واکنش‌ها به حملات موشکی بامدادی سپاه در سوریه و عراق
کد خبر: 4194140
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۵

واکنش‌ها به حملات موشکی بامدادی سپاه در سوریه و عراق

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای اولین‌بار به صورت همزمان دو عملیات موشکی را علیه مواضع داعش و صهیونیست‌ها در دو نقطه عراق و سوریه ترتیب داد که با واکنش‌های متعدد مقامات آمریکایی همراه بوده است.

به گزارش ایکنا به نقل از المیادین، در پی حملات کوبنده بامدادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به پایگاه‌های جاسوسی موساد و تجمعات گروهک‌های تروریستی در عراق و سوریه، خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات رسمی آمریکا ادعا کرد که در جریان این حملات، هیچ آسیبی به کارکنان و یا مراکز آمریکایی گزارش نشده است.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا بامداد سه‌شنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه المیادین گفت: در جریان گزارش‌های حمله موشکی به شمال عراق و سوریه قرار داریم. هیچ یک از کارکنان یا مراکز آمریکایی در این حملات هدف قرار نگرفته‌اند.

وی افزود: ایالات متحده با مقامات بلندپایه عراق و مسؤولان اقلیم کردستان در تماس بوده‌اند.

این درحالی است که منابع محلی در ادلب در شمال غرب سوریه که محل استقرار گروه‌های مخالف دولت است، تأکید کردند که حملات ایران با موشک‌های بالستیک بسیار دقیق صورت گرفت و مقر اصلی گروه تروریستی «حزب ترکستانی» درهم کوبیده شد.

در عین حال، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به حملات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به مقر جاسوسی رژیم اسرائیل در اقلیم کردستان با موشک‌های بالستیک گفت: ایالات متحده حملات امروز ایران در اربیل را به شدت محکوم می‌کند و به خانواده‌های کشته‌شدگان تسلیت می‌گوید.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: ما با حملات موشکی بی‌پروا و بی‌ملاحظه ایران که ثبات عراق را تضعیف می‌کند، مخالف هستیم.

این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد:  از تلاش‌های دولت عراق و اقلیم کردستان برای برآورده کردن خواسته‌های مردم عراق حمایت می‌کنیم.

بر اساس اطلاعیه‌های صادر شده توسط روابط عمومی کل سپاه،‌ در دو عملیات‌ بامدادی سپاه، محل‌های تجمع فرماندهان و عناصر اصلی مرتبط با عملیات‌های تروریستی اخیر، به ویژه داعش، در سوریه شناسایی و با شلیک تعدادی موشک بالستیک منهدم شدند.

رسانه عراقی: پیام واضح ایران به اسرائیل

خبرگزاری المطلع عراق در این باره نوشت: منابع محلی در شهر ادلب سوریه از حمله نیمه شب دوشنبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با موشک‌های بالستیک به مواضع گروه تروریستی موسوم به «تحریر الشام» (جبهه النصره سابق) و گروه تروریستی موسوم به «حزب ترکستانی» در منطقه جبل السماق در استان ادلب سوریه خبر دادند. این عملیات دوربردترین حمله موشکی ایران تاکنون و پیام واضح تهران به رژیم صهیونیستی است.

به نوشته این خبرگزاری، آموزش تروریست‌های موسوم به «داعش خراسان» در این منطقه صورت می‌گیرد و آنها سپس توسط آمریکا به افغانستان منتقل می‌شوند تا برای انجام اقدامات تروریستی وارد ایران شوند.

علاوه بر این، در پاسخ به ترور برخی فرماندهان سپاه و جبهه مقاومت توسط رژیم صهیونیستی،‌ یکی از مقرهای اصلی جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در اقلیم کردستان عراق (اربیل) مورد هدف قرار گرفته و منهدم شد.

همچنین شورای امنیت اقلیم کردستان عراق بامداد سه‌شنبه در پی حمله موشکی سپاه پاسداران به مقر عناصر تروریستی در منطقه از کشورهای منطقه خواست که به حاکمیت ارضی یکدیگر احترام بگذارند. 

تارنمای شبکه کردی روداو گزارش داد: در بیانیه این شورا آمده است که ساعت ۲۳.۳۰ دقیقه دوشنبه شب، سپاه پاسداران ایران چندین منطقه در اربیل را با موشک بالستیک هدف قرار داد.

واکنش‌ها به حملات موشکی بامدادی سپاه در سوریه و عراق

در ادامه بیانیه شورای امنیت اقلیم کردستان عراق آمده است: سپاه پاسداران گفته است که برخی از مواضع گروه‌های تروریستی مخالف ایران را هدف قرار داده است. در حملات موشکی به اربیل چهار نفر کشته و ۶ تن دیگر زخمی شدند. کشته‌شدگان از خانواده پیشرو دیزایی، سرمایه‌گذار کرد و مالک پروژه‌های بزرگ ساختمان‌سازی امپالا در کردستان و دیگر اماکن عراق است.

مشعان الجبوری، همسایه پیشرو دیزایی در این باره گفته که وی به همراه شماری از اعضای خانواده‌اش در حمله موشکی سپاه به قصر نیمه ساخت وی که در مجاورت منزل من در مسیر ییلاق صلاح‌الدین قرار داشته کشته شده است.

پیشرو دیزایی که در حمله سپاه کشته شد کیست

صابرین نیوز نیز در معرفی دیزایی نوشت که وی نزدیک به خانواده بارزانی و شریک تجاری رژیم صهیونیستی بوده که در حمله موشکی به مقر موساد در شمال عراق کشته شده است.

واکنش‌ها به حملات موشکی بامدادی سپاه در سوریه و عراق

در برخی رسانه‌ها گفته می‌شود دیزایی، مدیر عامل گروه فالکون و توسعه‌دهنده شرکت Empire World است و بخش مهم از صادرات نفت به رژیم صهیونیستی از اقلیم کردستان نیز غالباً به واسطه او صورت می‌گرفت. همچنین نقش مهمی در حوزه انرژی منطقه کردستان عراق ایفا می‌کرده و شخصیتی با نفوذ در منطقه بود.

این درحالی است که شبکه کُردی رووداو مدعی شد در حمله موشکی دیشب سپاه به مقر موساد در اربیل، 2 تاجر کشته شده‌اند. کرم میخائیل نیز یک تاجر مسیحی و مالک شرکت «سامسون» است که دیشب در ویلای پیشرو دیزایی حضور داشته و او هم کشته شده است.

 ناخشنودی بارزانی از هدف قرار گرفتن مقر موساد

مسرور بارزانی، نخست‌وزیر کردستان عراق در واکنش به حمله موشکی سپاه به مقر موساد در اربیل، با صدور بیانیه‌ای این حمله را محکوم کرد و از بغداد خواست موضع سختگیرانه‌ای در قبال این حمله اتخاذ کند. 

او همچنین در ادامه، این حمله را «وحشیانه» توصیف کرد و افزود: با جامعه بین‌الملل برای پایان دادن به این حمله در ارتباط خواهد بود.

انتهای پیام
captcha