نخبگان غربی از یادآوری توسعه سیاسی بدون دین شرمنده هستند
کد خبر: 1409436
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۶
مصطفی ملکوتیان:

نخبگان غربی از یادآوری توسعه سیاسی بدون دین شرمنده هستند

گروه سیاسی: عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به چالش‌های توسعه غربی گفت: نخبگان غربی از یادآوری توسعه سیاسی بدون دین شرمنده‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) مصطفی ملکوتیان، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، امروز 31 اردیبهشت، در سومین کنفرانس الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت که در کتابخانه ملی در حال برگزاری است، در مورد چالشهای توسعه سیاسی در کشورهای صنعتی گفت: بررسی مفهوم و عملکردهای توسعه سیاسی درغرب لزوم تحقیق در امر مهم را فراروی ما قرار داد؛ نخستین مورد مبانی فکری فلسفی نظامهای سیاسی غربی بوده است.
وی با اشاره به کارکردهای مختلف توسعه سیاسی است، افزود: این کارکردها که حتی بسیاری از نخبگان غربی نیز از یادآوری آن شرمنده اند و برخی از آنان در تلاش برای اصلاح این نظامها هستند به کلی از آن بریده اند، حاکی از وجود انواع سه گانه ای از نارسایی ها و چالشهای فرهنگی- اجتماعی، سیاسی و اقتصادی درغرب است.
عضو هیئت علمی دانشکده حقوق وعلوم سیاسی دانشگاه تهران تاکید کرد: وجود انواع این سه گانه ها می تواند پایه معضلات بزرگتر و بنیان برافکن تر غرب در آینده باشد.
همچنین ناصر فکوهی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز در تبیین الگوی هویتی ترکیبی شهری در جهت پیشرفت و توسعه کشور گفت: ابتدا تبیین نظری بر اساس قرار دادن مقوله شهر در چهارچوب فرآیند عمومی، جهانی شدن انجام می گیرد و درک جدیدی را نسبت به فرهنگ و اولویت آن در برابر رویکردهای فناورانه-اقتصادی به توسعه بیان می کند.
این مدرس دانشگاه افزود: شهر اسلامی ایرانی را در سه دوره متفاوت تاریخ ایران تحت عنوان ورود مدرنیته(مشروطه)، شکل گیری مدرنیته بر اساس الگوی غربی (دوره پهلوی) و سرانجام بازتعریف مدرنیته تعریف کرد.
وی با اشاره به الگوی شهری افزود: این الگو شاید بتواند آینده ای بهتر و هماهنگ تر را برای شهروندان به وجود آورد، بنابراین رویکرد عمومی مقاله بنیادی است اما در آن نکته اساسی کاربرد پذیر بودن مهمترین نیاز کنونی شهرهای ما و بالاترین انتظار مسئولان محلی از گرایشهای شناخت اجتماعی و فرهنگی است.

captcha