هنر قرآنی به صورت آکادمیک آموزش داده شود
کد خبر: 1385188
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۲
یک نگارگر:

هنر قرآنی به صورت آکادمیک آموزش داده شود

گروه هنر: یک نگارگر با تاکید بر اینکه هنر قرآنی باید به صورت آکادمیک آموزش داده شود، گفت: ظاهراانشگاهی با عنوان «هنر اسلامی» در حال تأسیس است که کارهای ابتدایی آن هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال انجام است.

احسان قائمی، هنرمند نگارگر در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه عشق به هنر در تمامی انسان‌ها ذاتی است، اظهار کرد: همه انسان‌ها به هنر علاقه‌مند هستند، زیرا به نوعی این گرایش در وجودشان ذاتی است. من نیز به نگارگری از همان کودکی علاقه داشتم به ویژه این که در یک خانواده هنر دوست پرورش یافتم، البته علاقه جدی من به این هنر از 19 سال پیش آغاز شد و از همان زمان نیز زیر نظر استاد آقامیری این هنر را آموختم.

وی افزود: اما درباره بحث اصلی ما (ارتباط نگارگری با آموزه‌های قرآنی) باید گفت که به دو نحو شکلی و مفهومی می‌شود این بحث را مورد توجه قرار داد. در بحث اول، هنر در صدر اسلام جایگاهی در بین اعراب نداشت این نکته را نیز در مطالعات تاریخی به وضوح مشاهده می‌کنیم که توجه به هنر به آن نحوی که مد نظرمان است در بین اعراب وجود نداشت، تنها پس از آشنایی با فرهنگ و هنر ایرانی بود که آنان با هنر آشنا شدند.

توجه به مفاهیم اسلامی در هنر پس از انقلاب

قائمی ادامه داد: در زمینه معنایی نیز توجه به مفهوم نیز طی چند دهه اخیر شکلی جدی به خود گرفته است به ویژه پس از انقلاب که در برنامه‌ها و جشنواره‌های مختلف شاهد توجه به مفاهیم اسلامی در تمامی بخش‌های هنر هستیم. این مسئله را در بخش‌هایی از هنرهای تجسمی به خوبی می‌توان مشاهده کرد. برای نمونه می‌توان به هنرهای چون؛ معماری یا تذهیب اشاره کرد که هنرهایی ایرانی بودند که با آموزه‌های اسلامی پیوند خوردند و شکلی ایرانی ـ اسلامی به خود گرفتند.

این هنرمند با تاکید بر اینکه هنر قرآنی باید به صورت آکادمیک آموزش داده شود، تاکید کرد: خوشبختانه شنیده‌ام دانشگاهی با عنوان دانشگاه هنر اسلامی در حال تاسیس است که کارهای ابتدایی آن هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال انجام است. اتفاقی که اگر روی دهد ایران را باید به طور قطع مرکز هنر اسلامی دانست، هرچند در سال‌های اخیر به دلیل برخی کم کاری ها استانبول، امارات ادعاهایی در این زمینه مطرح کرده‌اند. تاسیسی این دانشگاه کمک می‌کند تا مفاهیم اسلامی به صورت اکادمیک آموزش داده شود.

حمایت از هنرمندان یکی از راه‌های مقابله با آسیب‌های هنر

وی درباره آسیب‌شناسی هنر اسلامی در کشورمان چنین گفت: بخشی از این بحث به فرهنگ عمومی مرتبط می‌شود. منظورم نیز این است که به گونه‌ای عمل نکنیم که هنرمندان ما آثار خود را به خارج از کشور بفرستند تا آنها از آن کار استفاده تبلیغاتی ببرند. اتفاقی که در حال حاضر روی می‌دهد و بسیاری از کارهای نگارگری و دیگر بخش‌های هنرهای تجسمی که به موضوعات اسلامی پیوند خورده‌اند به نمایشگاه‌های کشور امارات فرستاده می‌شود و آنها نیز این آثار را به اسم خود معرفی می‌کنند، این موضوع آسیبی جدی است که باید به آن توجه شود.


این نگارگر در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: همان گونه که رهبر معظم انقلاب تاکید داشتند، مسئولان روی هنرهای اسلامی تاکید ویژه داشتند تا هنرمندان خوبی نیز در این حوزه تربیت شوند، والا اگر در این زمینه کم کاری کنیم چند سال بعد چه کسانی می‌خواهند جای هنرمندانی چون استاد فرشچیان، استاد آقا میری و... را بگیرد. برای حمایت نیز نباید تنها به چند کاری ظاهری اکتفا کرد، بلکه باید به صورت ریشه‌ای به مفهوم مورد نظر پرداخت، یعنی از زمان نوجوانی در پی پرورش استعدادهای خوب باشیم.

captcha