ضرورت محوریت قرآن در برنامه‌های ماه رمضان
کد خبر: 3314327
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۸
بلک بیان کرد:

ضرورت محوریت قرآن در برنامه‌های ماه رمضان

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خوزستان گفت: محور قرار گرفتن قرآن کریم باید برای همه حرکت​ها، محتواها و برنامه‌ها در ماه مبارک رمضان مهم تلقی شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، حجت‌الاسلام محمدحسین بلک، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خوزستان در جلسه تبیین برنامه​های ماه مبارک رمضان که امروز 24 خردادماه در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مهمترین راهکارهایی که می‌تواند شتاب بیشتری به مسائل فرهنگی بخشد، ایجاد پیوست فرهنگی در مسائل مختلف است. در واقع فرهنگ، تنها کار دستگاه​های مذهبی و آموزش و پرورش نیست و یک مدیریت باید بخش مهمی از کار خود را به ساماندهی و مدیریت دینی و اخلاقی مردم قرار دهد.

وی با بیان اینکه پاداش روزه، وصل و رسیدن به خداست که بهترین پاداش است، افزود: پیامبر(ص) بزرگترین حاکم بوده‌اند و پیش از ماه مبارک رمضان دستور اعلام شروع ماه مبارک بین مردم را می​دادند، امیرالمؤمنین(ع) نیز دستور می​داد که هنگام شروع ماه مبارک اعلام کنید رمضان است. این موارد، جزئی از شئون مدیریتی آنها بوده است.

بلک افزود: در جلساتی که برای استقبال از ماه مبارک رمضان تشکیل شد، راهبردهایی مطرح شد که چه محتوایی باید در این ماه مورد توجه قرار داده شود؛ یکی از این موارد، محور قرار گرفتن قرآن کریم برای همه حرکت​ها، محتواها و برنامه‌ها در ماه مبارک رمضان از اخلاق و رفتار گرفته تا اجرای برنامه​ها و توجه به خود قرآن بوده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خوزستان گفت: با توجه به شریط سخت اقلیمی موجود در استان خوزستان، روزه را باید از حالت مشقت بیرون آورد و سعی شود برنامه​ها به نحوی تنظیم شود که مردم به ویژه جوانان با شور و اشتیاق ماه رمضان را در آغوش گرفته و از آن استقبال کنند.

وی عنوان کرد: ماه رمضان را باید به عنوان فرصتی برای مهربانی​ها و ارتباط هر چه بیشتر با یکدیگر بدانیم. امام سجاد(ع) هنگام شروع ماه رمضان همه زیردستان خود را جمع می​کرد و می​فرمود که اگر از من لغزشی بوده، مرا ببخشید و اگر از شما لغزشی سر زده باشد من گذشت کردم.

بلک گفت: بر اساس برنامه​ریزی​های انجام شده، ماه رمضان در سه دهه مورد توجه قرار گرفته است. قبل از دهه اول به پیشواز ماه رمضان می‌رویم، بخشی از برنامه‌ها مربوط به دهه اول ماه رمضان و آشنایی و معرفت‌افزایی نسبت به مسائل مختلف است، دهه دوم که توام با مناسباتی است، باید برنامه​ها محتوای بیشتری داشته باشند و دهه آخر به جز روزهای شهادت باید به استقبال شور و نشاط عید بزرگ سعید فطر برویم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خوزستان تصریح کرد: آنچه که بسیار مهم است آن است که برنامه​ها باید برای سال‌های بعدی نهادینه شوند. یکی از برنامه​های پیشنهادی از تبلیغات اسلامی خوزستان، اجرای جلساتی است تا مردم به ویژه جوانان به کتابت قرآن کریم بپردازند و طی آن پس از ارائه محتوایی با موضوعیت قرآن، در نیم ساعت تا 45 دقیقه هر یک از افراد، به اندازه یک یا دو صفحه، کتابت را انجام دهند تا مجموعه مبارکی از یک قرآن کامل را در سطح استان ثبت کرده باشیم.

وی عنوان کرد: بخشی از برنامه​ها با محوریت قشری است که امسال اولین تجربه روزه​داری را دارند و در هوای بسیار گرم استان خوزستان لازم است مشوق​هایی را برای آنان ایجاد و فراهم کرد؛ در این زمینه یکی از عادات بسیار خوب مردم ما افطاری دادن است که ثواب زیادی نیز دارد.

بلک در پایان با اشاره به ظرفیت تبلیغی استان گفت: استان خوزستان دارای 7500 مسجد و حسینیه است که آمار حسینیه​‌های استان خوزستان بالاترین میزان در سطح کشور است. تعداد مبلغان استان اعم از خواهران و برادران، حدود 10 هزار نفر افراد شاغل به تحصیل و حدود سه هزار و 500 مبلغانی است که آماده امر تبلیغ هستند. حدود 60 حوزه علمیه نیز به ویژه در ماه رمضان وظیفه بزرگی خواهند داشت. حدود 280 مؤسسه قرآنی مردمی ثبت‌ شده نیز در این ماه مشغول فعالیت‌های خود هستند.

captcha