نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی؛ اثبات‌کننده جایگاه مردمی دین اسلام
کد خبر: 2768884
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۵
محمدرضا امام عنوان کرد:

نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی؛ اثبات‌کننده جایگاه مردمی دین اسلام

گروه دانشگاه: رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران با اشاره به نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی، گفت: نتیجه مهمی که می‌گیریم این است که این دین، مکتب و رهبری در تمام دنیا پایگاه مردمی و اعتقادی دارد.

حجت‌الاسلام محمدرضا امام، رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در رابطه با نامه‌ای که مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکای لاتین نوشته‌اند، گفت: رهبر معظم انقلاب که وظیفه رهبری جهان اسلام را دارند، به دنبال آگاهی دادن به مردم هستند و اینکه مطالب را به‌طور مستقیم به آن‌ها ابلاغ کنند. این اولین نتیجه‌ای است که می‌توان از این نامه گرفت.

وی افزود: به حکم اینکه ایشان پدر معنوی امت هستند باید این مسئله را به گوش همه جهانیان داخل و خارج برسانند و یک حقایقی را تبیین کنند تا کسی عذر نداشته باشد که من نمی‌دانستم. ایشان به‌طور منطقی، بسیار ساده و بسیار زیبا مطالبی را فرمودند.

حجت‌الاسلام امام در رابطه با گرایش به اسلام در دنیای کنونی، اظهار کرد: در جهان، تحولی با انقلاب شکوهمند اسلامی ایجاد شد و جوانان در جهان توجهی به انقلاب و ایران و اسلام پیدا کردند و کم کم گرایش‌ها بیشتر شد. مردم از تعالیم اسلامی استفاده می‌کردند و احساس کردند که یک دین عدالت‌محور و روشن است که نیازهای فکری و اعتقادی انسان را پاسخ می‌دهد.

وی عنوان کرد: در دوره‌ای توجه‌ها به دین اسلام بسیار زیاد شد. از سوی دیگر توطئه‌هایی صورت گرفت که اسلام را بد، بی خاصیت یا دین متوحش، نشان بدهند. از گروه‌های تروریستی و کارهای تبلیغاتی استفاده کردند، همچنین متأسفانه از برخی افراد داخل نیز استفاده کردند که کارهایی را به نفع آنها اما به نام دین، اسلام و مکتبی که صلح و صفا برای بشریت و سعادت بشر را می خواهد انجام دادند و یک چهره غیر واقعی و کاذبی را از اسلام با  حوادث 11 سپتامبر تا بعد از آن و تا الان نشان دادند.

حجت‌الاسلام امام گفت: قطعاً نامه رهبر معظم انقلاب مؤثر خواهد بود و ان‌شاءالله مکر دشمنان اسلام را به خودشان برگرداند و بیشتر باعث می‌شود که ملت‌ها در تمام دنیا بفهمند که حقیقت کجاست. نتیجه مهمی که می‌گیریم این است که این دین، مکتب و رهبری در تمام دنیا پایگاه مردمی، فکری و اعتقادی دارد و خواهد داشت.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا جوانان خطاب قرار گرفته‌اند، گفت: رهبر معظم انقلاب در این نامه فرموده‌اند به دلیل اینکه آینده این مناطق در اختیار شماست من می‌خواهم شما توجه کنید، شما که آینده‌ساز دنیا و این مناطق هستید، شما باید توجه کنید. گرچه دیگران هم مخاطب هستند. انتخاب منطقه استراتژیکی که ایشان فرمودند به این معنا نیست که جای دیگری را در بر نمی‌گیرد. یک منطقه‌ای را ایشان تشخیص دادند که این منطقه استراتژیک در دنیا می‌تواند فرمایشات ایشان را راحت‌تر دریافت و منتقل کند؛ والا نه اینکه فقط آن‌ها مخاطب کلام رهبر معظم انقلاب باشند.

نامه رهبر معظم انقلاب در داخل کشور هم مخاطب دارد

حجت‌الاسلام امام با بیان اینکه این نامه حتی در داخل کشور هم مخاطب دارد، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب، منطقه‌ای را مورد خطاب قرار می‌دهند وگرنه اثبات شئ نفی ماعدا نمی‌کند. منطقه استراتژیکی بسیار مهمی را انتخاب کرده‌اند که زمینه پذیرش در آن وجود دارد و می‌تواند اثرگذار باشد.

وی با اشاره به چرایی اینکه در سران غربی این تمایل وجود دارد که تفکر اسلامی در حاشیه قرار گیرد، گفت: رهبر معظم انقلاب می‌خواهند خود جوانان به این حقیقت توجه کنند که آن‌ها سعی می‌کنند اسلام را در حاشیه قرار دهند و از عرصه زندگی مردم برانند، چون بیم آن را دارند که مردم به اسلام و به احکام اسلام گرایش و توجه پیدا کنند و در نهایت از همراهی آن دستورات زورگویانه و تحکم بر دیگران و ظلم و زور سر باز زنند. این قضیه بسیار بسیار مهم است که اینها فکر کنند چرا این چنین است، چرا این حکومت‌ها این کارها را می‌کنند و حقیقت امر را بتوانند پیدا کنند.

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران گفت: رهبر معظم انقلاب راه را نشان داده‌اند و جرقه‌ای در ذهن آن‌ها زده شده است؛ اما این کل مطلب نیست. باید تحقیق، تأمل و مطالعه کنند. این کار باید ادامه پیدا کند. سؤال‌هایی که آقا فرمودند و این‌که دستور دادند که بروید مطالعه و تحقیق کنید، بپرسید و ببینید، اینها پاسخ می‌خواهد. سؤال مطرح می‌شود اما پاسخ هم می‌خواهد، باید در جایی منابعی باشد که پاسخ این شبهاتی که الان در ذهنشان به‌وجود می‌آید و این تأملاتی که پیدا می‌کنند را بیابند.

وی در پایان اظهار کرد: امیدوارم همه بتوانیم از فرمایشات رهبر معظم انقلاب تأسی کنیم و از آن‌ها استفاده کنیم. این قدم بسیار منطقی، فرهنگی، عالی و واقعاً‌ بسیار زیبایی است که در این تاریخ اتفاق افتاد و ان‌شاء‌الله یک تحول فکری و فرهنگی را در آینده نزدیک شاهد باشیم.

captcha