الگوی ما در استاد بسیجی بودن شخص علامه مصباح یزدی است
کد خبر: 4191438
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۸
حجت‌الاسلام رجبی بیان کرد:

الگوی ما در استاد بسیجی بودن شخص علامه مصباح یزدی است

رئیس موسسه آموزشی امام خمینی(ره) ضمن اشاره به مهمترین ویژگی‌های آیت‌الله مصباح یزدی از وی به عنوان استاد بسیجی تراز نام برد و گفت: ایشان از خود غافل نبود، هم در عرصه علمی، هم در عرصه عاطفی و هم در عرصه تهذیب.

به گزارش ایکنا، مراسم بزرگداشت آیت‌الله مصباح یزدی، صبح امروز 12 دی در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

آیت‌الله محمود رجبی؛ مدیر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در این نشست سخنرانی کرد که گزیده سخنان وی را در ادامه می‌خوانید؛

همانطور که در آیات قرآن آمده و در روایات اشاره شده بزرگداشت مردانی که الگویی برای جامعه هستند یکی از دستورات الهی است. فراوان در قرآن با کلمه «اذکر» به این نکته توجه داده شده است. برای اینکه بزرگداشت بزرگان می‌تواند راه را به ما نشان دهد، برنامه حرکت به سوی خدا را به ما نشان بدهد. ما این بزرگداشت‌ها را باید زمینه‌ای قرار دهیم که از این بزرگان درس بگیریم. از زندگی آنها، فکر آنها، عمل آنها، منش آنها درس بگیریم.

علامه مصباح؛ نماد استاد بسیجی

اساتید بسیجی در جلسه حضور دارند. الگوی ما در استاد بسیجی بودن شخص علامه است. ایشان یک سمبل استاد بسیجی در تراز بالا بودند. من می‌خواهم اشاره‌ای کنم به ویژگی‌های علامه در این عرصه و از نحوه بسیجی بودن این استاد بزرگ درس بگیریم. این ویژگی‌ها از منظر دیگری در سردار قاسم سلیمانی هم بود. کسی که بسیجی است اولین ویژگی‌اش این است که روحیه جهادی دارد. روحیه جهادی یعنی اینکه در هر جایی که نیاز به حضور او است حضور دارد. مقام معظم رهبری فرمودند علامه مصباح در هر عرصه‌ای که احساس نیاز به حضور ایشان می‌شد حضور انقلابی داشت. هم حضور داشت، هم حضور انقلابی داشت. این درسی برای هر یک از ما است. آیا ما هم اینگونه هستیم؟ هر کس در هر موقعیتی هست آیا حضور انقلابی در هر جایی که احساس نیاز می‌شود دارد؟

اینکه رهبری فرمودند علامه مصباح استاد فکر بود برای این بود که برای همه شئون زندگی‌شان فکر می‌کردند، از جمله برای اینکه حضور انقلابی در کجا لازم است فکر کرده بودند و معلوم بود برنامه دارند، فکر دارند. اینطور نبود که احساسی شوند و یکجا حضور پیدا کنند. جا دارد ما هم فکر کنیم ببینیم در این شرایط اگر بخواهیم در جایی که حضور ما نیاز است حضور پیدا کنیم کجا است و چگونه باید حضور پیدا کنیم. با این نگاه حضورهای ما و غیاب‌های ما خیلی فرق می‌کند. این اولین ویژگی است که روحیه جهادی چنین چیزی را می‌طلبد.

حضور ایشان به موقع بود یعنی ما سراغ نداریم موردی که بگوییم ای کاش زودتر می‌آمدند. خود این برای ما درس است. این ویژگی علامه مصباح بود و از قبل انقلاب همینطور بود و هر جا نیاز بوده به موقع حضور پیدا کردند و این برای همه ما درس‌آموز است. ایشان حضوری با تمام ظرفیت داشتند یعنی اینگونه نبود که بگوییم کاش در فلان صحنه بیشتر حضور می‌داشتند.

ظرفیت‌آفرینی و استفاده از همه ظرفیت‌ها

ایشان نه تنها خودشان در صحنه حضور پیدا می‌کردند بلکه از تمام ظرفیت‌هایی که می‌توانستند، استفاده می‌کردند و برای اینکه اهدافشان اثرگذاری بیشتری داشته باشد نهادسازی کردند، تربیت نیرو کردند. فکر نمی‌کنم کسی اندازه ایشان تربیت نیرو کرده باشد. این یعنی ظرفیت‌آفرینی و استفاده از همه ظرفیت‌ها. ایشان هم ظرفیت ایجاد می‌کرد و هم از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کرد و باز تاکید می‌کنم برای این کارها فکر کرده بود. گاهی برای اینکه از نیرویی استفاده کنند از ده‌ها سال قبل فکر کرده بودند.

ویژگی دیگر ایشان خودسازی بود. ایشان از خود غافل نبود، هم در عرصه علمی، هم در عرصه عاطفی و هم در عرصه تهذیب. بیانات بلند مقام معظم رهبری را در پیام تسلیتی که فرستادند نگاه کنید. تعابیر ایشان کم‌نظیر بود. یک روح پاک و خالص و ناب می‌توانست این اثرها را داشته باشد. بزرگان دیگری را هم یاد می‌کردند و می‌گفتند یک موقع شهید بهشتی منزل ما آمدند به بنده فرمودند دلم می‌خواست این مسئولیت‌های اجتماعی نبود و من می‌نشستم و به تهذیب و خودسازی می‌پرداختم. برای بزرگان ما تهذیب و خودسازی یک اصل جدی بود. نمی‌شود این کارهای عظیم و پربرکت بدون یک روح پاک باشد.

مرحوم بهجت در بیانی دارند حرکت در این مسیر باید از نماز شروع شود. علامه مصباح از کسانی بود در عین حال که بسیار کتوم بود یعنی طوری وانمود می‌کرد کسی فکر نکند در این وادی‌ها است ولی بسیار در عرفان و تهذیب در درجه بالا بود. به مناسبت‌ها اسم عرفای بزرگ می‌آمد ایشان آشنایی کامل داشت و ارتباط صمیمی بین اینها برقرار بود. خودشان همیشه در تمام نمازها اشک می‌ریختند ولی طوری وانمود می‌کردند کسی نفهمد چقدر در عرفان و تهذیب بالا هستند، این برای همه ما لازم است.

ویژگی دیگر همین که اشاره کردم یعنی با فکر اقدام می‌کردند. بسیجی کسی نیست که بدون فکر و اندیشه و تامل اقدام کند. مقام معظم رهبری هم تصریح دارند فرد بسیجی کسی است که با فکر و اندیشه حرکت کند. در لحظه به لحظه و مورد به مورد کارهایشان فکر می‌کردند. نمونه‌های فراوانی برای این مسئله سراغ دارم. اگر بیانات مقام معظم رهبری نبود خیلی از ماها در این حد عظمت وجودی علامه مصباح را درک نمی‌کردیم. ایشان فرمودند علامه مصباح استاد فکر بود. این ویژگی تفکر برای ما خیلی ضروری است. ایشان اینچنین بود و واقعا استاد فکر بود.

انتهای پیام
captcha