دستاوردهای دانشگاه‌ها به جامعه معرفی شود
کد خبر: 4199581
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۳
معاون وزیر علوم:

دستاوردهای دانشگاه‌ها به جامعه معرفی شود

رضا آزاد با بیان اینکه اساتید دانشگاه‌ها مرجع اصلی در موضوع انتخابات برای مردم هستند و این گویای اهمیت سرمایه اجتماعی دانشگاه نزد افکار عمومی است، گفت: ما به عنوان روابط عمومی‌ها باید بتوانیم هرچه بیشتر و بهتر از سرمایه ارزشمند اجتماعی نهاد دانشگاه در بین مردم استفاده کنیم و دستاوردها، موفقیت‌ها و اقدامات انجام شده در دانشگاه‌ها را با رویکرد اثرگذاری به جامعه معرفی کنیم.

رضا آزاد، معاون امور روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوریبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه لرستان، رضا آزاد، معاون امور روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست مدیران روابط عمومی‌های منطقه پنج دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری منطقه پنج کشور که 23 بهمن‌ماه به میزبانی دانشگاه لرستان برگزار شد، گفت: ما در دنیایی فعالیت می‌کنیم که دنیای تصویر است؛ تصویری که از شما شکل می‌گیرد واقعیت را هم شکل می‌دهد.

وی افزود: تصویرها، واقعیت را تغییر می‌دهند و این اتفاق در حال رخ دادن است؛ تصویری که درست یا نادرست از عملکردها منتشر می‌شود باعث شکل‌گیری ذهنیت مخاطب می‌شود و اینجاست که اهمیت فعالیت روابط عمومی‌ها، مشخص می‌شود.

آزاد با اشاره به اینکه هر تصویر و خبری که از سوی روابط عمومی‌ها از عملکرد رئیس دانشگاه و مجموعه بخش‌های مختلف دانشگاه مخابره می‌شود باعث شکل‌گیری ذهنیت مخاطب می‌شود، درباره عملکرد دانشگاه لرستان گفت: دانشگاه لرستان، خوشبختانه بسیار فعال است و این تصویر اولیه در ذهینت ما از طریق انعکاس فعال خبرهای رویدادهای دانشگاه شکل گرفته است که نشان‌دهنده زحمات و فعالیت‌های روابط عمومی دانشگاه است.

معاون امور روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه روابط عمومی‌ها باید نقش مشاور رئیس دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری را داشته باشند، افزود:‌ روابط عمومی‌های دانشگاه‌ها باید کوشش کنند تصویری مناسب، متناسب و منسجم از مجموعه دانشگاه، نزد افکار عمومی شکل بگیرد.

وی اضافه کرد: براساس نظرسنجی‌ها اساتید دانشگاه‌ها مرجع اصلی در موضوع انتخابات برای مردم هستند و این گویای اهمیت سرمایه اجتماعی دانشگاه نزد افکار عمومی است.

معاون امور روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: ما به‌عنوان روابط عمومی‌ها باید بتوانیم هرچه بیشتر و بهتر از سرمایه ارزشمند اجتماعی نهاد دانشگاه در بین مردم استفاده کنیم و دستاوردها، موفقیت‌ها و اقدامات انجام شده در دانشگاه‌ها را با رویکرد اثرگذاری به جامعه معرفی کنیم.

وی درباره بودجه روابط عمومی‌ها نیز اظهار کرد: نگاه وزیر علوم و قائم مقام ایشان این است که بخشی از بودجه دانشگاه‌ها در قالب ردیف‌های جداول بودجه‌ای به روابط عمومی‌ها اختصاص یابد؛ زیرا در دنیایی که اهمیت ارتباطات و رسانه بر هیچ کسی پوشیده نیست سرمایه‌گذاری در روابط عمومی‌ها، در واقع، سرمایه‌گذاری برای اثرگذاری در افکار عمومی است.

وی در ادامه از مدیران روابط عمومی‌های دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و پارک‌های علم و فناوری خواست به موضوع چند‌رسانه‌ای بودن فعالیت‌‌ها، بیش از پیش اهمیت بدهند، درباره اهمیت انتخابات پیش‌رو نیز گفت: اهمیت انتخابات بالاست و در این زمینه هم باید روابط عمومی‌ها کوشش کنند ترغیب و تشویق به انتخابات از جمله برنامه‌ها باشد.

آزاد با تأکید بر اینکه باید به قالب‌های مختلف فعالیت‌ها همچون خبر مکتوب، موشن‌گرافی، اینفوگرافی و گزارش تصویری اهمیت داده شود، از مدیران روابط عمومی‌های پارک‌های علم و فناوری خواست به تبلیغ و ترویج فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان، بیش از پیش توجه کنند.

وی همچنین به اهمیت آموزش و شبکه‌سازی اشاره کرد و با بیان اینکه شخصی که به‌عنوان دبیر منطقه انتخاب می‌شود باید بتواند شبکه‌سازی را تقویت کند و ارتقا بدهد، اظهار کرد: دبیر منطقه باید بتواند جشنواره‌های منطقه‌ای برای روابط عمومی‌ها برگزار کند و بتواند یک نظام مدون منظم ارزیابی و ارزشیابی فعالیت‌های روابط عمومی‌های منطقه کاری خویش را، ایجاد کند.

معاون امور روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توجه به وجود شاخص فعالیت رسانه‌ای در نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌ها را مهم دانست و خواستار شد این رویکرد، تقویت و نهادینه شود تا تیم‌های مدیریتی دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری، بهتر و اثرگذارتر از گذشته، به فعالیت رسانه‌ای اهمیت بدهند.

آزاد از مدیران روابط عمومی‌های مناطق مختلف دانشگاه‌های کشور خواست از تجربیات یکدیگر بهره ببرند و به‌صورت منظم، نشست‌های دوره‌ای منطقه‌ای برگزار کرده و دیدگاه‌ها و راهکارهای ارتقای عملکرد‌ها را به اشتراک بگذارند.

انتهای پیام
captcha