تصویب طرح پژوهشی «اعجاز هدایتی قرآن» در مرکز فرهنگ و معارف قرآن
کد خبر: 1409236
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۳

تصویب طرح پژوهشی «اعجاز هدایتی قرآن» در مرکز فرهنگ و معارف قرآن

گروه اندیشه: عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از تصویب طرح پژوهشی «بررسی نظری اعجاز هدایتی قرآن» در مرکز فرهنگ و معارف قرآن خبر داد.

حجت‌الاسلام و المسلمین عباس کوثری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به تصویب طرح پژوهشی‌اش با عنوان «بررسی نظری اعجاز هدایتی قرآن» در مرکز فرهنگ و معارف قرآن به معرفی این طرح پژوهشی پرداخت.
کوثری با اشاره به آیه «قُلْ فَأْتُوا بِکِتَابٍ مِّنْ عِندِ اللَّهِ هُوَ أَهْدَى مِنْهُمَا أَتَّبِعْهُ إِن کُنتُمْ صَادِقِینَ؛ بگو پس اگر راست می‌گویید کتابى از جانب خدا بیاورید که از این دو هدایت کننده‏‌تر باشد تا پیرویش کنم»(اسراء/49)، آن را منشأ شکل‌گیری این طرح پژوهشی خواند و بیان کرد: به دلیل این‌که این آیه شریفه در سوره اسراء آمده است، ما گفته‌ایم که یکی از جهات تحدی قرآن کریم این است که اگر کتابی هادی‌تر و هدایت‌کننده‌تر از این قرآن دارید، بیاورید.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به تعریف اعجاز به عنوان امری خارق‌العاده که دیگران از آن ناتوان باشند و همچنین با اشاره به استوار بودن تحدی‌های قرآن بر اعجازهای آن، گفت: بر همین اساس و با محوریت آیه شریفه مذکور ما یکی از معجزات قرآن را همین اعجاز هدایتی آن معرفی کرده‌ایم.
کوثری به صبغه کلامی این طرح اشاره کرد و گفت: صبغه کلامی آن در این جهت است که می‌خواهیم ببینیم که آیا قرآن کریم از نظر هدایت‌گری، چه در بیان معارف الهی و چه در زمینه تشریع و قانون‌گذاری و احکام، اعجاز دارد یا اعجاز ندارد؟ ما در این طرح می‌خواهیم این مسئله را دنبال کنیم که قرآن کریم در زمینه معارف مانند توحید و خداشناسی و معاد و هم در زمینه احکامی که برای بشریت آورده است، آیا به گونه‌ای هست که کسی توان آن را نداشته باشد که مثل قرآن را بیاورد و جهات هدایتی بشر را تأمین کند.
وی با اشاره به این‌که این پروژه پژوهشی در سه بخش تعریف اعجاز هدایتی، تبیین و بررسی نظریات و ذکر نمونه‌هایی از اعجاز هدایتی انجام خواهد شد، عنوان کرد: ما هم مبانی را تبیین خواهیم کرد و توضیح می‌دهیم و هم قصد داریم مقایسه‌ای بین احکام اسلام و دیگر احکام داشته باشیم و در این جهت برتری قانون احکام اسلام را هم تبیین کنیم.

captcha