سوره «العصر» منشور بهره‌وری در قرآن است
کد خبر: 1381963
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۷
رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار؛

سوره «العصر» منشور بهره‌وری در قرآن است

گروه اقتصاد: به گفته علی‌بیگی اگر بخواهیم به این نکته پی ببریم که آیا قرآن هدایتگر در زمینه مزد و بهره‌وری سخنی دارد و راهکاری ارائه می‌دهد بهترین مثال، آیات 1 تا 3 سوره «العصر» می‌باشد که قطعا این آیات، منشور بهره‌وری در قرآن است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، اولیا علی‌بیگی، رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار که در همایش «مزد و بهره‌وری» به ایراد سخنرانی می‌پرداخت، در سخنان خود اظهار کرد: اگر موضوع مزد و بهره‌وری را از منظر قرآنی پیگیری کنیم و از قرآن مدد بجوئیم، قطعا هرگونه سوالی در هر زمینه‌ای داشته باشیم، قرآن به ما پاسخ خواهد داد.
سوره «العصر» منشور بهره‌وری در قرآن است
وی افزود: اگر بخواهیم به این نکته پی ببریم که آیا قرآن هدایتگر در زمینه مزد و بهره‌وری سخنی دارد و راهکاری ارائه می‌دهد بهترین مثال، آیات «وَالْعَصْرِ، إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ، إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ؛ سوگند به عصر {غلبه حق بر باطل} ، که واقعا انسان دستخوش زیان است، مگر کسانى که گرویده و کارهاى شایسته کرده و همدیگر را به حق سفارش و به شکیبایى توصیه کرده‏اند» (العصر/1،2 و3) است و قطعا این آیات، منشور بهره‌وری در قرآن است.
علی‌بیگی ادامه داد: همه می‌دانیم که تاریخ بهره‌وری به درازای عمر انسان است و به آغاز خلقت انسان برمی‌گردد. این موضوع در همه عصرها و در همه نظام‌های سیاسی وجود داشته اما در عصر حاضر به دلیل کمبود منابع، افزایش جمعیت و رشد نیازها و خواسته‌های بشری، نقش حیاتی پیدا کرده و باعث شده است امروزه بهره‌وری در دانش‌های گوناگون ورود پیدا کرده و تعاریف خاصی به خود بگیرد.

تلاش دین اسلام برای کنترل زیاده‌خواهی‌های انسان
رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار تاکید کرد: ادیان الهی و ابراهیمی و به‌ویژه دین مبین اسلام که داعیه‌دار برنامه جامع و کامل برای بشریت است درباره بهره‌وری با دیدگاه فرهنگی بر نقش محوری  انسان در تمام سطوح فردی و اجتماعی تاکید کرده و انسان را روح و محور بهره‌وری می‌دانند.
وی افزود: در تفکر اسلامی، سعی بر آن است تا با بهره‌گیری از اعتقاد به مبداء و معاد، زیاده‌خواهی‌های انسان که می‌تواند انسان را از درون تهی کند، کاهش داده و انسان را به خدمت به دیگران تشویق کند و تنها در صورت تحقق این تفکر است که رشد دیگر فضائل انسانی محقق می‌شود. دین مبین اسلام، از طریق آیات قرآن و سیره معصومین(ع) نکات لازم را به انسان گوشزد کرده تا در مورد بهره‌وری به تفکر و تدبر بپردازد.

استفاده مناسب از زمان؛ شرط افزایش بهره‌وری
به گفته علی‌بیگی، به لحاظ فقهی، سوگند یاد کردن دارای کراهت است اما عظمت و ارزش کار در نزد خداوند به حدی است که خداوند در سوره «العصر» به زمان به خاطر نقش کلیدی‌اش در حیات انسان، سوگند یاد می‌کند، چون زمان و استفاده مناسب از آن، مهم‌ترین شرط برای افزایش بهره‌وری است. استفاده درست از زمان به معنی بهره‌وری است و انسان، راهی غیر از افزایش بهره‌وری در اعمال و افعالش را ندارد.

خصوصیات جوامع بهره‌ور
وی ادامه داد: بنابراین از دیدگاه قرآن، از خصوصیات جوامع بهره‌ور، این است که از زمان خود بهترین استفاده را می‌کنند، اصل نظم و انضباط در روح و روان آن‌ها ریشه دوانیده است، در هیچ لحظه‌ای تنبلی و سستی بر آن‌ها حاکم نمی‌شود و بر لحظه لحظه عمر خویش مدیریت می‌کنند. از امام صادق (ع) نقل شده است که فرمودند: هرکس دو روز او همانند هم باشد قطعا مغبون است.
رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار، در پایان اظهار کرد: درست است که در کشور، مشکلات اقتصادی وجود دارد اما نباید این مشکلات، ما را ناامید سازد بلکه باید با کار و تلاش مضاعف این مشکلات را از پیش رو برداریم و امیدواریم بتوانیم در شورای اسلامی کار، رابطه‌ای منطقی بین مزد و بهره برقرار کنیم.

captcha