آخرین مأموریت یک سرباز، نوشتن خاطراتش است
کد خبر: 4199844
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳
در آیین رونمایی از کتاب «بلندای آسمان وطن» مطرح شد

آخرین مأموریت یک سرباز، نوشتن خاطراتش است

خلبان آزاده جانباز امیر سرتیپ «قاسم محمد‌امینی» در مراسم رونمایی از کتاب خاطرت خود با نام «بلندای آسمان وطن» گفت: آخرین مأموریت یک سرباز، نوشتن خاطراتش است و من اکنون روی پله آخر این مأموریت ایستادم.

آخرین ماموریت یک سرباز، نوشتن خاطراتش استبه گزارش ایکنا به نقل از موزه انقلاب و دفاع مقدس؛ آیین رونمایی از کتاب «بلندای آسمان وطن» روایت‌گر خاطرات خلبان آزاده جانباز امیر سرتیپ «قاسم محمد‌امینی» جانشین اسبق نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی و از آزادگان دوران هشت سال دفاع مقدس، شامگاه 24 بهمن با حضور امیر سرتیپ خلبان قاسم محمد‌امینی راوی کتاب؛ امیر سرتیپ خلبان علیرضا رودباری، رئیس دفتر مطالعات راهبردی نیروی هوایی ارتش؛ امیر سرتیپ سیدرضا پردیس، فرمانده اسبق نیروی هوایی ارتش و مشاور نظامی فرماندهی کل قوا؛ سردار نادر ادیبی، رئیس سازمان پیشکسوتان جهاد و مقاومت؛ سردار محمدقاسم ناظر، مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس؛ علی‌اکبر شیروانی، مدیرعامل انتشارات سوره مهر و میرعمادالدین فیاضی؛ نویسنده کتاب در تالار هویزه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

نمادی برای جنگ، دوران اسارت و دوران مدیریت

در ابتدای این مراسم امیرخلبان علیرضا رودباری؛ رئیس دفتر مطالعات راهبردی نیروی هوایی در سخنانی با بیان آنکه نماد توسعه و پیشرفت هر کشوری میزان اهمیت دادن کشور به کتاب است گفت: همان‌طور که خداوند به قلم قسم یاد کرده و بیش از هزار بار کلمه علم و علم‌آموزی در قرآن بیان شده است.

وی ادامه داد: رمز شهرت و ماندگاری تمدن‌ها، کتاب است. از طرفی میزان جرم و جنایت که در کشورها اتفاق می‌افتد بسته به میزان مطالعات مردم کشوها است. ما در ایران به دنبال ایجاد تمدن نوین فرهنگی هستیم. اگر ما فرهنگی ماندگار از ایران کهن داریم، به خاطر همین کتاب است. پس این کتاب هم برای آیندگان حائز اهمیت است.

امیر رودباری در وصف خلبان امینی گفت: این خلبان جزو افراد زبده و شاخص در سه مقطع جنگ، دوران اسارت و دوران مدیریت خودش بود. به جرات می‌توان گفت اگر نیروی هوایی نبود، تهران شش روزه فتح می‌شد.

وی با تأکید بر آنکه هیچ عملیاتی در جنگ پیروز نمی‌شد مگر اینکه نیروی هوایی در آن عملیات نقش بسزایی داشت تصریح کرد: تمدن ایران برابر با تاریخ بشریت است. غنی‌ترین و عمیق‌ترین تمدن‌ها مدیون تمدن ایران است. سه عامل در انحلال تمدن‌ها نقش دارند: نابود کردن خانواده، آموزش، عدم معرفی قهرمان‌ها.

آخرین ماموریت یک سرباز، نوشتن خاطراتش است

توفیق هوانیروز به سبب حمایت امام خمینی(ره) بود

امیر پردیس، مشاورعالی فرماندهی کل قوا در ادامه مراسم طی سخنانی گفت: نیروی هوایی باید نیروهای مهاجم عراق را زمین‌گیر می‌کرد. ما در طول مرزهای جنوبی و غربی با تهاجم شبانه‌روز دشمن را زمین‌گیر کردیم. دشمن اصلاً تصور نمی‌کرد که نیروی هوایی بتواند در جنگ شرکت کند. بارها پیش می‌آمد که ما یکسره گشت‌هوایی انجام می‌دادیم و بارها پیش آمده بود که دو، سه بار سوخت‌گیری می‌کردیم تا بتوانیم گشت‌هوایی موفقی داشته باشیم.

فرمانده سابق نیروی هوایی بیان کرد: با فرمان امام خمینی(ره)، نیروهای هوایی به موقعیت‌ها می‌رفتند و عملیات‌ها رو انجام می‌دادند. در فروردین ۷۱ بود که همه خلبانان جمع شدند و قرار بود هر پنج دقیقه یکبار پروازی انجام شود و عملیات را انجام دهند. خلبان محمدامینی در همین عملیات به اسارت درآمدند.

روایت مستندات دقیق و عمیق از دوران دفاع مقدس

در ادامه مراسم، امیرسرتیپ قاسم محمدامینی؛ راوی کتاب «بلندای آسمان وطن» بیان کرد: امروز خاطرات زیادی برای من زنده شد. من معاون پرواز امیر پردیس بودم. معمولاً فرماندهان در عملیات‌ها شرکت نداشتند اما امیر پردیس در عملیات‌ها می‌آمدند. زمانی که اسیر شدم، خدا را شکر می‌کردم که امیر پردیس با آن جایگاه به اسارت درنیامدند. بعد از آزادی هم امیر پردیس به من لطف داشتند و مجدداً من را به‌عنوان معاون عملیات انتخاب کردند.

خلبان محمدامینی بیان کرد: تصمیم گرفتم خاطراتم را بنویسم چراکه این مسائلی که بر من گذشته، می‌تواند برای آیندگان اثرگزاری داشته باشد. آخرین ماموریت یک سرباز، نوشتن خاطراتش است و من الان روی پله آخر این ماموریت ایستادم. من برای این ماموریت هم آموزش دیدم و کلاس‌های آموزشی را سپری کردم. من برای هر خاطره بیان شده در این کتاب، مستندات بسیار قوی دارم و از سال ۹۲ تا ۹۴ فقط دنبال جمع‌آوری مستندات بودم و حالا بیش از ۷۵۰ نامه و هزاران قطعه عکس دارم. من فکر می‌کردم این نوشتن‌ها خیلی کار آسانی است اما سخت بود. نقاط خیلی خوب و قوی داشت، گاهی نقاط ناراحت‌کننده و متاثرکننده داشت.

آخرین ماموریت یک سرباز، نوشتن خاطراتش است

در پایان این مراسم، از کتاب «بلندای آسمان وطن» رونمایی شد.

در این مراسم همچنین از کلیپ «کمان ۹۹» که بخش‌هایی از مجاهدت‌های نیروی هوایی ارتش در عملیات کمان ۹۹ را به تصویر می‌کشد نیز رونمایی شد.

یادآور می‌شود، کتاب «بلندای آسمان وطن» روایت‌گر خاطرات خلبان آزاده جانباز امیر سرتیپ «قاسم محمد‌امینی» جانشین اسبق نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی و از جانبازان و آزادگان دوران هشت سال دفاع مقدس، در انتشارات «سوره مهر» به چاپ رسیده است.

انتهای پیام
captcha