کد خبر: 4255122
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۸
حجت‌الاسلام سالک مطرح کرد

غربت کلام امیرالمؤمنین(ع) در جامعه

رئیس هیئت‌ مدیره مؤسسه نهج‌البلاغه استان اصفهان گفت: نهج‌البلاغه در سبد کالای فردی و جمعی ما جایی ندارد و گرچه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، میدانی برای گسترش فرهنگ نهج‌البلاغه ایجاد شد، اما امروز همچنان شاهد غربت کلام امیرالمؤمنین(ع) در منازل، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های شیعیان هستیم.

احمد سالک کاشانی رئیس هیئت‌مدیره مؤسسه نهج‌البلاغه استان اصفهانبه گزارش ایکنا از اصفهان، دوره آشنایی مربیان قرآن با نهج‌البلاغه به همت مؤسسه جامعة‌‌القرآن‌ الکریم و مؤسسه نهج‌البلاغه استان، روز گذشته، ۲۹ آذرماه در تالار شهروند اصفهان برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام احمد سالک کاشانی، رئیس هیئت‌مدیره مؤسسه نهج‌البلاغه استان اصفهان اظهار کرد: ما به آنچه از نهج‌البلاغه آموخته‌ایم، عمل نمی‌کنیم و اصلی‌ترین علت غربت نهج‌البلاغه و امیرمؤمنان(ع) نیز همین است. بر کسی پوشیده نیست که در خانه‌ شیعیان، سخن از امیرالمؤمنین(ع) کمتر است و یا وجود ندارد. نهج‌البلاغه در سبد کالای فردی و جمعی ما جایی ندارد و آن‌قدر که به خوراک و پوشاک و تغذیه جسمی اهمیت می‌دهیم، به تغذیه روح و قرآن کمتر توجه می‌کنیم.

وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، میدانی برای گسترش فرهنگ نهج‌البلاغه ایجاد شد. یکی از این فرصت‌ها، راه‌اندازی مؤسسه نهج‌البلاغه بود. من در سال ۱۳۴۸ برای پیداکردن استاد نهج‌البلاغه در قم بسیار تلاش کردم؛ ولی در کمال تأسف پیدا نکردم و این نشان‌دهنده غربت کلام امیرالمؤمنین(ع) در حوزه‌های علمیه است. امروز نیز همچنان شاهد غربت حضرت علی(ع) هم در حوزه و هم در دانشگاه هستیم.

رئیس هیئت‌مدیره مؤسسه نهج‌البلاغه استان اصفهان افزود: بعضاً در دانشگاه‌های ما استادانی حضور دارند که مدرس نهج‌البلاغه هستند؛ اما با تکیه بر این کتاب، به مخالفت با نظام اسلامی می‌پردازند. وضعیت ۱۲ سال تربیت در آموزش و پرورش نیز این است که بسیاری از جوانان روخوانی قرآن را هم نمی‌دانند، چه برسد به نهج‌البلاغه که لغات دشوارتری دارد.

وی تأکید کرد: باید پیوند محکمی بین جامعةالقرآن و مؤسسه نهج‌البلاغه برقرار شود تا بتوانیم فرهنگ قرآن و نهج‌البلاغه را گسترش دهیم. تمرکز باید بر نونهالان، نوجوانان و جوانان باشد؛ یعنی از کودکستان تا دانشگاه باید مرکز توجه قرار گیرد. دشمن بیدار است و ما در خواب هستیم.

در ادامه نصرالله شاملی، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان روش آموزش قرآن را در نهج‌البلاغه نهفته دانست و به بررسی چند خطبه از این کتاب پرداخت.

وی با بیان اینکه نهج‌البلاغه برادر قرآن است، گفت: شباهت بسیاری بین این دو کتاب وجود دارد. خواندن و فهم قرآن از منظر نهج‌البلاغه نیز به‌منزله سپری‌کردن نیمی از مسیر تفضیل و برتری است.

