گردشگری در شهر قزوین
کد خبر: 4207322
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۴

گردشگری در شهر قزوین

قزوین از نظر تعداد آثار ثبت شده‌ ملی و اماکن تاریخی و طبیعی رتبه‌ نخست را در کشور و رتبه‌ سوم را در جهان به خود اختصاص داده است، بنابراین می‌توان گفت این استان استعداد بالایی برای تبدیل‌شدن به قطب گردشگری دارد.

کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین

به گزارش ایکنا، شهر قزوین با توجه به شاهراه مواصلاتی پایتخت به شمال، غرب و شمال غرب کشور، از اهمیت زیادی برخوردار است و می‌تواند به‌عنوان یکی از استان‌های پراهمیت در خصوص ارتباط شهری با دیگر استان‌ها باشد. با توجه به اینکه قزوین دارای اماکن تاریخی گردشگری و مذهبی فراوانی است، همه ساله گردشگران زیادی برای بازدید از این اماکن به استان قزوین سفر می‌کنند.

قزوین از نظر تعداد آثار ثبت شده‌ ملی و اماکن تاریخی و طبیعی رتبه‌ نخست را در کشور و رتبه‌ سوم را در جهان به خود اختصاص داده است، بنابراین می‌توان گفت این استان استعداد بالایی برای تبدیل‌شدن به قطب گردشگری دارد.

اگر قرار باشد تا سفری یک روزه را شهر قزوین تجربه کنید، با توجه به تعداد بسیار اماکن تاریخی و طبیعی، مکان‌هایی نیز هستند که بازدید از آن‌ها به مدت زمان کمتری نیاز دارد و در عین حال می‌تواند برای گردشگران جذاب و لذت‌بخش باشد.

دروازه راه‌کوشک و دروازه تهران قدیم

قزوین دارای ۹ دروازه بوده که هر یک در سمتی از شهر قرار داشته و ورود و خروج را به قزوین میسر می‌کرد، برای نمونه دروازه رشت و همدان ورود به قزوین را ممکن می‌کرد. از ۹ دروازه شهر قزوین هم‌اکنون ۲ دروازه وجود دارد.

یکی از دروازه‌ها دروازه «راه‌کوشک» نام دارد که در شمال شهر قزوین قرار داشته و سال ساخت آن به ۱۲۹۶ هجری قمری بازمی‌گردد، این دروازه به سمت منطقه الموت و تفریحگاه‌های شمال شهر باز می‌شد که در حال حاضر به‌علت توسعه شهری داخل شهر قرار دارد.

دروازه دیگر دروازه «تهران قدیم» نام دارد که مربوط به دوره قاجار است و ورود و خروج از سمت تهران، ری و شمیرانات به سمت قزوین از این دروازه صورت می‌گرفت.

عمارت چهلستون

عمارت چهلستون یا کلاه فرنگی، یکی از آثار مهم باقی مانده از دوره صفوی در قزوین و تنها کوشک باقی مانده از مجموعه‌ کاخ‌های سلطنتی روزگار شاه طهماسب است. این بنا مطابق با معماری ترکان، در دو طبقه و با مساحتی بیش از ۵۰۰ متر مربع ساخته شده است. در حال حاضر از این مکان به عنوان موزه‌ بهره‌برداری می‌شود. طبقه‌ بالای این عمارت با پنجره‌های ارسی زیبا، متعلق به موزه‌ خوشنویسی است.

چهلستون قزوین به همراه سردر عالی قاپو تنها بناهای باقی مانده از باغ‌های دوره‌ صفویه در قزوین است. این بنا در دوره‌ قاجاریه توسط محمد باقر سعدالسلطنه، فرماندار وقت قزوین بازسازی و چهلستون نام می‌گیرد.

خیابان سپه

خیابان سپه که امروزه خیابان شهدا نامگذاری شده، نخستین خیابان طراحی شده‌ ایران است که در دوره‌ صفوی در زمان پایتختی قزوین احداث شده است.

خیابان سپه قزوین به‌عنوان نخستین فضای شهری با ماهیتی متفاوت و فاقد از میدان‌ها و گذرهای ارگانیک و به عنوان مسیری مستقیم برای رفت و آمد طراحی شده است. این محور در دوره‌ پایتختی هفتاد ساله‌ قزوین از محل سردر عالی قاپو تا مقابل مسجد جامع قزوین احداث شده است.

امامزاده حسین(ع)

اگر بخواهیم به امکان مذهبی و زیارتی استان اشاره کنیم، می‌توان امامزاده حسین(ع) فرزند امام رضا(ع) را نام برد، این مقبره در شهر قزوین واقع شده و مطابق با روایات موجود شاهزاده حسین در سفر به مرو حین عبور از قزوین، فوت و در همین مکان به خاک سپرده می‌شود.

مطابق با کتیبه‌های موجود، بنای امامزاده در اوایل قرن چهاردهم هجری قمری بازسازی شده است. دیواره‌ صحن، ساختمان ایوان بزرگ شمالی و سردر امام‌زاده، تزئینات کاشی‌کاری گنبد و آئینه‌کاری فضاهای داخلی نیز در این دوران بازسازی شده است.

آب انبار سردار بزرگ

بزرگ‌ترین آب انبار تک گنبدی در جهان در سال ۱۱۹۱ هجری شمسی، در محله‌ راه ری شهر قزوین ساخته شد. این بنا دارای گنبدی رفیع و آجری است که بر بدنه‌ی آجری آن نورگیرهایی تعبیه شده است. دو طرف درب ورودی آب انبار سردار سکوهایی جهت استراحت وجود دارد و راهی سنگی با ۵۰ پله‌ سنگی این مسیر را به راه شیر متصل می‌کند.

محمدحسن خان و محمدحسین خان دو برادر از امرا و سرداران زمان فتحعلی شاه بودند که اقدام به احداث این آب انبار کردند. این آب انبار سیستمی بزرگ و جالب از آب‌رسانی شهری محسوب می‌شود که حجم مخزن آن بالغ بر سه هزار مترمکعب است.

کاروان سرای سعدالسلطنه

این بنا به دستور سعدالسلطنه حاکم وقت قاجاریه در قزوین ساخته شد. ارزشمندترین قسمت این بنا، چهار سوق است که از تقاطع قائم دو راسته ایجاد شده و بر روی آن، گنبد بزرگِ کاشی کاری‌شده‌ای قرار دارد. در راستای بزرگ نشان دادن فضای گنبد در چهار طرف گنبد، چهار نیم گنبد با رسمی بندی و نورگیری قرار گرفته است.

سرای سعدالسلطنه قزوین، بزرگ‌ترین کاروانسرای سرپوشیده و مرکز تجاری داخل شهری کشور با وسعتی بالغ بر ۶/۲ هکتار در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده است.

انتهای پیام
captcha