دانشمندان کشورهای اسلامی به تأسی از نامه رهبری، حقایق قرآنی را برای جوانان روشن کنند
کد خبر: 2893706
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۳
مدیر گروه تاریخ، تمدن و انقلاب اسلامی دانشگاه تهران:

دانشمندان کشورهای اسلامی به تأسی از نامه رهبری، حقایق قرآنی را برای جوانان روشن کنند

گروه دانشگاه: اگر علما و دانشمندان کشورهای اسلامی به تأسی از نامه رهبر معظم انقلاب، اسلام واقعی را در کشورهای خودشان تبلیغ و تبیین کنند،حقایق قرآنی، سنت پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) برای جوانان امروز ممالک مختلف روشن می‌شود.

حجت‌الاسلام بهاءالدین قهرمانی‌نژاد، مدیر گروه تاریخ، تمدن و انقلاب اسلامی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) در رابطه با نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی، گفت: این پیام روح‌بخش و تاریخی به معنای واقعی علی‌گونه و پیغمبرگونه است. رهبر معظم انقلاب که یک انسان فرزانه هستند بسیار بجا اقدام به این کار کردند.

وی افزود: این اقدام در این برهه از زمان بی شباهت به نامه‌ای نیست که امام خمینی(ره) به میخائیل گورباچف نوشت. کاری که این بزرگوار انجام دادند یک الهام خداوندی و یک عنایت خاصی بوده است. امام عصر به ایشان عنایت کرده است که این نامه را بنویسند. این نامه حکایت از همان رسالت انقلاب است. امام(ره) در اوایل انقلاب فرمودند که ما انقلابمان یک رسالت جهانی دارد.

قهرمانی‌نژاد اظهار کرد: در حقیقت رهبر عزیزمان با این نامه فصل مهمی برای تمام جوانان کشورهای اسلامی به‌ویژه کشورهای اروپایی که مسیحی هستند و در عین حال مسلمانان زیادی هم آنجا زندگی می‌کنند، به وجود آورد. به نظرم می‌رسد که اگر علما و دانشمندان کشورهای اسلامی بیایند به تأسی از این نامه اسلام واقعی را در کشورهای خودشان تبلیغ و تبیین کنند، نتیجه آن حداقل این است که در ممالک مختلف حقایق دینی و قرآنی و سنت پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) برای جوانان امروز روشن شود.

وی ادامه داد: گوهر گمشده و نایافته‌ای که در این عالم وجود دارد معنویت است. فقدان آن باعث شده در کشورهای اروپایی آمار خودکشی و افسردگی به شدت بالا برود، همچنین رو آوردن به مواد مخدر به شدت بالاست. درست است که بعضی ممکن است بگویند که جوانان خود ما نیز مشکلاتی دارند. ممکن است یک بخشی از آن‌ها مشکلاتی داشته باشند ولی حقیقت این است که معنویت در بخش عمده‌ای از جوانان کشور ما نهفته است و این خودش را در اعتکاف‌ها و 22 بهمن‌ها و در مراسم عزاداری و مولودی‌های ائمه(ع) نشان می‌دهد؛ اما در کشورهای غربی به دلیل هجوم شبانه‌روزی امواج اسلام‌ستیزان در واقع نامه رهبر معظم انقلاب یک مرهم بزرگ و آب حیات‌بخشی بر جان‌های تشنه جوانان مغرب زمین بود. امیدوارم ان‌شاءالله تأثیر آن را از این به بعد بیشتر ببینیم.

