آسیب‌هایی که از صراط مستقیم دورمان می‌کند
کد خبر: 4204709
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۹
به سوی نور/ ۱۶

آسیب‌هایی که از صراط مستقیم دورمان می‌کند

قرآن می‌گوید برای نجات از چهار آسیب صراط مستقیم؛ «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ»، یعنی به تربیت و ربوبیت الهی پناه ببر.

به سوی نور 16/ آسیب‌هایی که از صراط مستقیم دورمان می‌کندبندگی برای باریتعالی جز در مسیر صراط مستقیم محقق نمی‌شود؛ اما چه بسیار بیراهه‌ها که انسان را از مسیر اصلی منحرف می‌کند. ماه مبارک رمضان فرصت ارزشمندی است تا انسان روح را به سمت عروج و اعتلا سوق دهد و به خداوند تقرب جوید. اما قرار گرفتن در مسیر سعادت نیاز به دانش و آگاهی دارد؛ همان گوهر‌های نابی که در قرآن کریم و سیره ائمه معصومین بیان شده و چراغ راه برای رسیدن به سرمنزل مقصود است.

در این راستا خبرگزاری ایکنا طی ماه مبارک رمضان بنابر رسالت رسانه‌ای خود، مجموعه درس‌گفتار‌های «به سوی نور» را با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محمد شریفانی، پژوهشگر قرآن کریم گردآوری کرده است و به صورت روزانه در ماه رمضان منتشر می‌کند. در شانزدهمین قسمت از این مجموعه آموزشی به موضوع «موانع، فتنه‌ها، اختلاف و حد» پرداخته شده است که در ادامه می‌خوانیم.

در گفتار‌های قبل، به آسیب صراط مستقیم با محور سوره «فلق» پرداختیم، «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ»، اول «مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ»، دوم «مِنْ شَرِّ غَاسِقٍ»، سوم «مِنْ شَرِّ النَّفَّاثَاتِ»، چهارم «مِنْ شَرِّ حَاسِدٍ».

دومین آسیبی که می‌تواند ما را از صراط مستقیم دور کند، فتنه‌ها یا همان ابر‌های ظلمانی است. هر از چند وقت یکبار، در زندگی شخصی و یا زندگی اجتماعی ما، یک تکه ابر ظلمانی می‌آید و فضای فکر، روح و روان ما را سیاه می‌کند. آن ابر ظلمانی می‌تواند یک موضوع اقتصادی، سیاسی یا اخلاقی باشد. «مِنْ شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ»، اینجاست که باید به خداوند پناه ببریم، «اللَّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ».

سومین آسیب، «مِنْ شَرِّ النَّفَّاثَاتِ» است. نظام عالم، نظام متحد است و هنر شیطان اختلاف است؛ «یُرِیدُ الشَّیْطَانُ أَنْ یُوقِعَ بَیْنَکُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ». کار شیطان، بذر اختلاف پاشیدن است. بنابراین باید به خدا از دمش‌های اختلاف‌انگیز شیطان پناه ببریم. از شر فوت‌هایی که می‌کند، پیوند پدر و پسر را به هم می‌زند، پیوند زن و شوهر را به هم می‌زند، پیوند و روابط اجتماعی سالم را به هم می‌ریزد.

باز هم فضای مجازی! امروزه، در همه جا، فضای مجازی حرف اول را می‌زند و در این فضا، رقابت‌های ناسالم بسیاری وجود دارد که آخرین آسیب عنوان شده در سوره «ناس» است. رقابت خوب است، به شرط اینکه آدم‌ها را رشد دهد نه اینکه آدم‌ها همدیگر را تخریب کنند و تا مرز قتل برساند. آسیب‌هایی که بر سر راه ما وجود دارد، کم نیستند و آسیب‌هایی که بیان شد از مهمترین آنهاست.

در ضد ارزش‌های اخلاقی، حسد، جایگاه برجسته‌ای دارد و در این دنیا، برادر به برادر رحم نکرده و او را به قتل رسانده است، چرا؟ به دلیل رذیله حسد. بسیاری از خطرات اینجاست. برای نجات از چهار آسیب صراط مستقیم، قرآن می‌گوید «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ»، یعنی به تربیت و ربوبیت الهی پناه ببر.

انتهای پیام
captcha