تأسیس رشته‌های کلام امامیه و علوم و معارف نهج‌البلاغه در مقطع دکتری
کد خبر: 3326511
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱
در دانشگاه قرآن و حدیث صورت گرفت؛

تأسیس رشته‌های کلام امامیه و علوم و معارف نهج‌البلاغه در مقطع دکتری

گروه دانشگاه: قائم مقام دانشگاه قرآن و حدیث در نشست سالانه مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث گزارش کاملی از فعالیت‌های یک ساله دانشگاه ارائه کرد که تأسیس رشته‌های کلام امامیه و علوم و معارف نهج‌البلاغه در مقطع دکتری از آن جمله بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالهادی مسعودی، قائم مقام دانشگاه قرآن و حدیث فعالیت‌های انجام شده در دانشگاه را در قالب چهار بخش عمده شامل آموزش، پژوهش، فرهنگی و مرکز آموزش الکترونیکی تشریح کرد. وی با اشاره به معاونت آموزش، گفت: توفیق بزرگ این بخش در سال گذشته کسب رتبه نخست کشور در قبولی آزمون کارشناسی ارشد توسط فارغ‌التحصیلان کارشناسی دانشگاه قرآن و حدیث است. به‌گونه‌ای که از هر دو دانشجوی کارشناسی دانشگاه یک نفر به مقطع ارشد راه پیدا کرده است و این آمار بیش از سه برابر میانگین کشوری است. این موفقیت بزرگی برای مجموعه دانشگاه، اساتید و دانشجویان است. دیگر اینکه در دانشگاه جذب بیش از ۱۰۰۰ دانشجو در بخش حضوری و مجازی داشتیم که مرهون تلاش همه همکاران ما در دانشگاه است.

حجت‌الاسلام مسعودی اظهار کرد: فعالیت دیگر بخش آموزش پیگیری اخذ و تصویب رشته‌های جدید از وزارت علوم است که در مقطع دکتری دو رشته جدید از جمله کلام امامیه و علوم و معارف نهج‌البلاغه را پیگیری کرده‌ایم. برگزاری آزمون اختصاصی طلاب و مصاحبه نیز از فعالیت‌های دیگر بخش آموزش است.

وی عنوان کرد: از اقدامات خوب دیگر همکاری علمی با وزارت علوم برای تدوین دروس حدیثی برای دانشگاه‌های سراسر کشور است. در این بخش ۳۲ درس تالیف و تدوین شده است که سبب شده درس‌های حدیثی واحد و یکدست بشود. تجمیع و تکمیل و رفع نواقصی حدود ۴۹۰۰ پرونده از دیگر اقدامات قابل توجه بخش آموزش است.

قائم مقام دانشگاه قرآن و حدیث با اشاره به معاونت پژوهش، تصریح کرد: کار عمده بخش مدیریت پژوهش تهیه و تدوین سرفصل‌های مختلف برای رشته‌های مختلف است. تالیف و تدوین چند کتاب نیز در این بخش انجام پذیرفته است. مجله حدیث اندیشه در شماره‌های ۱۵ و ۱۶ نیز در این بخش منتشر شده و نشست‌های پژوهشی و کارگاه‌های آموزشی مختلفی برای اساتید برگزار کرده است.

دریافت و بررسی بیش از ۱۲۰ مقاله در جشنواره حدیث‌پژوهی

وی افزود: کار عمده بخش مدیریت پایان‌نامه‌ها به جریان انداختن ۱۱۷ پایان‌نامه است. در مرکز آموزش الکترونیکی ۱۸۵ دانشجو به تفکیک در رشته‌های مختلف پذیرفته شده‌اند. همچنین بازنگری دروس و بهره‌گیری از شیوه‌های نوین کار بزرگی است که در مرکز شروع شده.

captcha