کد خبر: 4303028
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۵:۵۱
در وبیناری مطرح شد

آموزش تعاملی یکی از 10 مهارت کلیدی آینده است

مدیرعامل شرکت ترویج علم و دانش سپید با بیان اینکه آموزش تعاملی یکی از 10 مهارت کلیدی تا سال 2030 است، گفت: در این سبک آموزش، نه ماهی در اختیار یادگیرنده قرار می‌گیرد و نه ماهی‌گیری به او آموزش داده می‌شود، بلکه وارد فرآیند شناخت نیاز و مسئله می‌شود.

آموزش تعاملیبه گزارش ایکنا از اصفهان، علیرضا شفیعیون، مدیرعامل شرکت ترویج علم و دانش سپید (سکوی سپید) در وبینار «معرفی سامانه‌های تولید و عرضه محتوای خلاق» که شامگاه گذشته، ۱۰ شهریورماه به همت دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: آموزش سنتی فرآیندی یک‌طرفه است؛ ولی مواقعی که در فعالیت آموزشی مشارکت داشتیم، حال بسیار بهتری تجربه می‌کردیم. در مقابل آموزش سنتی، آموزش تعاملی یا نوین قرار دارد، به این معنا که یادگیرنده نیز در جریان یادگیری با یاددهنده همراهی می‌کند.

وی در خصوص محتوای تعاملی گفت: اگر محتوای مورد آموزش خسته‌کننده یا مرده باشد، معلم نیز نمی‌تواند آن را در تعامل با یادگیرنده قرار دهد. در خروجی آموزش تعاملی، یادگیرنده بدون اینکه کسی مستقیم به او بگوید خلاق شو و مشارکت داشته باش، به‌طور طبیعی فعال‌تر، خلاق‌تر و مسئول‌تر می‌شود.

مدیرعامل شرکت ترویج علم و دانش سپید (سکوی سپید) بیان کرد: در این سبک آموزش، معلم متکلم وحده نیست و یادگیرنده نیز با او مشارکت می‌کند؛ به‌عبارتی به‌ جای معلم‌بودن، همراه و همیار به مدیریت کلاس کمک می‌کند. ما از سال ۱۳۹۶ در خانه ریاضیات اصفهان و دانشگاه صنعتی شریف، انجمن علمی رستا را ایجاد کردیم که کلاس‌های آن سه روز در فصل بهار، سه روز در تابستان و سه روز در بین دو ترم برگزار می‌شد و هنوز هم در دانشگاه شریف فعال است.

وی افزود: در این شیوه علاوه بر اینکه به یادگیرنده ماهی داده نمی‌شود، ماهی‌گیری نیز به او آموزش داده نمی‌شود، بلکه باید او را وارد فرآیند شناخت نیاز و مسئله کرد. متوجه مسئله‌ شدن، یعنی همان‌ گرسنگی فرد را به انجام کار گروهی مجبور می‌کند. انجمن علمی رستا تجربه‌ای بود که دانش‌آموزان بعد از گذران سه روز تجربه آموزش تعاملی و مسئله‌محور، اقرار کردند که در زندگی شخصی خود مسئول‌تر شده‌اند.

شفیعیون در بیان چرایی ایجاد حس مسئولانه در دانش‌آموزان تصریح کرد: آموزش تعاملی و مسئله‌محور رویکردی‌ست که دانش‌آموز باید در طول آن برای حل مسئله‌ای بزرگ‌تر، گام‌به‌گام به بخش‌های کوچک‌تر و مفهومی‌تر مسئله پی ببرد. مسئله‌محور بودن به معنای ملاقات دانش‌آموز در همه سنین با نیاز و انگیزه درونی در کنار همراه یا راهنمای دوره است. 

وی ادامه داد: در این شیوه باید مسئله‌ای بزرگ را کوچک کنید، به‌طوری که اندازه دهان کودک شود و بتواند آن را قورت دهد و در نهایت مسئله بزرگ برای او حل شود. تعامل باید ارتباطی دلی میان یادگیرنده و یاددهنده، نیازهای او و محتوا باشد.

مدیرعامل شرکت ترویج علم و دانش سپید (سکوی سپید) اضافه کرد: از جمله فواید کلیدی آموزش تعاملی، افزایش ماندگاری یادگیری است؛ زیرا مغز را قوی می‌کند، به‌طوری که شخص هر حرفی را نمی‌پذیرد. او همان‌طور که در یادگیری مسئول است، مسئولیت زندگی را نیز برعهده دارد؛ همچنین انگیزه، علاقه و تمرکز بیشتر و آموزش به‌مثابه تجربه، از دیگر فواید کلیدی آموزش تعاملی محسوب می‌شود. آموزش تعاملی یکی از 10 مهارت کلیدی تا سال 2030 است.

وی گفت: تقویت خلاقیت، یکی دیگر از فواید کلیدی آموزش تعاملی به‌شمار می‌رود. مهم‌ترین صفت خداوند، خالقیت اوست و مهم‌ترین صفتی که به بندگان خود داده نیز خلاقیت است. یادگیری خلاق زمانی صورت می‌گیرد که آموزگار با خلاقیت دانش‌آموز ملاقات کند. بچه‌ها در جریان کلاس‌هایی که در انجمن رستا برگزار می‌کردیم، مسئول یادگیری خودشان بودند و از این فرآیند بسیار لذت می‌بردند؛ چراکه شاهد توانمندی خود در حل مسئله بودند.

زهراسادات مرتضوی

انتهای پیام
captcha