قانون مالیات بر ارزش افزوده، برای شرایط کنونی قابلیت اجرایی ندارد
کد خبر: 1461562
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۸
نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

قانون مالیات بر ارزش افزوده، برای شرایط کنونی قابلیت اجرایی ندارد

گروه اقتصاد: ندیمی اظهار کرد: در شرایط کنونی اوضاع اقتصادی تغییر بسیاری پیدا کرده و ده‌ها مقوله وجود دارد که نشان می‌دهد قانون مالیات بر ارزش افزوده باید تغییر پیدا کند؛ چراکه این قانون هیچگونه قابلیت اجرایی برای دوره حاضر ندارد.

ابوذر ندیمی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به بررسی موضوع اصلاح مالیات بر ارزش افزوده پرداخت و اظهار کرد: قانون قانون مالیات بر ارزش افزوده که بنده و همکارانم در مجلس هفتم وضع کردیم، برای یک دوره آزمایشی بود و اکنون لازم است با توجه به چند فاکتور برای اصلاح این قانون اقدام کنیم و ما این خواسته را با رؤسای سازمان مالیاتی و همکارانشان در میان گذاشتیم و آنها به ما قول دادند لایحه اصلاح این قانون را به مجلس ارائه دهند.

دلایل اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده

نماینده سیاهکل در مجلس ادامه داد: بنابراین اگر دولت لایحه اصلاح مالیات بر ارزش افزوده را ارائه دهد، کار ما هم راحت‌تر است و ما انتظار داریم آقای عسکری و همکارانشان به قول خود عمل کنند و ما به سرعت شاهد اصلاح این قانون از طریق لایحه باشیم؛ چراکه این قانون نیازمند بازنگری است.

ندیمی در پاسخ به این پرسش که چرا این قانون باید تغییر پیدا کند؟ اظهار کرد: اولین دلیل، این است که ما این قانون را با الهام از قانون مالیات بر ارزش افزوده دیگر کشورهای دنیا، به‌خصوص جهان غرب و مخصوصا کشورهای فرانسه و آلمان نوشتیم و هم اکنون لازم است که تغییراتی که در طی این سال‌ها از بعد روش، اجراء، سامانه، طرح جامع مالیاتی و مانند آن ایجاد شده یا نشده است را مورد بازبینی قرار دهیم؛ بنابراین باید به نسبت موفقیت‌ها و ناکامی‌ها، ضعف‌ها و قوت‌ها را برای تقویت این قانون بررسی کنیم.

قانون کنونی مالیات بر ارزش افزوده قابلیت اجرایی ندارد

وی افزود: دومین دلیل برای اصلاح این قانون، تغییراتی است که در اقتصاد ایران پدید آمده است؛ شرایط در زمانه وضع آن قانون که بنده و همکارانم در کمیسیون اقتصادی مجلس هفتم وضع کردیم اساسا مشابه شرایط امروز نبود و شرایط ما در زمان مجلس ششم و هفتم از نظر اقتصادی با شرایط امروزه کاملا متفاوت بود. ما باید در شرایط کنونی قبول کنیم که همه چیزی تغییر پیدا کرده است و ده‌ها مقوله وجود دارد که این علامت را می‌دهد که این قانون باید تغییر پیدا کند؛ چراکه این قانون هیچگونه قابلیت اجرایی برای دوره حاضر ندارد.

ندیمی اظهار کرد: مورد سوم، ارجاعات بخش خصوصی و تعاونی است که در موارد زیادی اصلاحاتی در این قانون را به تناسب واقعیات از ما طلب می‌کنند، چراکه اولا این مالیاتی که قرار بود جانشین مالیات بر تولید شود و تولید‌کننده آن را نپردازد و مصرف‌کننده آن را پرداخت کند امروز باعث شده است که ما با چند موضوع مواجه شویم که اولا گاهی مصرف‌کننده مجبور است مالیات را چند بار پرداخت کند و ما نمی‌خواهیم ظلمی به مصرف کننده صورت بگیرد ثانیا تولیدکننده نباید مالیات را بپردازد و هزینه تولید نباید لحاظ شود و باعث گرانی هزینه تولید شود.

ضرورت ارائه لایحه برای اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده

وی افزود: بنابراین لازم است با دفاع از تولید و مصرف‌کننده به  گونه‌ای عمل کنیم که این مالیات به صورت مکرر دریافت نشود، به علاوه که به هیچکدام هم فشاری وارد نشود. این نکته را هم باید اضافه کرد که اگر تولیدکننده، این مالیات را پرداخت کند قدرت رقابتش در مقابل خارجی‌ها از بین می‌رود و اگر مصرف‌کننده پرداخت کند قدرت خرید او نازل شده و فقیرتر می‌شود بنابراین بر اساس این نوع مسائل، موارد زیادی را شاهد هستیم که با تفسیر اجرایی مواجه شده است.

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: تفسیر اجرایی به این معنی است که  دولت باید قانون را اجراء کند و مقام تفسیری نگذارد اما متأسفانه درباره این قانون شاهد هستیم که در بسیاری موارد، مسئولان سازمان، خودشان اقدام به تفسیر قانون می‌کنند در حالیکه قانون باید آنقدر روشن باشد که نیازی به تفسیر نداشته باشد بنابراین براساس چنین تفاسیری فشارهای زیادی به مردم وارد شده است که ما باید این را مدیریت کنیم و حتما باید لایحه ارائه شود و گرنه ما در مجلس این کار را انجام خواهیم داد.

نماینده سیاهکل در خانه در حانه ملت در پاسخ به این پرسش که آیا در این لایحه اصلاحی، فعالان اقتصادی و تولید‌کنندگان در زمینه این قانون مورد مشورت قرار گرفته‌اند؟ اظهار کرد: همه طرح‌ها و لوایح در مجلس به نحوی از انحا با حضور نمایندگان بخش‌ها، اتاق‌ها و مراکز پژوهشی بررسی می‌شود و مجموعه نشست‌های ما در مجلس در چند سال اخیر شامل از این موارد بوده است.

captcha