مساجد بولوتوث‌های خود را روشن کنند
کد خبر: 3225308
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۷
اسماعیلی:

مساجد بولوتوث‌های خود را روشن کنند

گروه فضای مجازی: یک کارشناس فضای مجازی گفت: مساجد می‌توانند برنامه ارسال بولوتوث خود را فعال کنند تا شعاع مشخصی از عابران بتوانند این برنامه‌ها را دریافت کنند؛ همین امر فرصت خوبی برای آشنایی افراد با برنامه‌های نرم‌افزاری مذهبی است.

داریوش اسماعیلی، مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به تعداد اندک برنامه‌های مناسبتی در سایت‌های دریافت‌کننده برنامه‌های نرم‌افزاری اظهار کرد: این مشکل نه تنها در سایت‌های دریافت‌کننده برنامه‌ وجود دارد بلکه تعداد لوح‌های فشرده مذهبی هم اندک است، این امر به دلیل آن است که در این حوزه همچنان افراد لذت مطالعه سنتی کتاب را به مطالعه دیجیتال ترجیح نمی‌دهند و زمانی که برنامه‌نویسان این رغبت اندک را شاهد هستند، کمتر به سراغ این چنین برنامه‌هایی می‌روند.

وی افزود: مشکل دیگر به دلیل نگاه تجاری برنامه‌نویسان است. آنها سعی می‌کنند به کسب درآمد بپردازند و با روی آوردن به برنامه‌های سرگرمی و تفریحی، مخاطبان‌شان را به خود جذب می‌کنند. همچنین برنامه‌نویسان به برنامه‌هایی راغبند که بیشتر مخاطبان عام آن را بپسندند.

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: از دیگر مشکلات این است که بحث اعتقادات در قدیمی‌ترها بیش از نسل جوان دیده می‌شود و شاید آموزش‌های لازم در زمینه اعتقادات به نسل جوان داده نشده است. هرچند سواد دیجیتال قدیمی‌ترها به نسبت نسل کنونی، ضعیف‌تر هستند.

وی بیان کرد: به نظر می‌رسد باید جامعه‌شناسان و مبلغان دلایل کاهش اعتقادات نسل جوان به نسبت نسل قدیمی‌ترها را بررسی کنند و راهکارهایی را برای این موضوع بیندیشند.

این مدرس دانشگاه علمی کاربردی تصریح کرد: یکی از راه‌های افزایش استقبال از برنامه‌های نرم‌افزاری مناسبتی، ایجاد جذابیت‌های ظاهری است. یعنی صرفا به موارد شنیداری و دیداری در برنامه‌ها اکتفا نکنیم، گاهی برای ایجاد انگیزه مسابقاتی را در این نرم‌افزارها ترتیب دهیم.

وی بیان کرد: یکی از دلایل استقبال اندک از برنامه‌های نرم‌افزاری مناسبتی، عدم اطلاع‌رسانی و ناقص‌بودن اطلاع‌رسانی است. عده‌ای از جوانان که با ابزارها آشنا هستند در جریان تولید این نرم‌افزارها قرار می‌گیرند اما آن گروه از جامعه که سنتی‌تر هستند، چگونه باید در جریان این تولیدات قرار بگیرند. این تولیدات باید در سطح جامعه از سوی رسانه‌ها همچون صداوسیما، در برنامه‌های مذهبی همچون اعتکاف تبلیغ و توزیع شود.

اسماعیلی اظهار کرد: مساجد می‌توانند برنامه ارسال بولوتوثی خود را فعال کنند و تا شعاع مشخصی از عابران بتوانند این برنامه‌ها را دریافت کنند. همین امر فرصت خوبی برای آشنایی افراد با برنامه‌های نرم‌افزاری مذهبی است.

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: ما باید فرهنگ استفاده درست از فضای مجازی را از مدارس و در بدو ورود دانش‌آموزان آغاز کنیم.همچنین معلمان و مربیان قرآنی مدارس هم با نحوه استفاده درست از کامپیوتر و فضای مجازی بطور کامل آشنا شوند. البته در مدارس هوشمند و در کتاب‌های درسی دیجیتال، داستان‌های قرآنی به زیبایی روایت می‌شوند اما چندان عمومی نشده است.

وی بیان کرد: باید دسترس‌پذیری به نرم‌افزارهای قرآنی را برای عموم افزایش دهیم. اگر مشاوران کامپیوتری‌مان مذهبی باشند، شاید بخشی از مشکلات حل خواهند شد چراکه عموم می‌توانند پرسش‌های نرم‌افزاری مذهبی را از این کارشناسان جویا شوند.

اسماعیلی اظهار کرد: مسائل اعتقادی، مسائل اکتسابی نیست که ایجاد  علاقمندی کنیم، بلکه مسئله‌ای درونی است. باید آنقدر برنامه‌های مذهبی در سایت‌ها بیشتر باشد که همیشه کاربر آن را مقابل چشمانش ببیند و برای انتخابش تلاش کند.

captcha