از تأکید آیت‌الله نوری‌همدانی بر ارتباط با پیروان ادیان الهی تا دخالت خداوند در ماجرای غزه
کد خبر: 4182014
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۸
سرویس معارف ایکنا در هفته‌ای که گذشت

از تأکید آیت‌الله نوری‌همدانی بر ارتباط با پیروان ادیان الهی تا دخالت خداوند در ماجرای غزه

«تأکید آیت‌الله العظمی نوری همدانی بر ارتباط با پیروان ادیان الهی» و «دخالت فوری خداوند امر مجاهده و مبارزه با ظلم را بی‌معنا می‌کند» از جمله عناوین مهم صفحه معارف در هفته گذشته هستند.

 سرویس معارف خبرگزاری ایکنا، در هفته‌ای که گذشت مطالب متعددی را منتشر کرده است که در ادامه مهمترین آنها را بررسی می‌کنیم.
 
 
 
حجت‌الاسلام احمدحسین شریفی؛ دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی:
 
به نظرم خلأ مهم در علوم انسانی در دانشگاه‌های ما مطالعات انسان‌شناسی انتقادی است و ما دو واحد درسی در این زمینه نداریم تا مشخص کنیم اندیشمندان علوم انسانی موجود چه تصویری از انسان دارند که چنین نظراتی ارائه می‌دهند. توجه به انسان‌شناسی قرآنی نیز اندک است و باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد. الان افتتاحیه هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی است که با همکاری شصت نهاد‌ حوزوی و دانشگاهی برگزار می‌شود. 
از تأکید آیت‌الله نوری‌همدانی بر ارتباط با پیروان ادیان الهی تا تبعات دخالت فوری خداوند
 
این کنگره علی‌رغم اینکه وابسته به هیچ مرکزی نبوده و خودجوش است اما برکات زیادی داشته است. در دوازده سال گذشته این حرکت صورت گرفته و با کمترین هزینه بیشترین فایده‌مندی را داشته است و تاکنون بالغ بر هفتصد مقاله علمی پژوهشی را تولید کرده‌ایم و شبکه‌ای از سه هزار و سیصد محقق و پژوهشگر داخلی و خارجی دغدغه‌مند نسبت به علوم انسانی را ایجاد کرده‌ایم.
 
 
 
حجت‌الاسلام علی سرلک؛ استاد حوزه و دانشگاه:
 
از تأکید آیت‌الله نوری‌همدانی بر ارتباط با پیروان ادیان الهی تا تبعات دخالت فوری خداوند
ظلمی که رخ می‌دهد ناشی از زیاده‌خواهی انسان‌هاست، همه انسان‌ها از جمله ظالمان و ستمگران اختیار و اراده دارند و اگر قرار بود خداوند جلوی هر ظلم و ستمی را درجا می‌گرفت که مسئله‌ای به نام مجاهده، مبارزه و مقاومت و در نتیجه رشد و کمال  معنا پیدا نمی‌کرد. امام حسین(ع) و حضرت علی اصغر(ع) را جلوی چشم خداوند آنگونه به شهادت رساندند اما خداوند به ظاهر اقدامی درجا انجام نداد چراکه قرار نیست خداوند درجا عالم را زیر و رو کند یا همه منافقین و کافران را تبدیل به سنگ کند بلکه باید موازنه فهم و توجه به مسیر خدای متعال در اثر چنین اتفاقاتی تغییر کند.
 
در همین ماجرای جنگ غزه، جریان عدالت‌خواهی در عالم و جریان مبارزه با اسرائیل، شور دیگری گرفته است پس پیداست که نظام عالم، یکسره بر منهج عدل است و همه چیز به شکل درستی در حال انجام گرفتن است اما نباید انتظار داشته باشیم به یکباره صهیونیست‌ها تبدیل به خوک یا بوزینه شوند هرچند که خوک و بوزینه شرف بیشتری نسبت به اینها دارند اما این توقعی ساده‌انگارانه است چراکه باید در این دنیا عدالت‌خواهی گسترش پیدا کرده و جریان ظلم تضعیف شده و به گوشه رینگ برود که البته اوج آن در زمان حضرت ولیعصر(عج) اتفاق خواهد افتاد.
 
 
 
حجت‌الاسلام محمدباقر پورامینی، رئیس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه:
 
از تأکید آیت‌الله نوری‌همدانی بر ارتباط با پیروان ادیان الهی تا تبعات دخالت فوری خداوند
 
دبیرخانه جشنواره پاسخ برتر در سال قبل از سوی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات راه‌اندازی شد. این دبیرخانه با هدف جریان‌سازی و اهداف تبیینی در مقابله با شبهات شکل گرفت و تلاش شد تا از همه ظرفیت‌های بالفعل اشخاص و مراکز تخصصی علمی در این راستا استفاده شود؛ در دبیرخانه این هدف دنبال شد که از فعالان پاسخگو تجلیل شود تا گفتمان غالب موجود در حوزه‌ها و به خصوص حوزه قم همچنان سریان داشته باشد. هدف ما در سال قبل این بود که در تمامی سطوح حوزه در بحث پاسخگویی به شبهه استفاده شود. لذا از سطح مرجعیت دینی، استادان تراز اول و میانی و حتی طلاب فاضل و فعال در این عرصه حضور دارند. سال قبل در اولین جشنواره از شخصیت بزرگوار مرجعیت شیعه یعنی آیت‌الله العظمی سبحانی که ۷۰ سال در عرصه پاسخگویی فعال هستند و نیز از مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی هم تجلیل کردیم. 
 