راه نجات در نهج‌البلاغه است

حجت‌الاسلام علی‌اصغر بیگی، مدیرعامل مؤسسه نهج‌البلاغه استان اصفهان نیز در این مراسم به‌کارگیری آموزه‌های نهج‌البلاغه را در تمامی ابعاد حکومتی لازم دانست و اظهار کرد: انقلاب اسلامی با محوریت نهج‌البلاغه شکل گرفت و تفکر پی‌ریزی انقلاب اسلامی با نهج‌البلاغه بوده است؛ البته به‌واسطه گرفتاری‌ها، از قرآن و نهج‌البلاغه فاصله گرفته‌ایم. در سال‌های اخیر توجه به فعالیت‌های قرآنی بهتر شده است؛ اما همچنان فاصله وجود دارد. منظور از حاکمیت نیز تمام ساحت‌های تربیتی، سیاسی، مدیریتی، حقوقی، علوم و فناوری، صنایع و پیشرفت‌هاست.

وی ادامه داد: قرآن و عترت راه بشریت و برنامه راهبردی و بلندمدت مسلمانان نیز همین تمسک به قرآن و عترت است. معرفت و شناخت، تمسک را محقق می‌کند. راه‌گشای زندگی همه انسان‌ها تا قیامت همین قرآن و عترت است.

مدیرعامل مؤسسه نهج‌البلاغه استان اصفهان ادامه داد: فاتحة‌الکتاب پیشانی قرآن و آینه تمام‌نمای حاکمیت دینی مستحکم و قوی است. قرآن کتابی‌ست که آیندگان باید از آن استفاده کنند و تمام تاریخ گذشته را دربر می‌گیرد. قرآن دوای درد‌هاست و بسته کاملی برای زندگی انسان است.

وی تصریح کرد: امروز علوم انسانی ما قرآنی نیست و ۹۵ درصد آن ترجمه است. در علوم اقتصادی، حقوق، روانشناسی، علوم تربیتی، علوم سیاسی، مدیریت، جامعه‌شناسی و... تمسک به قرآن چنانکه باید، نیست. دانشگاه‌های ما علوم انسانی را از غرب برگرفته‌اند.

بیگی گفت: قرآن ناطق امیرمؤمنان(ع) است و آشنایی با کلام ایشان در جامعه ما رایج نیست. طبق نظرسنجی، دو تا سه درصد از عموم مردم و پنج درصد نخبگان جامعه ما با نهج‌البلاغه آشنایی دارند، در حالی که بیش از ۸۰ درصد اهل سنت نهج‌البلاغه را نمی‌شناسند. قوانین ما فاصله زیادی تا نظام علوی دارد، اگرچه نزدیک‌ترین نظام شکل‌گرفته پس از امیرمؤمنان(ع) هستیم.

وی افزود: روزگار ما شبیه روزگار علی بن ابیطالب(ع) است و راه نجات هم در سخن اوست. مظلوم‌تر از امیرمؤمنان(ع) در عصر خودش، کتاب ایشان در عصر حاضر است.

مدیرعامل مؤسسه نهج‌البلاغه استان اصفهان ضمن اشاره به سخنان و نظرات فیلسوفان و عالمان درباره نهج‌البلاغه و تأکید بر اینکه این کتاب، مکتبی برای همه ابعاد زندگی است، به برنامه پنج ساله این مؤسسه در خصوص نهج‌البلاغه اشاره کرد و گفت: در این برنامه، چهار رویکرد شامل پویش یکشنبه‌ها با نهج‌البلاغه در مدارس به منظور تقویت ظروف نفوذ اجتماعی، ایجاد مرکز تحقیقات نهج‌البلاغه در دانشگاه‌ها با مجوز وزرات علوم، برنامه علمی نهج‌البلاغه با هدف ترسیم موضوعات پایان‌نامه برای دانشجویان دکترا و برگزاری نشست‌های علمی مشترک با اندیشمندان دیگر کشورها تعریف شده است.

عطیه حیدری

انتهای پیام
captcha