باران یکی از بنیادیترین پدیدههای حیاتی در طبیعت است؛ پدیدهای که قرآن کریم بارها آن را بهمثابه نشانهای از ربوبیت، حکمت و تقدیر الهی برجسته کرده است. بررسی آیات قرآن نشان میدهد که این کتاب الهی با زبانی هدایتگر و در عین حال دقیق، مراحل گوناگون فرآیندهای جوی از بادها تا تشکیل ابر، نزول قطرات و جریانیافتن آب در زمین را توصیف کرده است. یادداشت پیش رو از دریچه آیات کلیدی قرآن، فرآیند بارش را با تکیه بر یافتههای علمی شرح میدهد.
«وَهُوَ الَّذِی یُرْسِلُ الرِّیَاحَ بُشْرًا بَیْنَ یَدَیْ رَحْمَتِهِ حَتَّىٰ إِذَا أَقَلَّتْ سَحَابًا ثِقَالًا سُقْنَاهُ لِبَلَدٍ مَیِّتٍ فَأَنْزَلْنَا بِهِ الْمَاءَ فَأَخْرَجْنَا بِهِ مِنْ كُلِّ الثَّمَرَاتِ كَذَٰلِكَ نُخْرِجُ الْمَوْتَىٰ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ؛ و اوست که بادها را پیشاپیش رحمتش بهعنوان مژدهدهنده میفرستد تا هنگامی که ابرهای سنگینبار را بردارند، آن را به سوی سرزمینی مرده میرانیم، پس بهوسیله آن باران نازل میکنیم و بهوسیله باران از هر نوع میوه بیرون میآوریم، مردگان را نیز اینگونه بیرون میآوریم تا متذکر و یادآور شوید.» (سوره اعراف/ آیه ۵۷)
قرآن نخستین حلقه زنجیره بارش را بادها معرفی میکند؛ بادهایی که پیشاپیش رحمت الهی حرکت میکنند. امروز علم هواشناسی تأیید میکند که بادها نقش کلیدی در شکلگیری ابرهای بارانزا دارند: بادها بخار آب را از سطح دریاها و گیاهان، بلند و به لایههای بالاتر منتقل میکنند؛ همچنین تودههای مرطوب را جابهجا میکنند، به آنها ساختار میدهند و شرایط تراکم را فراهم میکنند.
جریانهای صعودی باد سبب سردشدن بخار و ایجاد هستههای یخ یا قطرات کوچک آب میشوند. این توصیف علمی دقیقاً با بیان قرآنی همخوانی دارد که باد، مقدمه باران است.
«أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ یُزْجِی سَحَابًا ثُمَّ یُؤَلِّفُ بَیْنَهُ ثُمَّ یَجْعَلُهُ رُكَامًا...؛ آیا ندانستهای که خدا ابری را میراند، آنگاه میان آن پیوند برقرار میکند، سپس آن را انبوه و متراکم میسازد...» (سوره نور/ آیه ۴۳)
این آیه یکی از شگفتانگیزترین توصیفهای مراحل تشکیل ابر در متون دینی است. سه مرحله علمی، جوی را میتوان بهروشنی در آیه دید: «یُزْجِی سَحَابًا»؛ بادهای ضعیف، تودههای کوچک بخار را به حرکت درمیآورند.
«یُؤَلِّفُ بَیْنَهُ» (پیونددادن ابرها)؛ ابرهای کوچک به هم میپیوندند و سامانهای بزرگتر را تشکیل میدهند. «یَجْعَلُهُ رُكَامًا» (انباشتشدن ابر)، ابرهای انباشته عمودی شکل میگیرند؛ همان ابرهایی که به رعد و باران شدید منجر میشوند. علم امروز نیز سه مرحله بالا را بهعنوان مسیر تشکیل ابرهای بارانزا تأیید میکند. توصیف قرآن با ساختار دقیق فرآیند تودهسازی ابر کاملاً همسوست.
«... فَتَرَى الْوَدْقَ یَخْرُجُ مِنْ خِلَالِهِ وَیُنَزِّلُ مِنَ السَّمَاءِ مِنْ جِبَالٍ فِیهَا مِنْ بَرَدٍ فَیُصِیبُ بِهِ مَنْ یَشَاءُ وَیَصْرِفُهُ عَنْ مَنْ یَشَاءُ یَكَادُ سَنَا بَرْقِهِ یَذْهَبُ بِالْأَبْصَارِ...؛ پس میبینی که باران از لابهلای آن بیرون میآید و از آسمان از کوههایی که در آن ابر یخ زده است، تگرگی فرومیریزد، پس آسیب آن را به هر که بخواهد، میرساند و از هر که بخواهد، برطرف میکند، نزدیک است درخشندگی برقش دیدهها را کور کند.» (سوره نور/ آیه ۴۳)
«وَدْق» در لغت به معنای قطرات باران است. علم میداند که قطرات باران فقط زمانی میبارند که به اندازه کافی سنگین و از سطح ابر جدا شوند، از میان جریانهای هوا به سمت زمین حرکت کنند و به شکل قطرات پایدار برسند. این روند دقیقی است که در جمله «قطرهها از میان ابر بیرون میآیند» به شکل موجز بیان شده است.
«أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَلَكَهُ یَنَابِیعَ فِی الْأَرْضِ ثُمَّ یُخْرِجُ بِهِ زَرْعًا مُخْتَلِفًا أَلْوَانُهُ ثُمَّ یَهِیجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ یَجْعَلُهُ حُطَامًا إِنَّ فِی ذَٰلِكَ لَذِكْرَىٰ لِأُولِی الْأَلْبَابِ؛ آیا ندانستهای که خدا از آسمان آبی نازل کرد، پس آن را بهصورت چشمههایی در زمین درآورد، آنگاه بهوسیله آن زراعتی را که رنگهایش گوناگون است، بیرون میآورد، سپس خشک میشود، در نتیجه آن را به رنگ زرد بینی، پس آن را ریزریز و در هم شکسته میکند؛ بیتردید در این برای خردمندان هشدار و عبرتی است.» (سوره زمر/ آیه ۲۱)
این آیه به طرز شگفتانگیز به چرخه هیدرولوژیک اشاره میکند: نزول باران، نفوذ آب در خاک، جاریشدن در لایههای زیرین، تبدیلشدن به چشمهها و سفرههای آب زیرزمینی و در نهایت، رویش گیاهان و تداوم حیات. تقریباً تمام مراحل اصلی چرخه آب که امروز در علم هیدرولوژی تعریف میشود، در این آیه به چشم میخورد.
«وَأَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً بِقَدَرٍ فَأَسْكَنَّاهُ فِی الْأَرْضِ وَإِنَّا عَلَىٰ ذَهَابٍ بِهِ لَقَادِرُونَ؛ و از آسمان آبی به اندازه نازل کردیم و آن را در زمین جای دادیم و بیتردید به از بین بردن آن کاملاً توانمندیم.» (سوره مؤمنون/ آیه ۱۸)
باران براساس نظامهای بسیار پیچیده ترمودینامیکی و دینامیکی جو رخ میدهد. کوچکترین تغییر در دما، فشار، رطوبت، ساختار ابر یا شکل توپوگرافی زمین میتواند بارش را متوقف یا تشدید کند.
این نظام اندازهمند در قرآن با واژه فشرده، اما عمیق «بِقَدَرٍ» بیان شده است: باران تحت حساب دقیق و سنجیده نازل میشود، نه تصادفی و نه بینظام.
مجموعهای از آیات قرآن بارش باران را نشانهای برای تفکر در ربوبیت الهی معرفی میکنند: «فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَكُمْ» (سوره بقره/آیه ۲۲) باران، پیونددهنده آسمان و رزق است. «لِقَوْمٍ یَتَفَكَّرُونَ» (سوره نحل/ آیه ۱۱)، دعوت مستقیم به تفکر در نظام طبیعت، «فَانْظُرْ إِلَىٰ آثَارِ رَحْمَتِ اللَّهِ…» (سوره روم/ آیه ۵۰)، زندهشدن زمین بهواسطه بارش. باران در نگاه قرآن فقط پدیدهای فیزیکی نیست، بلکه آینهای از تدبیر دقیق، رحمت گسترده و ربوبیت دائمی خداوند است.
قرآن کریم باران را در پیوستاری کامل نشان میدهد: بادها، حرکتدهنده و زمینهساز. تجمع ابرها، فرآیند مرحلهای و دقیق. نزول قطرهها بر پایه قوانین فیزیکی. جریانیافتن آب، پدیدآورنده چشمهها و رودها. اندازهمندی، تکیه بر نظم و قانون و در نهایت، ربوبیت الهی، هدف نهایی دعوت به تفکر.
خوانش علمی امروز از این فرآیند، دقت شگفت قرآن در بیان نظم طبیعی را روشنتر میکند. این متن الهی، نه کتاب فیزیک، بلکه کتاب هدایت است؛ اما در مسیر هدایت، تصویری از طبیعت ارائه میدهد که با یافتههای علمی معتبر، هماهنگ و الهامبخش است.
انتهای پیام