کنیسه‌های ایران امن‌ترین کنیسه‌ها در دنیاست/ نامه سناتورها لطیفه بود
کد خبر: 2986203
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۵
نماینده کلیمیان در مجلس:

کنیسه‌های ایران امن‌ترین کنیسه‌ها در دنیاست/ نامه سناتورها لطیفه بود

گروه بین‌الملل: سیامک مره صدق، نماینده یهودی‌های ایران در مجلس شورای اسلامی، کنیسه‌های یهودیان در ایران را از امن‌ترین کنیسه‌ها در جهان می‌داند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری المانیتور، سیامک مره صدق، نماینده یهودی‌های ایران در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌و‌گو با این رسانه افزود: من از این که در کنار نتانیاهو قرار بگیرم، ناراحت می‌شوم؛ نتانیاهو نماینده همه‌ یهودیان دنیا نیست. اما در مورد ایران و یهودیان، نحوه‌ تعامل با یهودیان در ایران به‌ویژه پس از ورود اسلام به ایران شاید یکی از مثال‌زدنی‌ترین موارد باشد. به‌ویژه بعد از ورود اسلام به این کشور پیروان یهود به‌راحتی در این سرزمین به زندگی خود ادامه دادند.

وی افزود: در بدترین دوران‌های تاریخ برخورد با پیروان یهود در اروپا همچون دوران انگیزاسیون در قرون وسطی و هولوکاست در جریان جنگ جهانی دوم، نه تنها ایران برای یهودیان ایرانی سرزمین امنی بود، بلکه برای یهودیان اروپایی نیز پناهگاهی امن بوده است. در قرون وسطی یهودیانی که از انگیزاسیون اروپا گریختند به ایران می‌آمدند و امروز می‌توانید در کاشان و یزد گورستان‌های کلیمی‌ها مزار روحانیون یهودی بسیاری را ببینید که در دوران قرون وسطی به ایران آمدند و تا پایان عمر این‌جا زندگی کردند.

مره صدق تصریح کرد: در گورستان یهودیان در تهران تعداد زیادی یهودی لهستانی دفن شده‌اند که در زمان جنگ جهانی دوم از هولوکاست فرار کردند و در ایران در آرامش زندگی کردند. امروز من به عنوان یک یهودی با افتخار می‌گویم که امن‌ترین کنیسه‌های دنیا ، کنیسه‌های یهودیان در ایران است، در هیچ یک از کشورهای اروپایی کنیسه‌ای نیست نیاز به نیروی پلیس نداشته باشد، در ایران اما این‌گونه نیست و هرگز در طول تاریخ ایران تا امروز کنیسه‌های یهودیان به حفاظت نیاز نداشته است.

وی همچنین درباره نامه 47 سناتور آمریکا به رهبران ایران به المانتیور گفت: برخی حرکت‌ها آن‌قدر سخیف است که نیاز به پاسخ‌ هم شاید نداشته باشد. این حرکت به عنوان یک لطیفه در میان نماینده‌های ایران مطرح شد و برای خنده سوژه‌ مناسبی را در اختیار ما قرار دادند. این‌ها بیشتر از این که نماینده مردم آمریکا باشند، نماینده جنگ‌سالارها و آتش‌افروزهایی هستند که از برقراری صلح، ثبات و امنیت در جهان دچار اضطراب می‌شوند و مانند دیو دائم دوست دارند که بر طبل دیگری و خشونت بکوبند. این وظیفه آقای ابوما و تیم اوست که تکلیف‌اش را با یک سری افرادی که در چارچوب دولت آمریکا می‌خواهند ایران را تضعیف کنند ناکام کند.

مره صدق تأکید کرد: این نامه در ایران جای تأمل ندارد، سیاست خارجی در کشور ما همیشه از ثبات برخوردار بوده و هیچ‌گاه منافع ملی‌مان را درگیر بازی‌های جناحی نکرده‌ایم. متأسفانه برخی از نئوکانزواتیوهای آمریکایی این‌قدر به جنگ و آتش‌افروزی و دفاع از منافع کمپانی‌های اسلحه‌سازی علاقه دارند که منافع ملی و استراتژی سیاست خارجی آمریکا را می‌خواهند قربانی منافع صهیونیسم کنند.

وی افزود: کسانی که این نامه را نوشته‌اند با مبانی حقوق و روابط بین‌الملل آشنایی اندکی هم ندارند؛ در مذاکرات هسته‌ای ایران اصلا با آمریکا طرف گفت‌وگو نیست، طرف مذاکرات پنج+یک هستند؛ در این‌ مذاکرات به جز آمریکا شش کشور دیگر هم حضور دارند. این که چه‌طور یک سری نماینده سنا به خودشان اجازه می‌دهند بر فراز دیدگاه دیپلماتیک شش کشور اظهار نظر کنند و تمام معادلات و قراردادهایی را که از سوی یک رئیس‌جمهور در آمریکا بسته می‌شود، از نظر حقوقی زیر سؤال ببرند برای من جای تعجب است.
 
نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز در طرف ایرانی همه یک صدا و هم‌دل با تیم مذاکره‌کننده هستند و به این مذاکرات اعتقاد دارند؛ رهبر جمهوری اسلامی هم بارها از این مذاکرات حمایت کرده‌اند.

captcha