الگوی تفریح سالم کدام است؟/ کار نباید باعث کمرنگ‌شدن تفریح در خانواده شود
کد خبر: 2652196
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۳

الگوی تفریح سالم کدام است؟/ کار نباید باعث کمرنگ‌شدن تفریح در خانواده شود

گروه اجتماعی: کارشناس علوم اجتماعی در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه کار نباید باعث کمرنگ شدن جایگاه تفریح در خانواده شود، مطرح کرد: غریزه نیاز به تفریح مانند دیگر غرایز اگر آزاد و کنترل نشده باشد به‌طور حتم زیان‌هایی به‌دنبال خواهد داشت.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، آخرین بار​ که تفریحی خانوادگی را تجربه کردید کی بود؟ چه کار کردید؟ اصلاً برنامه‌ای برای لذت بردن از اوقاتتان کنار خانواده دارید؟ شاید خیال می‌کنید تفریح کردن نمی‌تواند آن‌قدرها هم مهم باشد و اصلاً اهمیتی دارد که مدت‌هاست در جمع خانواده از فعالیتی سرگرم‌کننده لذت نبرده‌اید یا آخرین خاطره‌هایتان از یک سرگرمی خانوادگی شاد مربوط به سال‌ها پیش است اما برخلاف باور شما، به اعتقاد روان‌شناسان، تفریح‌های خانوادگی سهم بسیار مهمی در حفظ سلامت روانی اعضای خانواده، کاهش تنش و افزایش سطح موفقیت آنها در جنبه‌های گوناگون دارد.



تفریح؛ عاملی برای تأمین سلامت جسمی افراد



فاطمه پیل‌تَن، کارشناس علوم اجتماعی در خراسان جنوبی با بیان اینکه تفریح تنها جنبه سرگرمی ندارد، گفت: تفریح عاملی برای تأمین سلامت جسمی، روانی، فردی و اجتماعی است.



وی با اشاره به اینکه نیاز به تفریح یکی از مسائل مهم زندگی است، بیان کرد: نیاز به تفریح طبیعی و فطری است و باید در تمام دوران عمر برآورده شود.



پیل‌تَن عنوان کرد: هرچه کار و فعالیت‌های اجتماعی و تلاش‌های تحصیلی و حرفه‌ای بیشتر باشد احتیاج به تفریح شدیدتر احساس می‌شود.



این کارشناس علوم اجتماعی در خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه بی‌توجهی به این مسئله مهم حیاتی خطرات زیادی را به‌دنبال دارد، گفت: اگر وسایل تفریح سالم به قدر احتیاج در دسترس مردم نباشد اکثر مردم به نام تفریح با بی‌بندوباری‌ها خود را مشغول و به راه‌های زیان‌بار کشانده می‌شوند.



پیلتن درباره جایگاه تفریح در اسلام گفت: اسلام در مقام جوابگویی به تمام خواسته‌ها و نیازهای روحی وجسمی بشر در این زمینه دستوراتی داده است.



وی با بیان اینکه نوع تفریح به شخصیت فرد نیز بستگی دارد، اظهار کرد: جوانان باید وسایل تفریح را از نوعی انتخاب کنند که مایه رشد و ترقی روحی و معنوی آنان باشد.



این کارشناس علوم اجتماعی در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تفریح از احتیاجات طبیعی انسان‌ها است، افزود: این احتیاج را باید از مجرای صحیح برطرف کرد لذا برای این امر باید تفریح سالم و سودمند را از ناسالم و زیان‌بخش تشخیص داد.



کار نباید باعث کمرنگ‌شدن جایگاه تفریح در خانواده شود



پیل‌تَن با اشاره به اینکه کار نباید باعث کمرنگ شدن جایگاه تفریح در خانواده شود، مطرح کرد: غریزه نیاز به تفریح مانند دیگر غرایز اگر آزاد و کنترل نشده باشد به‌طور حتم زیان‌هایی به‌دنبال خواهد داشت.



وی با بیان اینکه تفریح باید وسیله برای پرورش قوای جسمی و روحی باشد، تأکید کرد: از تفریحاتی که این دو اثر را ندارند و موجب اختلالات روانی و ترویج فحشا و جنایات می‌شود باید دوری کرد.



این کارشناس علوم اجتماعی در خراسان جنوبی درباره لزوم ایجاد وسایل تفریح گفت: جامعه امروز به وسایل تفریح نیاز دارد چرا که تنها راه شناخت تفریح سالم از ناسالم نمی‌تواند اجتماع آلوده را اصلاح کند.



پیل‌تَن ادامه داد: ما پس از آنکه راه صحیح سرگرمی را از راه خطرناک آن تشخیص دادیم باید تلاش کنیم وسایلی که موجب تفریح سالم است را آماده کنیم.



وی بیان کرد: جوانان باید مقداری از ساعات فراغت را به مطالعه مفید اختصاص دهند و اگر در آغاز کار انس و علاقه‌ای نداشته باشند تکرار و تمرین انتخاب کتاب‌های سودمند موافق با ذوق می‌تواند آن‌ها را علاقه‌مند کند.