در جشنواره امسال از آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی تجلیل می‌شود. ایشان بیش از ۸۰ سال است که در زمینه پاسخ به سؤالات و شبهات سرآمدند؛ این مرجع عالیقدر در ۱۷ سالگی اولین کتاب خود را در پاسخ به شبهات نوشتند و منتشر کردند. آثار مستقل و ضمنی زیادی در راستای پاسخ به شبهات در بین آثار ایشان وجود دارد و تفسیر نمونه گنجینه‌ای غنی است که در ضمن تفسیر به سؤالات و شبهات جواب داده‌اند و شاگردان زیادی را تربیت کرده‌اند که از استادان موفق حوزه هستند.
 
 
 
آیت‌الله احمد بهشتی؛ عضو مجلس خبرگان رهبری:
 
از تأکید آیت‌الله نوری‌همدانی بر ارتباط با پیروان ادیان الهی تا تبعات دخالت فوری خداوند
 
باید به این نکته توجه داشت که علامه طباطبایی فقط فیلسوف نبود، فقیه هم بود، اصولی هم بود ولی خودشان می‌گفتند وقتی به قم آمدم دیدم جای علوم عقلی و تفسیر در حوزه خالی است لذا ایشان این خلأ را پر کردند. همه دنبال فقه و اصول بودند و کسی دنبال علوم عقلی نبود لذا ایشان به جای اینکه دنبال فقه و اصول بروند سراغ همان چیزی رفتند که جایش در حوزه خالی بود و آن علوم عقلی و تفسیر قرآن بود لذا به این سمت آمدند که علوم عقلی و تفسیر را تدریس کنند تا این خلا را پر کنند.
 
 
 
از تأکید آیت‌الله نوری‌همدانی بر ارتباط با پیروان ادیان الهی تا تبعات دخالت فوری خداوند
آیت‌الله حسین نوری همدانی، مرجع تقلید شیعه در دیدار حجت‌الاسلام محمد حسین مختاری، سفیر جدید ایران در واتیکان که عصر روز یکشنبه ۲۱ آبان برگزار شد، با تأکید بر ارتباط با پیروان ادیان الهی اظهار کرد: بدون شک با تأکید بر مشترکات می‌توان گام‌های مؤثری برداشت. ایشان دنیای امروز را بسیار متفاوت از قبل توصیف کرد و افزود: رهبران ادیان آسمانی نمی‌توانند نسبت به این موضوع بی تفاوت باشند.
 
 
 
حجت‌الاسلام رضا محمدی شاهرودی؛ استاد حوزه علمیه :
از تأکید آیت‌الله نوری‌همدانی بر ارتباط با پیروان ادیان الهی تا تبعات دخالت فوری خداوند
 
دنیا دار ابتلا و امتحان است و قواعد و سنن الهی بر آفرینش حاکم است تا انسان‌ها آزمایش شوند؛ ظالمان، مظلومین و ساکتین سه گروهی هستند که این روزها در حال آزمایش هستند و ساکتین هم به مجازاتی که ظالمان خواهند رسید می‌رسند. همه وظیفه دارند به مظلومین کمک کنند؛ کمک قدمی و مالی و جانی و ... البته در حد توان چون طبیعتا یکسری محذوریت‌ها و محدودیت‌ها وجود دارد که دست انسان را می‌بندد. حتی اگر کسی فقط می‌تواند تظاهرات کند و شعار بدهد باید این کار را بکند و کسی که می‌تواند کمک مالی و تسلیحاتی و ... بکند نباید به کار اول بسنده کند. مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنادِی یا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِم؛ اجابت ندای مسلمان مظلوم واجب است و هر کمکی که از دست انسان برآید باید دریغ نکند. امام علی(ع) هم فرمودند: کونا للمظلوم عونا و لظالم خصما؛ این دستورات کلی حد و حصری هم ندارد و اگر کسانی هم کمک نکنند و بی‌تفاوت باشند جزء ساکتین هستند و اهل سکوت هم هیچ فرقی با اهل ظلم ندارند و به همان کیفر آنان مبتلا خواهند شد. 
 
 
 
غلامحسین مقدم حیدری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:
 
از تأکید آیت‌الله نوری‌همدانی بر ارتباط با پیروان ادیان الهی تا تبعات دخالت فوری خداوند
 
ممکن است بپرسیم خواندن نظریات فلسفی به چه کار ما می‌آید؟ باید گفت خواندن این نظریات منجر به بیرون آمدن نظریات ایجابی نیست، خواندن این اندیشه‌ها به ما بینش و بصیرت می‌دهد. فلسفه خواندن به تعبیر ویتگنشتاین مثل این است که شما از نردبانی بالا رفته‌ای، وقتی یک طبقه رفتی، نگاه می‌کنی، می‌بینی نردبان پایه‌های سست دارد، ولی در نهایت شما یک گام بالا رفته‌اید و به افق جدیدی رسیده‌اید. ما با خواندن فلسفه بینش و نگاهی پیدا می‌کنیم و مواجهه متفاوتی با وقایع اجتماعی، سیاسی و فرهنگی خواهیم داشت. رهاورد فلسفه‌خوانی این است؛ بدون آنکه دنبال چیز مشخصی باشیم.
 
انتهای پیام
captcha