«مبارک باشد»؛ مفهومی قرآنی برای جلب رضای خداوند
کد خبر: 3309914
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶

«مبارک باشد»؛ مفهومی قرآنی برای جلب رضای خداوند

گروه فعالیت‌های قرآنی: بارها این کلمه را شنیده‌ایم که در برخورد با یک ماشین نو یا لباس و یا کسب پست و مقام، مردم به یکدیگر می‌گویند: «مبارک باشد»، و شاید شما هم به خیلی‌ها این جمله را گفته باشید اما واقعا فکر کرده‌اید که این جمله کوتاه به چه معنایی می باشد؟

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، بارها این کلمه را شنیده‌ایم که در برخورد با یک ماشین نو یا لباس و یا کسب پست و مقام، مردم به یکدیگر می‌گویند: «مبارک باشد»، و شاید شما هم به خیلی‌ها این جمله را گفته باشید اما واقعا فکر کرده‌اید که این جمله کوتاه به چه معنایی می باشد؟
این جمله یک دعاست و مفهوم بسیار جالب و مهمی دارد که آن را از سخن امام صادق(ع) که درباره آیه 31 سوره مریم می‌باشد، در می‌یابیم.
در سوره مریم می‌خوانیم: هنگامی که حضرت عیسی(ع) در نوزادی  و برای اثبات پاکی مادرش حضرت مریم(س) به اعجاز سخن گفت این جملات را بیان کرد: «وَجَعَلَنِی مُبَارَکًا أَیْنَ مَا کُنتُ وَأَوْصَانِی بِالصَّلَاةِ وَالزَّکَاةِ مَا دُمْتُ حَیًّا؛ و هر جا که باشم مرا با برکت‏ساخته و تا زنده‏ام به نماز و زکات سفارش کرده است».
امام صادق(ع) می‌فرمایند: بابرکت یعنی «پُرنفع» پس هرچیزی که پُرخیر و پُرنفع باشد بابرکت است، هرچه مفید و پرسود برای صاحبش باشد، مبارک است.
بنابراین زمانی که بگوییم: ماشینت با برکت یعنی ماشینی باشد که با آن زیاد به دیگران خدمت شود، به دیدن پدر و مادر برویم، از مریض عیادت کنیم، با خانواده به تفریح سالم برویم، در مجالس خوب شرکت کنیم و ...
و زمانی که می‌گوییم: منزل با برکت یعنی خانه‌ای که در آن میهمانی زیادگرفته شود، محل آرامش اعضای خانواده باشد، جلسات خوبی در آن برگزار شود، کارهای ارزشمندی مثل رفع اختلاف بین دو نفر در آن انجام شود و ...
عمر بابرکت نیز عمری است که فرد در مدت عمر برای خانواده، محله، فامیل، شهر و کشورش مفید باشد. کسب علم، خدمت به دیگران، افزایش کمالات و ارزش ها دستاورد آن باشد و فرد بگوید: «خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و من رستگار»
پس نتیجه می‌گیریم که کلمه «مبارک باشد»، چه دعای مهمی است که می‌توانیم نسبت به خانه، ماشین، قبولی در کنکور و استخدام در یک اداره و بازگشایی یک فروشگاه داشته باشیم. یعنی با این دعا آرزو می‌کنیم پرخیر، مفید و وسیله جلب رضای خداوند مهربان باشد.
و در پایان باید گفت در کنار این دعا که برای خود و دیگران درخواست برکت می‌کنیم باید تلاشی هم انجام داد چراکه خداوند به کسی برکت می‌دهد که زمینه‌هایی داشته باشد. ایمان، تقوا، روحیه خیرخواهی، کامل و بی‌نقص انجام دادن وظایفی که به عهده گرفته است و دعا و توسل از زمینه‌های جلب برکت هستند که با تقویت این موارد در زندگی خود تلاش کنیم، «بابرکت» باشیم.

نویسنده: ملیحه سیفی

captcha