حجت‌الاسلام علی‌اکبر آذری، کارشناس دینی در خراسان جنوبی گفت: اهمیت تفریح در آموزه‌های اسلامی به‌حدی است که امام باقر(ع) تفریح را پس از لزوم اختصاص وقتی برای عبادت، وقتی برای کسب معاش و ...، یکی از چهار بخش اصلی شمرده و می‌افزایند: کسی که این آخری (تفریح) را ندارد آن سه دیگر را نیز ندارد.



تفریحات سالم



وی مسافرت، ورزش، تیراندازی، اسب دوانی و شنا را از جمله تفریحات سالم ذکر کرد و افزود: مطالعه و کتاب خواندن از تفریحاتی است که در رشد فکری و روحی مردم مؤثر است و اگر با ذوق و اشتیاق همراه باشد لذت‌بخش و نشاط انگیز است



آذری تأکید کرد: پدران و مادران باید وسایلی که مایه رکود فکری نوجوانان است در اختیار آنان نگذارند زیرا همان‌طور که تفریحات سالم عاملی برای رفع خستگی و ایجاد سرور و نشاط است در مقابل تفریح ناسالم موجب رکود فکر و عقل می‌شود.



وی بیان کرد: گفتار حکیمانه که از راه مطالعه و یا نشست و برخواست با دانشمندان به دست می‌آید روح نشاط و نیروی فکری را زیاد می‌کند.



این کارشناس دینی در خراسان جنوبی با بیان اینکه مسافرت یکی از تفریحات سالم و لذت بخشی است که در سلامت جسم و روان مؤثر است، ادامه داد: اسلام نیز مسلمانان را به این تفریح صحیح و سالم فراخوانده و تشویق می‌کند.



آذری اظهار کرد: اسلام هرنوع سیر و ردشی را نمی‌پذیرد بلکه فقط آن سیر وگردشی را که همراه با یک هدف انسانی باشد یعنی هدفی که برای فرد یا جامعه نفعی داشته باشد.



زندگی،کار و خوراک یکنواخت برای شخص ضرر دارد



آمنه منافی، روان‌شناس بالینی در خراسان جنوبی نیز گفت: امروزه از نظر پزشکی ثابت شده که زندگی،کار و خوراک یکنواخت برای شخص ضرر دارد و اعضاء زودتر فرسوده و ناتوان می‌شوند پس تغییر زندگی و تنوع باید جزء برنامه بهداشتی قرار گیرد.



وی ادامه داد: مسافرت‌هایی که به‌منظور هوس‌رانی و عیاشی است و به جای بیداری دل و شنوایی گوش با کوفتگی اعصاب و خستگی فکر و جسم همراه است را نمی‌توان تفریح سالم نامید.



این روان‌شناس بالینی با اشاره به اینکه مسافرت اگر صحیح و باهدفی مشروع انجام شود یکی از عوامل پیشرفت اخلاقی و صنعتی جامعه محسوب می‌شود، ادامه داد: به این وسیله به ترقی و رشد جامعه افزوده می‌شود.



منافی بیان کرد: متأسفانه مردم در بیشتر گردش‌ها و مسافرت‌ها به‌جای اینکه از پیشرفت‌های علمی و صنعتی دیگران بهره گیرند هوس‌رانی، عیاشی، طرح نوین مدها و جز آن را به ارمغان می‌آورند.



ورزش یکی از تفریحات سالم و سودمند



وی با اشاره به اینکه ورزش یکی از تفریحات سالم و سودمند است که مانند مسافرت نشاط انگیز و در سلامت و بهداشت افراد مؤثر است، بیان کرد: سلامت بدن و سلامت روح با ورزش به‌دست می‌آید.



این روا‌ن‌شناس بالینی ادامه داد: نیک‌بختی هر کس با سلامت روح و بدن او ارتباط مستقیم دارد چرا که اهمیت ورزش به این است که بدن را نیرومند و روح را دارای اراده می‌کند.



منافی تأکید کرد: پدران و اولیای فرزندان باید مواظب باشند فرزندانشان به تفریح‌های نامشروع آلوده نشوند چنانچه برای تفریح در مراکزی شرکت کنند که از نظر اخلاقی و تربیتی به صلاحشان باشد.



وی بیان کرد: در خانواده مهم است تفریحی انتخاب شود که همه اعضای خانواده آن را دوست داشته باشند و این نظرخواهی باید از فرد فرد خانواده انجام گیرد.



این روانشناس بالینی افزود: اگر مرکزی شایسته برای تفریح سالم وجود نداشته باشد باید پدران و مادران در حد توان وسایل تفریح فرزندان را در خانه خود فراهم تا به عوامل فساد و آلودگی دچار نشوند.



منافی بیان کرد: مردم باید مرکزی را برای تفریح جوانان فراهم کنند تا علاوه بر اینکه به نیاز طبیعی آنان از نظر تفریح پاسخ داده شود مطالب اخلاقی و تربیتی و راه زندگی صحیح نیز به آنان تعلیم تا از هرگونه آلودگی و فساد در امان باشند.

captcha