هتک حرمت قرآن کریم در سوئد
کد خبر: 4209904
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۴

هتک حرمت قرآن کریم در سوئد

در اولین روز عید فطر، یک جلد قرآن کریم در مقابل مسجد استکهلم سوئد سوزانده شد.

به گزارش ایکنا به نقل از الکومبس، در روزی که مسلمانان در سوئد عید فطر را جشن گرفتند، دو نفر با دریافت مجوز تجمع یک نسخه از قرآن را در بیرون مسجد استکهلم سوزاندند.

با حضور پلیس در محل، به دو نفر اجازه برگزاری تجمع عمومی داده شد.

مسئولان این مسجد با صدور بیانیه‌ای نسبت به صدور چنین مجوزی از سوی پلیس سوئد ابراز ناامیدی کردند.

در این بیانیه آمده است: مسجد استکهلم از اینکه پلیس بار دیگر در عید سعید فطر به دو نفر اجازه داد قرآن را در مقابل مسجد استکهلم بسوزانند ابراز ناامیدی می‌کند. این دومین سال پیاپی است که شخصی در یکی از مهم‌ترین اعیاد تقویم اسلامی که جشن و سرور همه مسلمانان است، قرآن را جلوی دیدگان بازدیدکنندگان مسجد می‌سوزاند. ما معتقدیم مواجهه با این نمایش‌های نامطلوب برای نمازگزاران ما به‌ویژه کودکان غیرقابل قبول است و همچنین نگران این هستیم که سوزاندن قرآن در تعطیلات اسلامی در جلوی مساجد به یک هنجار جدید تبدیل شود.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: در ماه‌های اخیر، مسجد استکهلم در معرض انواع جرایم ناشی از نفرت بوده است. پنجره‌های مسجد بارها شکسته شد، درهای ورودی با صلیب شکسته رنگ آمیزی و نامه‌هایی حاوی پیام‌های مبتنی بر نفرت‌پراکنی به مسجد ارسال شد. ما شاهد هستیم که چگونه فضای اجتماعی دگرگون و چگونه نژادپرستی علیه مسلمانان تشدید شده است. سوزاندن قرآن ضربه دیگری به آزادی مذهبی است.

این بیانیه می‌افزاید: پلیس به مسئولان این مسجد اطلاع داد که مجوز این تجمع را صادر کرده‌اند و معتقد است که هیچ مبنای قانونی برای جلوگیری از آن ندارد. ما استفاده از مسجد را به عنوان مکانی برای ابراز تنفر مخرب به شدت محکوم می‌کنیم. سوزاندن قرآن در خارج از مسجد نباید «نقد دین» یا بیان آزادی بیان تلقی شود، بلکه اقدامی با هدف تحریک گروهی دیگر است که قبلاً قانون آن را ممنوع کرده است.

در پایان این بیانیه آمده است: تهدید علیه مساجد ما و تحریک علیه مسلمانان باید جدی گرفته شود. امنیت مسلمانان سوئد به طور کلی و مساجد به طور خاص باید در راس برنامه‌های سیاسی قرار گیرد. ما شاهد یک تهدید فزاینده برای مساجد هستیم که اساساً ریشه در نژادپرستی ضد اسلامی دارد و در بحث‌های رسانه‌ای و گفتمان سیاسی جایگاهی پیدا کرده است. وقت آن است که این جرایم مبتنی بر نفرت‌پراکنی را در اولویت قرار دهیم تا بتوانیم از آزادی مذهبی احساس امنیت کنیم. چنین تجمع‌هایی در تضاد با ارزش‌های مشترک ما در زمینه مدارا، احترام و همزیستی مسالمت‌آمیز است.

انتهای پیام
captcha