اسلام انگلیسی و آمریکایی؛ دو رویکرد و یک هدف
کد خبر: 2707440
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۰
حمید رضا ترقی عنوان کرد:

اسلام انگلیسی و آمریکایی؛ دو رویکرد و یک هدف

گروه سیاسی: ترقی در تبیین رویکردهای اسلام آمریکایی و انگلیسی که با هدف تفرقه‌افکنی در میان مسلمانان صورت می‌گیرد، گفت: رویکرد اسلام انگلیسی اهانت به مقدسات اهل سنت و مقابله با وحدت است و اسلام آمریکایی مشی امویان و مخالفان اهل بیت(ع) و تفکیک دین از سیاست را دنبال می‌کند.

حمید رضا ترقی، رئیس مرکز امور بین ‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره ویژگی‌ها و مشخصات شیعه لندنی و سنی آمریکایی گفت: مهم‌ترین ویژگی اسلام آمریکایی ضدیت با اسلام سیاسی برگرفته از قرائت انقلاب اسلامی و تلاش در جهت غیرسیاسی جلوه دادن اسلام و نفی ولایت فقیه در شاکله سیاسی اسلام است.

اسلام انگلیسی و اسلام آمریکایی؛ دو چهره با یک هدف

وی ادامه داد: اما مهم‌ترین ویژگی اسلام انگلیسی یا شیعه لندنی مقابله با اهل سنت و تلاش در جهت تفرقه و تشتت در جامعه اسلامی با سبک سیاست انگلیسی است؛ سبکی که استعمار پیر انگلیس برای حاکم کردن خودش در جوامع اسلامی تحت عنوان «تفرقه بینداز و حکومت کن» اجرا می‌کرد.

ترقی اظهار کرد: در واقع اسلام انگلیسی زمینه تفرقه را بین امت اسلامی برای حاکمیت کفر و استکبار فراهم می‌کند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه درباره مشخصات جزئی‌تر این دو مدل اسلام عنوان کرد: در اسلام انگلیسی به شدت بر ترویج خرافات و اخباری‌گری، پررنگ کردن اختلافات در بین مسلمانان، ایجاد تعصبات کور درباره مبانی فکری و اعتقادی شیعه، اهانت به مقدسات اهل سنت و مقابله با اندیشمندان و حامیان وحدت اسلامی و تقریب مذاهب اسلامی تأکید می‌شود.

وی افزود: اما در اسلام آمریکایی تأکید بیشتر بر روی تفکیک دین از سیاست، مقابله با هر گونه قیام علیه حکام جور در جوامع اسلامی، نفی مقدسات و محترم نشمردن شخصیت‌های الگو و مطرح تاریخ اسلام، تبعیت از راه و روش امویان و خوارج و مخالفان اهل بیت(ع) و در نهایت فراهم کردن زمینه سلطه آمریکا بر کشورهای اسلامی است.

حکومت‌های مرتجع منطقه مظهر دخالت در امور داخلی کشورهای اسلامی هستند

ترقی درباره دلایل و اهداف اتخاذ سیاست‌های معارض و خصمانه برخی حکومت‌های اسلامی از جمله عربستان مانند کاهش عجیب قیمت نفت علیه جمهوری اسلامی با توجه به رویکرد تقریبی ایران در جهان اسلام گفت: وقتی که سرنخ  مسائل و مشکلات داخلی کشورهای اسلامی  مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌‌گیرد متوجه می‌شویم کشورهایی مانند عربستان، امارات، قطر، اردن و ترکیه در اکثر درگیری‌ها و بحران‌های منطقه و جهان اسلام در سال‌های اخیر سهیم هستند و دخالت مستقیم دارند، چه به لحاظ حمایت و پشتیبانی لجستیکی تروریست‌ها و عوامل مخالف جبهه مقاومت در منطقه و چه به لحاظ حمایت مالی.

رئیس مرکز امور بین‌الملل حزب مؤتلفه اظهار کرد: زمانی هم که بازیگران و عوامل ناامن‌ساز در کشورهای منطقه همچون سوریه، عراق، لبنان و پاکستان را مورد بررسی قرار می‌دهیم می بینیم همین دولت‌های حامی تروریست‌ها در منطقه که ذکر شد، در تمام امور داخلی این کشورها دخالت می‌کنند؛ از اینکه چه کسی در رأس حکومت قرار گیرد تا اینکه موضعش در قبال مقاومت، رژیم صهیونیستی، جهان اسلام و جمهوری اسلامی چگونه باشد.

سرسپردگی به غرب، عامل اصلی اتخاذ سیاست‌های خصمانه از سوی مرتجعین منطقه علیه ایران

ترقی یادآور شد: بنابراین حکومت‌های یادشده (عربستان، قطر و ...) مظهر دخالت در مسائل داخلی سایر کشورهای اسلامی هستند و پشتیبانی مالی، لجستیکی و رسانه‌ای گسترده‌ای از مخالفین دولت‌های اسلامی و تروریست‌ها انجام می‌دهند که این ریشه در سرسپردگی آنها به آمریکا و سیاست‌های غرب دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دولت‌های مرتجع منطقه بدون تکیه به غرب نمی‌توانند به حکومت خود ادامه دهند، لذا تابع نظرات و خواسته‌‌های دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی غرب و آمریکا هستند و اتخاذ سیاست‌های خصمانه علیه جمهوری اسلامی مانند کاهش قیمت نفت در ماه‌های اخیر و همچنین مخالفت با وحدت اسلامی و نزدیکی ملت‌های مسلمان به یکدیگر در این چارچوب معنا می‌یابد.

captcha