقوق انسانی جنگید اما در نهایت در برابر مقاومت به زانو درآمد. از ابتدای ماجرای هفتم اکتبر تا امروز صهیونیست‌ها ۲۵ هزار تن بمب بر سر غزه ریخته‌اند ولی همان ساکن غزه از زیر آوار حسبی‌الله می‌گوید و محاسبات را به هم می‌ریزد، این قدرت مقاومت است.

این مسئول تأکید کرد: دشمن تلاش می‌کند کاری کند که ما دست از مبارزه و مقاومت برداریم؛ از روش‌های دیگری نظیر اسلام لیبرال و اسلام متحجر نیز استفاده می‌کند و آن‌ها را به میدان می‌آورد در حالی که همانطور که امام خمینی(ره) فرموده‌اند تنها اسلام کارساز، اسلام ناب در برابر اسلام آمریکایی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اندیشه مقاومت و نترسیدن از خدعه‌های دشمن می‌شود اسلام ناب و چرا دشمن در برابر این دیدگاه نگران است؟ چون می‌بینند این اندیشه می‌تواند تکثیر بشود و هیبت و حیثیت دروغین آن‌ها را خدشه‌دار کند.

وی بیان کرد: اگر ما در محیط دانشگاه واقعیت را به شکل دقیق و فارغ از آرایش ببینیم و بازیگر و مبنای نظری را بشناسیم بدیهی است که آن‌ها نمی‌توانند بدترین جنایات را به اسم آزادی بفروشند؛ سپس می‌توانیم برای آینده با امید و قدرت و تمام توان به سمت نتیجه مطلوب حرکت کنیم.

نماینده رهبر در شورای عالی امنیت ملی در ادامه این جلسه بر لزوم همراهی مردم و مسئولین در کنار هم تأکید کرد و گفت: قطعاً قدرت این نظام مردم هستند و مسئولین در هر جایگاهی باید در کنار مردم قرار بگیرند.

دشمنی فقط تحریم و بمباران نیست

جلیلی به جنگ نرم دشمن در برابر ایران اسلامی نیز اشاره کرد و افزود: اگر طرفی در مقام دشمنی با شماست، این دشمنی فقط تحریم و بمباران نیست و ابزار مختلف در عرصه‌های فکری هم وجود دارد و دشمن تلاش می‌کند تا با به کارگیری آن‌ها شما را منصرف یا منحرف کند. افسر جنگ نرم اساتید و دانشجویان هستند و اگر به طور دقیق فعال شوند و وظیفه خود را انجام دهند و کار فرهنگی تمیز انجام بگیرد قطعاً در این زمینه هم می‌توانیم در برابر دشمن موفق باشیم.

وی با اشاره به مواضع ایران اسلامی در موضوع غزه که این روزها بسیار مورد سؤال قرار می‌گیرد، اظهار کرد: امروز باید دقت کنیم که چه جبهه‌ای در برابر ما باز شده است و چه نقشی باید در این جبهه ایفا کرد، فهم جبهه لازمه فعالیت ما است. همه پشتیبانی سیاسی و سلاح که در اختیار اسرائیل قرار دارد می‌بینیم که نمی‌تواند به هدف برسد و یا خود را در برابر فروپاشی پایه‌هایش نگه دارد.

جلیلی خاطرنشان کرد: امروز مبناهای اسرائیل فرو ریخته و جز یک سری جنایت عریان بی‌شرمانه چه دارد؟ اگر میدان را بشناسیم، می‌بینیم که آن‌ها امروز تنها با غزه مواجه نیستند بلکه با وسعت زمین مواجه هستند، تأیید این صحبت‌ها تظاهرات محکوم کننده در برلین، واشنگتن، لندن و پاریس است که باید خوب از این موضوع استفاده شود.

نماینده رهبر انقلاب در شورای امنیت ملی در پایان یادآور شد: در حال حاضر نظم قدیم که بر اساس برتری‌انگاری غربی بوده، فرو ریخته و بر پایه همین خرابه‌های غرب نظم جدید جایگزین می‌شود؛ به همین دلیل مقاومت کابوس غرب است که می‌تواند پس از عبور از بحران پیشرفت کند.

انتهای پیام
captcha