«مرکز پیوند»؛ الگویی برای تسهیل توسعه فردی نوجوانان
کد خبر: 4215799
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۸

«مرکز پیوند»؛ الگویی برای تسهیل توسعه فردی نوجوانان

الگوی «مرکز پیوند؛ مشاوره و پشتیبانی تربیتی خانواده ـ مسجد» از الگوهای برگزیده رویداد ملی رشدآوند است که تلاش می‌کند مسیر توسعه فردی را برای نوجوانان هموار کند.

«بشیر خالقی‌پور برگزیده رویداد ملی رشدآوند«رشدآوند» عنوان رویدادی ملی برای جمع‌آوری، ارزیابی و معرفی ایده‌های مرتبط با تقویت تعامل خانواده، مسجد و مدرسه بود که سال گذشته به همت خانه فناوری‌های فرهنگی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار و الگوی بشیر خالقی‌پور از اصفهان جزو پنج الگوی برتر این رویداد انتخاب شد. وی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان به سابقه فعالیت‌های خود در حوزه‌های تربیتی و دینی اشاره و اظهار کرد: حدود ۱۰ سال است که با همکاری دوستانم در خصوص موضوعاتی چون خانواده و مسجد با رویکرد تربیت دینی فعالیت می‌کنم.

وی افزود: راه‌اندازی شبکه اجتماعی مسجدانه و نرم‌افزار پیوند، ایجاد سنگر محله، تابلوی اعلانات مساجد و تأسیس مجموعه مشاوره دینی تربیتی «پیوند» نیز از جمله فعالیت‌ها و اقداماتی است که من و دوستانم انجام داده‌ایم.

برگزیده رویداد ملی رشدآوند درباره چگونگی شکل‌گیری ایده خود و مجموعه پیوند گفت: ایده اصلی راه‌اندازی مجموعه پیوند بر این اساس شکل گرفت که چه کسی می‌تواند به سؤالات خانواده‌ها برای تربیت فرزندانشان و تعاملاتی که در محیط خانواده و خارج از آن دارند، پاسخ دهد و نسخه‌ای فردی برای هر شخص ارائه کند؟

وی تصريح کرد: ما در مجموعه پیوند دارای سه نقطه اصلی و میدانی شامل خانه، مسجد و مدرسه هستیم که پیوند آنها حائز اهمیت است. مخاطبان ما نیز عمدتاً دانش‌آموزان و نوجوانان هستند و از زمانی که پایش شخصیتی آنها در مجموعه پیوند صورت می‌گیرد، هماهنگی، همراهی و همکاری میان ما و آنها آغاز می‌شود.

خالقی‌پور یادآور شد: در مجموعه پیوند، افزون بر مشاورانی که به‌طور خاص به مسائل تربیتی می‌پردازند، عده‌ای نیز در قالب پشتیبان تربیتی مشغول فعالیت هستند. پس از پایش شخصیتی دانش‌آموزان و تشخیص وجود مسئله از سوی پشتیبان مجموعه، خانواده و کادر مدرسه همچون یک «من یکپارچه» عمل می‌کنند و همگام با یک مشاور، مسیر تربیتی و حل مسئله را می‌پیمایند.

وی توضیح داد: تمرکز ما در موضوعات تربیتی نوجوان، متکی بر زمان است و چنین نیست که هر مسئله با پاسخی مختصر به پایان برسد، بلکه نوجوان از طریق کسب تجربه زیسته و انجام فعالیت‌های فرهنگی در مدرسه و مسجد به پاسخ می‌رسد و عملاً مسیر توسعه فردی‌اش را از دل آنها استخراج می‌کند.

این برگزیده رویداد ملی رشدآوند نخستین مزیت ایده خود را ایجاد پیوند میان مدرسه و خانه توصیف کرد و ادامه داد: دومین مزیت این ایده، ایجاد برنامه مستمر برای مخاطب به شمار می‌رود. سومین مزیت آن نیز همراهی یک پشتیبان در بازه زمانی ۶ ماه تا دو سال است که به منظور رفع مسئله با مخاطب نوجوان همراهی می‌کند.

وی با اشاره به فراز و نشیب‌های موجود در مسیر تربیت دینی تأکید کرد: عیار خاطرات و تجربیات شیرین در این مسیر برای من بیشتر بوده و موجب ثبات قدم من و دوستانم شده است. در این راستا، تجربه‌ای که انگیزه ویژه‌ای به من داد، درباره نوجوان مخترعی بود که با دوستان نابابی معاشرت داشت و از محیط خانواده نیز فراری شده بود. آن نوجوان اگرچه شرایط نابسامانی داشت؛ اما ۶ ماه پس از آنکه در مسیر پشتیبانی قرار گرفت، بهبود یافت و به آغوش خانواده و مدرسه بازگشت.

خالقی‌پور افزود: تلخ‌ترین خاطره‌ام نیز به همراهی نکردن خانواده‌ یکی از نوجوانان در حل مسئله و رفع چالش او مربوط برمی‌گردد، به‌طوری که آنها بر اساس چارچوب‌های خودشان مانع از ادامه مسیر فرزندشان شدند.

وی بیان کرد: تلاش ما بر این بود که مجموعه پیوند الگویی ارائه دهد تا تمامی نوجوانان در اقصی‌ نقاط ایران و جهان بتوانند از زیرساخت‌های آموزشی و مشاوره‌ای این مرکز در حوزه‌های تربیتی و اجتماعی استفاده کنند. از همین‌رو، این الگو قابلیت بومی شدن نیز دارد.

برگزیده رویداد ملی رشدآوند با اشاره به فعالیت‌های آموزشی مجموعه پیوند گفت: در دومین دوره از برگزاری کلاس‌های تربیت پشتیبان در مجموعه پیوند، بالغ بر ۳۵۰ نفر شرکت کردند. این دوره ۸ ترم دارد و علاقه‌مندان به صورت حضوری و برخط می‌توانند در آن شرکت کنند. فرایند سپری کردن کارآموزی میدانی نیز بخشی از این دوره است.

وی در پایان با تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری رویداد ملی رشدآوند اظهار کرد: از طرف مجموعه پیوند مایلم این قول را بدهم که آمادگی هرگونه همکاری بیشتر با رویداد ملی رشدآوند را به‌ویژه در دوره‌های بعدی آن داریم.

انتهای پیام
captcha