قهرمانی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که چرا رهبر جوانان را مخاطب قرار داد؟ گفت: به این دلیل که جوانان قشر پویا، زنده، تعیین‌کننده و اساسی و روح‌بخش جامعه هستند. در قرآن جوانی و جوان بودن موضوعیت دارد. خداوند متعال در مورد اصحاب کهف می‌فرماید: «إِنَّهُمْ فِتْیَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى؛ آنان جوانانى بودند که به پروردگارشان ایمان آورده بودند و بر هدایتشان افزودیم»، (کهف/13). آنان جوانانی و یا جوانمردانی بودند. یا در مورد حضرت ابراهیم(ع)‌ آمده است: «قَالُوا سَمِعْنَا فَتًى یَذْکُرُهُمْ یُقَالُ لَهُ إِبْرَاهِیمُ؛ گفتند شنیدیم جوانى از آنها [به بدى] یاد مى‏کرد که به او ابراهیم گفته مى‏شود»، (الانبیاء/60) و آیات دیگری را نیز در این رابطه داریم. خداوند انبیا بزرگ ما را در سنین جوانی مانند حضرت یوسف(ع) را چقدر در قرآن مدح کرده است یا پیامبران دیگر چقدر مدح شده‌اند. میان ائمه(ع) نیز چند نفرشان در سن جوانی به شهادت رسیدند. در مورد خود امیرالمؤمنین(ع) نیز این تعبیر است که «لا فَتى اِلاّ عَلِىّ، لا سَیفَ اِلاّ ذُو الفَقار»؛ بنا بر این با این تعابیر و با این مسائل معلوم می‌شود که التفات به جوان چقدر در اسلام و ادیان توحیدی نهادینه است.

وی با بیان اینکه مرکز سیاست‌های اسلام‌ستیزی بیشتر در دو منطقه اروپا و آمریکای شمالی نضج می‌گیرد و رشد می‌کند، دلیل مورد خطاب قرار گرفتن جوانان این ناحیه را در نامه رهبر همین موضوع دانست و گفت: ایشان به‌عنوان یک رهبر خواسته‌اند که آن نقطه و مرکز اصلی را خطاب قرار بدهند و اینکه در این دو منطقه نوع فسادی که وجود دارد برای جوانان دیگر وجود ندارد. بعضی فسادهایی که آن‌ها دیوانه‌وار انجام می‌دهند در همین مناطق دیده می‌شود.

اصلی‌ترین موضوعی که ساختار قدرت را منزوی می‌کند

مدیر گروه تاریخ، تمدن و انقلاب اسلامی دانشگاه تهران در پاسخ به این پرسش که رهبر در این نامه این سؤال را پرسیدند که چرا ساختار قدرت در جهان اسلام مایل است که تفکر اسلامی در حاشیه و انفعال قرار بگیرد، به نظر شما چرا اینگونه است؟ اظهار کرد: به دلیل اینکه اصلی‌ترین محوری که توانسته اینها را منزوی کند همین شعارهای ناب اسلامی بوده که با قرائت حضرت امام(ع) و آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای بیان شده که همان اسلام ناب محمدی است. اسلامی که از نوع دیگر بوده سالیان سال بوده و کشورهای ابرقدرت هیچ مشکلی نیز با‌ آن نداشتند بلکه آن را ترویج هم می‌کردند. آن‌ها با اسلام با قرائت عربستان سعودی مشکلی ندارند؛ بلکه خودشان آن را درست کرده‌اند. استعمار پیر بریتانیا سه چیز را درست کرد که ظاهراً ضد هم هستند؛ بهاییت، وهابیت و صهیونیست یعنی سه تا فرقه انحرافی که یکی از آن‌ها بهاییت بود که نه سنی بود و نه شیعه، بلکه فرقه ضاله بود. وهابیت هم همینطور.  صهیونیست هم ربطی به دین توحیدی موسی کلیم الله(ع)‌ ندارد اما در قالب شعارهای دینی به اساس اسلام حمله می‌کنند.

قهرمانی‌نژاد با بیان اینکه اسلام‌هراسی تا حدی در ذهن جوانان اروپایی شکل گرفته اما نامه رهبر معظم می‌تواند خلأ شناخت واقعی از اسلام را پر کند، عنوان کرد: ثمره اقدام ایشان این خواهد بود که در بخش عظیمی از جوانان سؤال تولید می‌شود و طبیعتاً وقتی برای یک نفر سؤال تولید شد دنبال جواب آن می‌رود. از آن‌هایی که دنبال جواب می‌روند از صد نفر 10 نفر اگر به جواب برسند همان 10 نفر می‌توانند صد نفر را مجدداً آگاه کنند. و این جوشش و خیزش یک حرکت هماهنگ و مفیدی را شکل خواهد داد.

captcha