برگزاری مراسم هفتمین سالگرد حمله تروریستی به مسجد کبک کانادا
کد خبر: 4196151
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۸

برگزاری مراسم هفتمین سالگرد حمله تروریستی به مسجد کبک کانادا

مراسم یادبود هفتمین سالگرد حادثه تروریستی مسجد کبک کانادا که منجر به شهادت چند نفر از نمازگزاران شد، این هفته برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا به نقل از سی بی سی، مراسم  روز ملی یادبود حمله به مسجد شهر کبک و اقدام علیه اسلام‌هراسی دوشنبه، 9 بهمن برگزار می‌شود. دولت فدرال هر ساله 29 ژانویه را به گرامیداشت قربانیان و بازماندگان حمله تروریستی به نمازگزاران در مرکز فرهنگی اسلامی و مسجد کبک در سال 2017 اختصاص داده است. 

محمد لبیدی، رئیس مرکز فرهنگی اسلامی گفت: به دلیل اتفاقاتی که در غزه رخ داده است، ما سعی می‌کنیم به امنیت خود بیشتر توجه کنیم. ما از بسیاری از حوادث در برخی نقاط، به‌ویژه در مونترال، تورنتو و شهرهای بزرگ کانادا مطلع هستیم. از زمان شروع جنگ در 7 اکتبر، 40 مورد جنایات یا رویدادهای ناشی از نفرت تا 23 ژانویه به پلیس مونترال گزارش شده که جامعه عرب مسلمان را هدف قرار داده است.

سامر النیز، عضو انجمن مسلمانان کانادا، با نزدیک شدن به هفتمین سالگرد حمله به مسجد شهر کبک، می‌گوید: باید این مراسم را هر سال برگزار کنیم تا نه تنها نشان دهیم که به یاد آنها هستیم، بلکه باید داستان آنها را نیز به خاطر بسپاریم.

سال گذشته دولت کانادا امیره الغوابی را به عنوان اولین مقام کانادایی برای مبارزه با اسلام‌هراسی تعیین کرد. وی در سخنانی اظهار کرد: همچنان نگران اقدامات یک «اقلیت کوچک» هستم که تصورات غلطی درباره مسلمانان دارند.

الغوابی افزود: اقدامات این اقلیت، مسلمانان را در مساجد خود و زمانی که آنها در خیابان‌ها یا در وسایل نقلیه عمومی هستند نگران می‌کند.

وی از زمان انتصاب خود به عنوان نماینده ویژه برای مبارزه با اسلام‌هراسی در کانادا در ژانویه ۲۰۲۳، فعالانه به دنبال راه‌هایی برای تضمین امنیت جامعه مسلمانان بوده است.

در طول شش سال گذشته، کانادا بیش از هر کشور دیگر گروه ۷ (کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و آمریکا) شاهد حملات علیه مسلمانان بوده است. این درحالی است که طبق اعلام دفتر الغوابی در این مدت جرایم ناشی از نفرت‌پراکنی علیه مسلمانان افزایشی ۷۱ درصدی داشته است.

در طول سال‌های گذشته، کانادا شاهد چندین رویداد مهم مربوط به جرایم ناشی از نفرت علیه مسلمانان بوده است؛ از جمله حمله به زنان سیاه‌پوست مسلمان در شهر آلبرتا(غرب)، تیراندازی در سال ۲۰۱۷ در مسجدی در شهر کبک (شرق) که منجر به مرگ ۶ نمازگزار شد و حمله با چاقو به یک نگهبان مسجد در تورنتو در سال ۲۰۲۰ که باعث زخمی شدن او شد.

قربانیان حادثه تروریستی مسجد کبک، ممدو تانو بری، ابراهیمه بری، خالد بلکاسمی، عبدالکریم حسنه، عزالدین سفیان و ابوبکر ثبتی بودند که اندکی پس از پایان نماز عصر کشته شدند. الکساندر بیزونت، مردی که عامل تیراندازی در مسجد شهر کبک بود، به حبس ابد بدون هیچ شانسی برای آزادی مشروط به مدت ۲۵ سال محکوم شد.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا اعلام کرد که ۲۹ ژانویه در این کشور روز رسمی گرامیداشت قربانیان حمله به مسجد کبک نامگذاری می‌شود. وی این روز را فرصتی برای دعوت به اقدام علیه اسلام‌هراسی و دفاع از حق مسلمانان برای عبادت کردن به دور از خشونت دانست.

انتهای پیام
captcha