کد خبر: 4213308
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۸
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

معلمی؛ عاشقانه‌ای بدون قید و شرط

طی ۱۹ سالی که در جایگاه معلم مشغول به تدریس هستم، به این نتیجه رسیده‌ام که اگر عاشق کار خود، دانش‌آموزان و نسل آینده ایران نباشیم، نمی‌توانیم کار کنیم.

معلم و آموزگارجایگاه والای معلم در طول تاریخ همواره مورد احترام بوده و در ستایش آن سروده‌ها و سخنان بسیاری مطرح شده است که از جمله آنها می‌توان به سخنی ارزشمند از امام خمینی(ره) اشاره کرد که فرمودند: «معلمی شغل انبیاست.» به‌مناسبت فرارسیدن 12 اردیبهشت‌ماه، روز گرامیداشت مقام معلم، خبرنگار ایکنا از اصفهان با بهرام سالک، معلمی بسیجی از شهرستان سمیرم گفت‌وگویی انجام داده است که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

ایکنا ـ خودتان را معرفی کنید.

بهرام سالک هستم با مدرک کارشناسی جغرافیا و دبیر آموزش و پرورش از شهرستان سمیرم. حدود 19 سال است که در جایگاه معلمی مشغول به‌کار هستم. از آنجا که کمبود معلم در این شهرستان و مناطق گوناگون آن وجود دارد، علاوه بر رشته تخصصی خودم که جغرافیاست، سایر دروس از جمله تاریخ و آمادگی دفاعی را نیز تدریس می‌کنم.

ایکنا ـ توصیف شما از شغل معلمی و رسالت آن چیست؟ معلم موفق و اثرگذار چه ویژگی‌هایی دارد؟

توصیف من از معلمی در همان سخن شهید رجایی خلاصه می‌شود که فرمود «معلمی شغل نیست، عشق است.» طی این 19 سالی که در جایگاه معلم مشغول به تدریس هستم، به این نتیجه رسیده‌ام که اگر عاشق کار خود، دانش‌آموزان و نسل آینده ایران نباشیم، نمی‌توانیم کار کنیم. به نظرم نخستین ویژگی یک معلم اثرگذار، توکل به خدا و توجه به بعد معنوی معلمی است. از آنجا که یک معلم با ذهن دانش‌آموز و نسل آینده سروکار دارد، حق ندارد هرگونه فعالیتی انجام دهد. از همین‌رو، توکل به خدا، عشق ورزیدن به دانش‌آموزان و تربیت سرباز برای امام زمان(عج) اهمیت بسیاری دارد.

ایکنا ـ چه فراز و نشیب‌هایی در طول دوران کاری خود تجربه کرده‌اید؟

مشکلاتی در این دوران وجود داشت، از جمله آنکه چندین سال به‌صورت حق‌التدریس کار می‌کردم و شرایط دشواری داشتم. تابستان‌ها نیز حقوقی دریافت نمی‌کردم و بیمه هم نداشتم؛ اما همه مشکلات را به عشق معلمی تحمل کردم. اگرچه دوران سختی بود؛ ولی موجب کسب تجربه شد تا قدر این شغل را بیشتر بدانم و تلاش بیشتری انجام دهم. 

ایکنا ـ چه شد که تصمیم گرفتید به دانش‌آموزان بی‌بضاعت کمک کنید و چگونه این کار را انجام می‌دهید؟

من به همه دانش‌آموزانم عشق می‌ورزم و تعصب خاصی نسبت به آنها دارم. هر کمکی از دستم بربیاید نیز برای آنان انجام می‌دهم. دو تن از فرزندان خودم هم دانش‌آموز هستند؛ از همین‌رو به‌عینه مشاهده‌ می‌کنم که بازخورد آنها در قبال معلمی که دلسوزانه کار می‌کند، تا چه میزان مثبت است و موجب افزایش علاقه‌مندی‌شان به درس می‌شود. من هم به‌نوبه خود اگر علمی دارم، علاقه‌مندم آن را دلسوزانه با دیگران تقسیم کنم. در قبال دانش‌آموزانی که در مناطق بی‌بضاعت هستند نیز تا حد ممکن تلاش خود را انجام می‌دهم. در شهرستان سمیرم و در پایگاه‌های بسیج نیز کلاس‌های متعددی از جمله حلقه‌های صالحین برگزار می‌کنم. منطقه‌ای که من در آن فعالیت دارم، به تمام معنا و به‌ویژه از نظر فرهنگی محروم است؛ از همین‌رو امیدوارم بتوانم تحولی ایجاد کنم تا دل‌های این دانش‌آموزان نیز شاد شود و به تبع آن خداوند هم دل من را شاد کند.

ایکنا ـ تأثیر این کار در زندگی شخصی و حرفه‌ای شما چه بوده است؟

در طول سال‌هایی که به معلمی اشتغال داشته‌ام، می‌توانم بگویم زندگی‌ام زیر و رو شده و حتی تأثیر آن بر فرزندان خودم نیز قابل مشاهده است. آنها از فعالیت‌های من ابراز خرسندی می‌کنند و به برکت این کار، فرزندان خودم نیز از بسیاری آفات جامعه مصون مانده‌اند. از آنجا که فضای مدرسه قانون‌مدار است، تشکیل حلقه‌های صالحین در مساجد و پایگاه‌های بسیج، موجب گفت‌وگوی چهره به چهره و افزایش صمیمیت میان من و بچه‌ها می‌شود و حتی دردودل‌هایشان را نیز با من در میان می‌گذارند. اعتماد آنها به اندازه‌ای است که در موارد گوناگون نیز راهنمایی می‌خواهند و من به نوبه خود اگر دانش و تجربه‌ای داشته باشم، در اختیارشان قرار می‌دهم. اگر هم کمکی از دستم برنیاید، آنها را به مشاور یا دکتر معرفی می‌کنم. این میزان از صمیمیتی که میان من و دانش‌آموزانم در جریان است، موجب تأثیرگذاری بیشتر بر آنها هم می‌شود و این از منظر حرفه‌ای‌ برای من نکته قابل توجهی است.

خبرنگار: زهرا مظفری‌فرد 

انتهای پیام
captcha