آیا جذب زائر و توریست، نیاز به این همه مرکز خرید در مشهد دارد؟
کد خبر: 2993739
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۳
استاد حوزه عنوان کرد:

آیا جذب زائر و توریست، نیاز به این همه مرکز خرید در مشهد دارد؟

گروه اجتماعی: استاد مدرسه علمیه نرجس(س) مشهد با اشاره به اینکه شاید بتوان گفت به تعداد نفرات ساکن مشهد، مغازه وجود دارد، اظهار کرد: جذب زائر و توریست، نیاز به این همه مرکز خرید ندارد بلکه باید فضاهای تفریحی بیشتر، ساده‌‌تر و ارزان‌تر را برای جوانان و جذب توریست ایجاد کرد.

فاطمه لعل‌روشن، استاد مدرسه علمیه نرجس(س) مشهد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با بیان اینکه تغییر رفتار الگوهای جامعه مهم است، عنوان کرد: تغییر رفتار الگوهای جامعه، معرفی الگوهای مقبول برای جوانان را در پی خواهد داشت.

استاد مدرسه علمیه نرجس(س) مشهد با اشاره به اینکه الگوهای جامعه می‌توانند یک روحانی، فرد مذهبی، مرجع تقلید، امام جماعت، هنرمند یا ورزشکار باشد، ابراز کرد: پوشش و حتی مارک وسایلی مانند تلفن همراه این افراد، می‌تواند برای جوانان الگو باشد.

وی با بیان اینکه برای ارائه الگوی درست به جوان امروزه نمی‌توان کارهای سطحی انجام داد، گفت: توصیه اخلاقی صرف، شاید کمی مؤثر باشد، ولی بهتر آن است که زیرساخت‌ها را تغییر دهیم؛ اگر جوان ما، استاد دانشگاه یا پزشکی را ببیند که ساده‌زیستی انتخاب کرده است، او هم ترغیب می‌شود چنین باشد اما زمانی که این افراد دچار تجمل می‌شوند و آن را اشاعه می‌دهند، آیا می‌توان از جوان توقع داشت که به دنبال تجملات نباشد.

عوامل دخیل در تجمل‌گرایی
استاد مدرسه علمیه نرجس(س) مشهد با اشاره به اینکه در تجمل‌گرایی عوامل متعددی دخیل است، اظهار کرد: آیا همه افرادی که به مراکز خرید مراجعه می‌کنند، به طور واقع نیاز رفتن به این مراکز را دارند؟ در حالی‌که یکی از عوامل رفتن به مراکز خرید، این است که ما فرهنگ تفریح سالم و ارزان را نداریم اینجا این سوال مطرح می‌شود که آیا تعداد مراکز خرید را با پارک‌ها و مراکز تفریحی می‌توان مقایسه کرد؟

لعل‌روشن با بیان اینکه، نگاه کردن راهی برای تقاضاکردن است، گفت: با یک تحقیق میدانی متوجه می‌شوید بسیاری از افرادی که به مراکز خرید می‌روند، فقط برای این است که گذران وقت کنند اما در فرهنگ گذشتگان ما این‌گونه بود که به جای این همه مرکز خرید، درصدی از اموال خود را وقف کنند، مانند حاج حسین ملک که باغ بزرگی را در وکیل آباد وقف کرده است و افراد می‌توانند با هزینه کم برای تفریح به آنجا بروند.

وی صداوسیما را عامل ترغیب مردم برای خرید عنوان و ابراز کرد: معادل شبکه قرآن که معارف دینی را تبلیغ می‌کند، یک شبکه بازار داریم، علاوه بر تبلیغاتی که بین برنامه‌های تلویزیونی پخش می‌شود؛ برنامه‌های آموزشی آشپزی نیز در کنار آموزش، استفاده از وسایل را به طور غیرمستقیم تبلیغ می‌کنند.

جایگزینی فضاهای تفریحی ارزان‌تر برای جوانان به جای ایجاد مراکز خرید
مدرس مدرسه علمیه نرجس(س) با اشاره به اینکه شاید بتوان گفت به تعداد نفرات ساکن مشهد، مغازه وجود دارد، اظهار کرد: جذب زائر و توریست، نیاز به این همه مرکز خرید ندارد بلکه باید فضاهای تفریحی بیشتر، ساده‌‌تر و ارزان‌تر را برای جوانان و جذب توریست ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه پیگیری‌ مد برای جوانان امری طبیعی است، گفت: ذائقه جوانان می‌طلبد که به دنبال امر جدیدی باشند و حق دارند که دنبال مارک خاصی باشند زیرا بعضی اجناس ایرانی، مناسب استفاده نیستند.

