ام‌القرایی جهان اسلام برای تهران؛ شدنی اما زمان‌بر
کد خبر: 4208907
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۰
سیداحمد علوی بیان کرد:

ام‌القرایی جهان اسلام برای تهران؛ شدنی اما زمان‌بر

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه دستیابی به جایگاه ام‌القرایی جهان اسلام برای تهران شدنی اما زمان‌بر است، گفت: در این زمینه باید طراحی‌ها برای شهر، زیباسازی در سطح شهر و نمادهای شهری به شکلی باشد که زمانی که فردی وارد تهران می‌شود، حتما این شهر را به عنوان مرکز تشیع و یکی از پایتخت‌های جهان اسلام بشناسد.

سیداحمد علوی

سیداحمد علوی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌و‌گو با ایکنا، در رابطه با بایسته‌های شهر تهران برای دستیابی به جایگاه ام‌القرایی جهان اسلام اظهار کرد: دستیابی به ام‌القرایی جهان اسلام یک چشم‌انداز است و باید برنامه‌های خود را طبق این چشم‌‌انداز تعریف کرده و اجرا کنیم. البته برای رسیدن به این چشم‌انداز مسیر طولانی و سختی پیش رو داریم؛ چراکه هم به لحاظ زیرساخت‌های شهری، زیباسازی شهری و نوع ساختمان‌هایی که طی دهه‌های مختلف در شهر ایجاد شده‌اند، فاصله زیادی تا رسیدن به این چشم‌انداز داریم.

وی بیان کرد: در این زمینه باید طراحی‌ها برای شهر، زیباسازی در سطح شهر و نمادهای شهری به شکلی باشد که زمانی که فردی وارد تهران می‌شود، حتما این شهر را به عنوان مرکز تشیع و یکی از پایتخت‌های جهان اسلام بشناسد. همچنین، اینکه ساختمان‌های شهر بعضا نمادها و المان‌های غربی دارند نیز از جمله مسائلی است که به مرور زمان در سطح تهران شکل گرفته و باید این فرهنگ و نوع شکل‌دهی به ساختمان‌ها به مرور زمان تغییر کند. 

علوی تصریح کرد: البته برای برنامه‌ریزان شهری نیز مدتی زمان خواهد برد تا این موضوع در ذهن آن‌ها تنظیم شده و بتوانند به سمت برنامه‌ریزی برای تهران اسلامی به عنوان ام‌القرای جهان اسلامی حرکت کنند. باید بدانیم که رسیدن به جایگاه ام‌القرای جهان اسلام برای تهران حتماً چشم‌انداز صحیح و درستی است و باید برای دستیابی به این آرمان تلاش کنیم اما اینکه بگوئیم این آرمان و شعار در کوتاه‌مدت و زمان اندک محقق می‌شود، کلام نادرستی است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در این زمینه مسیر دشوار و طولانی در پیش داریم. البته ذکر این مسئله مهم است که رقابتی در این راستا در میان شهرهای اسلامی وجود ندارد و بنده این موضوع را مسئله‌ای رقابتی نمی‌دانیم؛ چراکه تمامی شهرهای جهان اسلام باید به این الگوی بالادستی در حوزه ام‌القرایی جهان اسلام دست پیدا کنند.

علوی تصریح کرد: البته راجع به کشور ما نکته‌ای در این زمینه وجود دارد که ما باید به عنوان مرکز جهان تشیع و کشوری که شاید در پذیرش اسلام واقعی و ناب بسیاری از مسائل را رعایت کرده‌ایم، تفاوت‌هایی را با سایر بلاد اسلامی داشته باشیم که این تفاوت‌ها در صورت رسیدن به چشم‌انداز ام‌القرایی جهان اسلام، ما را از سایر سرزمین‌ها اسلامی متمایز کند. امروز مشاهده می‌کنیم که کشورهایی مانند عربستان و ترکیه و ... پیشرفت‌های زیادی به ویژه در حوزه توسعه شهری داشته‌اند اما به واسطه این پیشرفت‌ها در موضوعات اعتقادی خود عقب‌نشینی‌هایی را نیز داشته‌اند. امیدوارم ما در این موضوع حتما بتوانیم با برنامه‌ریزی‌های بهتر و بیشتر فضای بهتری را ایجاد کنیم و ضمن دستیابی به توسعه شهری، مسائل اعتقادی خود را نیز به خوبی حفظ کنیم. 

وی در ادامه در رابطه با مقوله نشاط اجتماعی و چگونگی حرکت در مسیر ایجاد این نشاط در تهران و درگیر شهرهای کشور نیز بیان کرد: مقوله نشاط مؤلفه‌های زیادی دارد و صرفاً این نشاط با فعالیت یک مجموعه و یک حوزه در جامعه ایجاد نمی‌شود. بحث‌های اقتصادی و اجتماعی در این زمینه بسیار اثرگذار هستند و آسیب‌های اجتماعی که در شهرها ایجاد می‌شوند نیز از دیگر مؤلفه‌های تأثیرگذار در این راستا محسوب می‌شوند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: البته برخی موضوعات مانند شیوع بیماری کرونا نیز به افت موضوع نشاط اجتماعی در تمام دنیا به ویژه در کشور ما دامن زده است. برای ایجاد نشاط اجتماعی در جامعه باید برنامه علمی در اختیار داشته باشیم. این بدان معناست که نمی‌توانیم در این زمینه صرفا با برگزاری برخی مراسم و جشن‌های مختلف در کشور ادعای ایجاد نشاط اجتماعی داشته باشیم.

علوی بیان کرد: امروز مردم ما گرفتاری‌هایی دارند که پس از برگزاری مراسم و جشن‌های مختلف دوباره به همان گرفتاری‌های قبلی بازمی‌گردند. باید تلاش کنیم تا مشکلات مردم را کاهش دهیم و در کنار این موضوع برنامه‌هایی را نیز برای حال خوب مردم ارائه دهیم. طبق فرمایشات و تأکیدات مقام معظم رهبری که فرمودند هیچ توفیقی بالاتر از خدمت به مردم نیست، اگر بتوانیم به این مرحله دست پیدا کنیم که مردم به خوبی احساس کنند که مسئولان در حال خدمت فراوان به آن‌ها هستند، در این زمان می‌توانیم برنامه‌های فرهنگی، ورزشی و اجتماعی اثرگذاری را برای مردم اجرا کنیم. 

وی در پایان تصریح کرد: امروز باید بپذیریم جامعه ما متنوع شده و دارای اقشار مختلفی است. لذا باید نشاط را برای اقشار مختلف جامعه و به صورت متفاوت درنظر بگیریم؛ چراکه اگر برای نوجوانان و جوانان جامعه برنامه نداشته باشیم، دیگران برای آن‌ها برنامه‌ریزی خواهند کرد.

فاطمه بختیاری 

انتهای پیام
captcha