طلایه‌داران با توجه به‌ درک ضرورت اقامه فریضتین وارد این عرصه شده‌اند
کد خبر: 4204668
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۴
احد فرامرز قراملکی:

طلایه‌داران با توجه به‌ درک ضرورت اقامه فریضتین وارد این عرصه شده‌اند

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: طلایه‌داران با توجه به‌ درک ضرورت اقامه فریضتین وارد این عرصه شده‌اند و باید ابتدا برای انجام این امر الهی واجب دغدغه‌مند باشند.

فرامرز قراملکی، رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضویبه گزارش ایکنا خراسان رضوی، احد فرامرز قراملکی، رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، در جلسه آموزشی و تبیینی «طرح مهربانی» که امروز 20 اسفندماه در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: هر جامعه‌ای که امر به معروف و نهی از منکر را از دست بدهد و در این خصوص اهمال کند از ترک کردن فریصتین دچار وارونگی ارزش ها خواهد شد.

وی ادامه داد: در این صورت پدیده دیگری به وجود می آورد و افراد منکرکننده شروع به امر کردن می‌کنند و این وارونگی ارزش‌هاست که سلامت اجتماعی، قوام اجتماعی و اساس حیات جمعی را برهم می‌زند، این بدان معناست که اهمیت فریضتین تا جایی مهم است که حتی اگر کسی دغدغه دینی نداشته باشد، باید دغدغه امر به معروف و نهی از منکر را داشته باشد. 

آیا تنها علاقه به فعالیت در امر به معروف و نهی از منکر لازم است؟

قراملکی در پاسخ به این سوال که آیا تنها علاقه به فعالیت در امر به معروف و نهی از منکر لازم است؟ بیان کرد: طلایه‌داران با توجه به‌ درک ضرورت اقامه فریضتین وارد این عرصه شده‌اند، اما باید بدانند تنها عشق و علاقه برای احیای فریضتین کافی نیست و برای انجام این امر الهی واجب ابتدا لازم استف دغدغه‌مند باشند.

وی ادامه داد: هر چقدر طلایه‌داران نسبت به مسئولیت خود دغدغه‌مند باشند، میزان اثربخش فعالیت آنها در جامعه بیشتر خواهد بود. این گروه باید بدانند که چگونه تاثیر فعالیت مثبت خود را در جامعه و اقشار مختلف افزایش دهند.

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی سختی‌ها و پیامد سختی را دو بعد مهم در جهاد اعلام کرد و تصریح کرد: گاهی در راه دین تنها تبلیغ می‌کنیم و در این زمینه تدریس درستی انجام نمی‌شود و به امر و نهی می‌پردازیم که نتیجه‌ای ندارد، این همان اثربخشی است که باید تمام مراحل در کنار هم انجام شود.

وی بیان کرد: در کنار امر به معروف و نهی از منکر تنها زبان گفتاری فعال نیست بلکه ۷ زبان دیگر تاثیر دارند که در اثربخشی فریضتین نیز موثر است. ورود به کار بسیار مهمی مانند امر و نهی کردن باید آگاهانه باشد و در این حوزه مطالعه نقش موثری دارد. 

کاری که اثر ندارد فرد را منحرف می‌کند

قراملکی در ادامه بیان کرد: در قرآن به خوبی تمایز اقدام و شیوه اقدام آموزش داده شده است و برای افزایش اثربخشی فریضتین نیز توجه به تمایز اقدام و شیوه اقدام بسیار مهم است. کاری که اثربخشی نداشته باشد فرد را از مسیر اصلی منحرف می‌کند و با یک عمل نادرست عملی نیک را باطل خواهد کرد.

وی اظهار کرد: طلایه‌داران که در این عرصه قدم گذاشته‌اند، باید ابتدا با هوشیاری از امری که انجام می‌دهند جملات و رفتارشان را در مقابله با منکرکننده ملایم کنند و بدانند که با کوچکترین اشتباه منکرکننده را به انحراف خواهند کشید.

انتهای پیام
captcha