به گزارش ایکنا از اصفهان، کارگاه عملی یکروزه «گردشگری تجربهمحور و طراحی تورهای خلاق» به همت اندیشکده گردشگری و صنایع خلاق جهاددانشگاهی واحد اصفهان، روز گذشته، 9 مهرماه در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد.
در این کارگاه، مجید فرهادی، دانشآموخته دکترای مدیریت گردشگری در خصوص گردشگری تجربهمحور اظهار کرد: این نوع از گردشگری، فرایند پویایی است که قبل از برنامهریزی و آمادهسازی سفر در راستای انتظارات، انگیزهها و ویژگیهای فردی گردشگر آغاز میشود. همچنین در حین بازدید، با مشارکت فعال گردشگر سعی در خلق تجربه خلاق دارد؛ تجربهای که معناگرا، درگیرکننده احساسات، برگرفته از فرهنگ و آموزنده است و برای گردشگران نیز تازگی دارد. این تجربه زمانی بهیادماندنی میشود که محیط و فضای تجارب در راستای مفهوم تجربه خلاق بهینه شود.
وی افزود: میتوان گفت در سطح جهانی، تدوین بوم طراحی تور خلاق را برای نخستین بار، ما انجام میدهیم. باید توجه داشته باشیم که مخاطبان ما متفاوت هستند و مادامی که میخواهیم تجربهای خلاق را رقم بزنیم و تور خلاقی طراحی کنیم، الزاماً برای همه بهیادماندنی نخواهد بود.
این کارشناس گردشگری بیان کرد: جنسیت، سن، علایق، تحصیلات، درونگرا و برونگرا بودن فرد، تصویر مثبت و منفی فرد از مقصد و انتظار و انگیزه گردشگر از حضور در تور، نکاتی هستند که به شناخت راهنمای تور از مخاطب خود کمک میکنند. البته یک راهنمای حرفهای تشخيص میدهد که مخاطبش چه ویژگیها و انتظاراتی دارد.
وی با بیان نکات مهم در برگزاری یک تور خلاق گفت: مشارکت، نخستین نکته حائز اهمیت در اجرای تور خلاق است؛ به این معنا که گردشگر در تجربه خود مشارکت کند. مورد بعدی، درگیر کردن تمام حواس گردشگر در حین اجرای تور است. حق انتخاب گردشگر در انجام امور، نکته دیگری بهشمار میرود. به میزانی که احساسات فرد به وجد میآید، خاطرات او ماندگار میشود؛ پس احساساتش نیز باید تحریک شود.
فرهادی تصریح کرد: یک تور خلاق باید برگرفته از فرهنگ باشد؛ زیرا فرهنگ مقاصد با یکدیگر متفاوت است. برای مثال تورهای آشپزی در شهرهای گوناگون با يکديگر متفاوت هستند. به میزانی که فعالیتی برای گردشگر جدید باشد، آن گردش و تور برایش بهیادماندنی میشود. طراحی ایدهها و فعالیتها در تازگی آنها مؤثر است. اگر تازگی با عنصر فرهنگ آمیخته شود، موجب خلق تجربه جدیدی خواهد شد؛ زیرا فرهنگ متمایز است.
وی گفت: اگر بخواهیم یک تور گردشگری خلاق داشته باشیم، باید عناصر فرهنگی را درون آن جای دهیم. یادگیری، نکته بعدی در طراحی یک تور خلاق است؛ به این معنا که یک تور خلاق باید بهگونهای طراحی شود که مخاطب از لحظه ورود مطالب ارزشمندی فرا بگیرد؛ برای مثال در تور موسیقی، افراد تفاوت سازهایی همچون تار، دوتار و سهتار را فرامیگیرند.
این کارشناس گردشگری تأکید کرد: مهمتر از یادگیری، تحریک حس کنجکاوی فرد است. گاهی فرد در طول یک تور خلاق به خودشناسی میرسد و استعداد خود را کشف میکند. معناگرایی کمک میکند تا خلاقیتهای فردی بروز یابد؛ به همین علت یک تور خلاق با توری عادی متفاوت است.
وی ادامه داد: بهتر است اجرای تور خلاق در محیط خلاق انجام شود؛ برای مثال مهماننوازی مقولهای است که در محیطی خلاق اتفاق میافتد و موجب میشود تا گردشگر در آن محیط احساس ارزشمندبودن کند. دسترسی به اطلاعات و خود مکان و فضای حسی مقصد، دیگر موارد حائز اهمیت در طراحی تور خلاق بهشمار میروند.
فرهادی گفت: بعضی از فعالیتها همچون هنرهای تجسمی و نمایشی، کارگاههای صنايع دستی، ورزش، عکاسی، بازیها و... خلاقانه هستند و براساس آنها میتوانیم تور خلاق تدوین کنیم.
در ادامه شرکتکنندگان بهصورت گروهی، دقایقی به گفتوگو و نگارش پیشنهادات خود برای طراحی یک تور خلاق پرداختند.
زهرا مظفریفرد
انتهای پیام