شب قدر تا قيامت باقى است و همه ساله تكرار مى‌شود
کد خبر: 4207945
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۵
برگی از المیزان/

شب قدر تا قيامت باقى است و همه ساله تكرار مى‌شود

آنچه همه روايات مختلفى كه از ائمه اهل بيت (ع) وارد شده در آن اتفاق دارند اين است كه شب قدر تا روز قيامت باقى است، و همه ساله تكرار مى شود و نيز ليله القدر شبى از شبهاى رمضان و نيز يكى از سه شب نوزده و بيست و يك و بيست و سه است.

به گزارش ایکنا، شفقنا نوشت: مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان در ذیل آیات سوره مبارکه قدر، به تبیین منزلت شب قدر از منظر آیات و روایات پرداخته‌اند که خلاصه آن چنین است:

سوره قدر، نزول قرآن در شب قدر را بيان مى‌كند و آن شب را تعظيم نموده از هزار ماه بالاتر مى‌داند، چون در آن شب ملائكه و روح نازل مى‌شوند.

در اين سوره آن شبى كه قرآن نازل شده را شب قدر ناميده و ظاهراً مراد از قدر، تقدير و اندازه گيرى است، پس شب قدر شب اندازه گيرى است، خداى تعالى در آن شب حوادث يك سال را يعنى از آن شب تا شب قدر سال آينده را تقدير مى‌كند، زندگى، مرگ، رزق، سعادت، شقاوت و چيرهايى ديگر از اين قبيل را مقدر مى‌سازد، آيه سوره دخان هم كه در وصف شب قدر است بر اين معنا دلالت دارد: (فيها يفرق كل امر حكيم امرا من عندنا انا كنا مرسلين رحمة من ربك) چون «فرق»، به معناى جداسازى و مشخص كردن دو چيز از يكديگر است، و فرق هر امر حكيم جز اين معنا ندارد كه آن امر و آن واقعه‌اى كه بايد رخ دهد را با تقدير و اندازه‌گيرى مشخص سازند. و از اين استفاده مى‌شود كه شب قدر منحصر در شب نزول قرآن و آن سالى كه قرآن در آن شبش نازل شد نيست، بلكه با تكرر سنوات، آن شب هم مكرر مى‌شود، پس در هر ماه رمضان از هر سال قمرى شب قدرى هست كه در آن شب امور سال آينده تا شب قدر سال بعد اندازه‌گيرى و مقدر مى‌شود.

و منظور از بهتر بودنش از هزار ماه به طورى كه مفسرين تفسير كرده‌اند، از حيث فضيلت عبادت است و مناسب با غرض قرآن هم همين معنا است چون همه عنايت قرآن در اين است كه مردم را به سوى خدا نزديك و به وسيله عبادت زنده كند و زنده دارى آن شب با عبادت بهتر است از عبادت هزار ماه.

جمله «سلام هى...» اشاره است به اينكه عنايت الهى تعلق گرفته است به اينكه رحمتش شامل همه آن بندگانى بشود كه به سوى او روى مى‌آورند و نيز به اينكه در خصوص شب قدر باب نقمتش و عذابش بسته باشد، به اين معنا كه عذابى جديد نفرستد. لازمه اين معنا آن است كه طبعا در آن شب كيد شيطان ها هم مؤثر واقع نشود، همچنان كه در بعضى از روايات هم به اين معنا اشاره رفته است. ولى بعضى از مفسرين گفته‌اند در آن شب ملائكه از هر مشغول به عبادت بگذرند، سلام مى‌دهند.

آنچه همه روايات مختلفى كه از ائمه اهل بيت (ع) وارد شده در آن اتفاق دارند، اين است كه شب قدر تا روز قيامت باقى است و همه ساله تكرار مى شود و نيز ليله القدر شبى از شبهاى رمضان و نيز يكى از سه شب 19، 21 و 23 است.

در كافى به سند خود از زراره روايت كرده كه گفت: امام صادق (ع) فرمود: تقدير در نوزدهم و ابرام در شب بيست و يكم و امضا در شب بيست و سوم است.

انتهای پیام
captcha