معاون آموزش واحد بین‌الملل مدرسه علمیه نرجس(س) با اشاره به اینکه در بحث تجمل‌گرایی، چشم و هم‌چشمی مؤثر است، اظهار کرد: یکی دیگر از عواملی که موجب می‌شود مردم به دنبال مارک خاصی باشند، تولیدات ایرانی است که ابتدا کیفیت دارد ولی به مرور کیفیت خود را از دست می‌دهند.

تغییر عادت، تغییر نگرش را به دنبال خواهد داشت
وی با بیان اینکه اگر عادت‌های خود را تغییر دهیم، بسیاری از نگرش‌ها تغییر می‌کند، گفت: برخی از رسومی که به آن عادت داریم، در جای خودش پسندیده است، مثلا ایام نوروز در جای خود، بسیار خوب است ولی اگر قرار باشد در این ایام، برای خرید لباس و تغییر دکوراسیون خانه و دید و بازدید، خود را اذیت کنیم، به طور قطع، نوروزی نداریم که از آن لذت ببریم.

لعل‌روشن افزود: اگر نگرش افراد متمول تغییر کند، افراد متوسط جامعه نیز آن‌ها را الگوی خود قرار خواهند داد، این گونه می‌توان نگرش جدید را جایگزین و فرهنگ‌سازی کرد.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما این است که هر ارگانی فقط به مشکلات خود توجه می‌کند، ابراز کرد: مثلا درباره گردشگری، آن قدر تبلیغات شده است که اکنون مسافرت افزایش یافته است و مسئولان آن از این امر خوشحال هستند اما آیا در زندگی تمام این افراد، اولویت سفر رفتن بوده یا در زیرساخت‌های زندگی‌اش بوده است.

استاد مدرسه علمیه نرجس(س) مشهد با اشاره به اینکه خریدکردن، بستگی به نیاز افراد و عرف جامعه دارد، عنوان کرد: آنچه در روایات ما مطلوب است، زندگی اقتصادی‌ در سطح رفاه است، طوری که اسراف و فقر نباشد.

وی با بیان اینکه عرف جامعه، سطح عمومی را تعریف می‌کند، اظهار کرد: به طور مثال زمان حضرت علی(ع) با زمان امام صادق(ع) متفاوت بود. در زمان حضرت علی(ع)، نهایت زهد در نوع غذا و پوشش را می‌بینید ولی در زمان امام صادق(ع) این‌گونه نیست و جامعه از رفاه نسبی برخوردار است، به طوری که افراد مذهبی مانند خود امام(ع) استفاده بیشتری از لباس و پوشش می‌کردند.

تعیین اولویت‌بندی در زندگی با عقل معاش
مدرس مدرسه علمیه نرجس(س) با بیان اینکه برای جامعه خود، عقل معاش را تعریف نکردیم، ابراز کرد: باید بدانیم که اولویت زندگی ما چیست و کارهایی که انجام می‌دهیم مناسب با کدام نیازماست؟ آیا نیاز به تفریح،‌ لباس،‌ غذا و حتی لوازم آرایش و … برای ما اولویت‌بندی شده است؟ تغذیه بدن من دراولویت است یا خرید لباس یا سفر در اولویت است؟

وی به ترویج عقل معاش اشاره کرد و گفت: ترویج عقل معاش یعنی مردم بدانند که اولویت‌های زندگی آنها چیست و برای چه اولویت‌هایی باید هزینه کنند؟ با عقل معاش می‌توان در نظر گرفت که نزدیک سال نو خرید کنید یا زودتراز آن که مشکل اقتصادی ایجاد نشود و در جامعه هم اثر کلان نگذارد و هجوم مردم به بازار موجب تورم نشود.

لعل‌روشن افزود: آموزش چگونگی اولویت‌بندی در زندگی را باید برای قشر جوان اعم از حوزوی،‌ دانشگاهی و دانش‌آموزی را در نظر داشت.

captcha